Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3628 ggr
mangi72
2015-10-17 14:59

Ny diabetes 2

Jag har nydligen fått diabetes 2 och har  med kost och motion fått ner värdena en aning men läkaren ville att jag skule börja äta tabletter 1 glimeperid och 1 metformin på morgonen och har börjat med dom idag men får så ont i magen och diarre efter varje måltid. Är det vanligt att man kombinerar dessa två mediciner? KOmmer jag att bli bättre i magen eller är det lika att kontakta läkaren och be dom kolla upp andra alternativ? Jag mätte hemma blodsockret och det hade redan sjunkit till 7,4 i allafall hade 107 i långtidssocker när det togs förra veckan på Onsdag. så jag låg verkligen högt :( Mitt mål är att klar mig med kost och motion har mycket vikt att gå ner men är strikt med maten och cuklar och promenerar 1 timme om dagen nu men är jobbigt psykiskt att ha fått diagnosen diabetes 2 :(. Har så många frågor men hoppas på få lite tips och råd från andra diabetiker på hur jag ska nå mitt mål.

Annons:
Record
2015-10-17 22:34
#1

Det är vanligt att magen sparkar bakut av Metformin men det går över. Om du dessutom ställer om kosten till mindre kolhydrater, går även blodsockret ner. 👍

mangi72
2015-10-19 13:50
#2

Jo jag har minskat på kolhydraterna mycket och motionerar. Nu börjar blodsockret krypa ner i allafall ligger mellan 6 och 7 . När jag bara får ner vikten också så hoppas jag kunna sluta med tabletterna.

Record
2015-10-19 14:51
#3

Då är du på rätt väg, men sluta inte med tabletterna, möjligen sulfonyl- varianten, då den stressar bukspottkörteln, Metformin får du nog ha kvar och den kan inte orsaka får lågt blodsocker. Har själv varit med i Record-studien >10 år, och kan konstatera att rätt kost är att dra ner på kolhydraterna och slippa Glibenklamid.

mangi72
2015-10-19 19:56
#4

Men har läst om otäcka biverkningar av Metformin så har funderingar på att fråga om man kan byta ut den låter ju läskigt att man kan dö av den tom. :(

Record
2015-10-19 22:29
#5

Har käkat Metformin i 25 år, 3 st om dan 850 mg. så var inte rädd för det, alla mediciner har biverkningar, säger min doktor. Nu mera bara en om dagen, resten är minimering av kolhydrater. 👍

mangi72
2015-10-20 09:39
#6

Vad bra gjort, jag hoppas på att slippa tabletterna helt när jag går ner i vikt . Ska försöka att inte oroa mig för biverkningarna och hoppas min mage lugnar ner sig snart.

Annons:
Record
2015-10-20 11:46
#7

Visst, man får vara uppmärksam, men utan oro, har läst om biverkningar främst om kreatininvärdet ökar, samt utsättande av metformin innan kontraströntgen. Den årliga diabeteskontrollen hos läkaren skall göra dessa prover.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Riskfaktorer-for-laktatacidos-vid-behandling-med-metformin/

Ninnib53
2016-01-06 21:03
#8

Jag har använt Glimeperid ett halvår i kombination med Metformin. Just det här att Glimeperid "piskar på" bukspottskörteln tycker jag känns helt fel. Jag blev också väldigt hungrig av den medicinen. Så jag sa att jag inte ville ha den, det kändes helt enkelt inte rätt. Nu testar jag att förutom Metformin ta en spruta insulin (Humulin) 10 enheter på kvällen.

Inkanyezi
2016-03-09 15:47
#9

Att "piska på" bukspottkörteln borde vara lika kontraindikerat som att ge insulin till den som har typ 2. Det grundläggande problemet vid typ 2 är ju att känsligheten för insulin är låg, och genom att tillföra mer insulin kan man visserligen i någon mån förbättra sockermetabolismen, till priset av att fettmetabolismen urartar katastrofalt. 

Så hur ovillig vården är mot blodsockerkontroll med diet, är det den första väg som man bör välja med typ 2 - och stå kvar vid den oavsett vilka mediciner man provar.

Zepp
2016-04-08 16:49
#10

Ja altså den allvarliga biverkningen utav metformin är laktatacidos.. men det lär du märka rätt snabbt för du blir svindålig och tar dig akut in på sjukhus!

Detta drabbar altså inte alla och envar utan ett fåtal med genetiskt ärvd dålig laktatmetabolism.

Det är altså för det första väldigt ovanligt.. men allvarligt, så man måste varna för detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: