Annons:
Etikettkost
Läst 2173 ggr
SoeN
2016-01-22 19:52

Mattips?

Hejsan! Ursäkta om frågan är återkommande, eller om ni har artiklar och länkar (visa gärna), så tar jag gärna emot dessa. Jag har ingen konstaterad graviditetsdiabetes än, men något högt värde och vill tänka på min kost för att hjälpa kroppen lite. Det är en djungel och jag vet inte riktigt vad jag ska läsa/följa av allt. Men i alla fall. Jag tänkte undvika vitt bröd, yoggi och allt med typsikt socker, men vet inte vad jag ska äta. Tar tacksamt emot tips? Mvh SoeN

Annons:
Dagsjötorp
2016-08-13 19:48
#1

Är du gravid så är det bra med en allsidig kost men det du kan byta ut är allt som är snabba kolhydrater till fullkornsprodukter! Äter du snabba kolhydrater någon gång kan man lägga till något med mycket fibrer i! Välj potatis istället för potatismos, ät broccoli,morötter,blomkål mm till måltiderna! På brödet (varav sockerarter ska inte vara över 4). Hoppas du fått några bra tips! Jag fick graviditetsdiabetes och jag förstod inte att det var extra noga med ett lågt blodsocker! Mitt låg på mellan 6-8 och jag tyckte inte det var så mycket och ingen förklarade så jag förstod! Födde en dotter som vägde 3302g men de tog hand om henne på prematuren där de gav henne sockerlösning! Hon hade blivit van med min höga sockerhalt och fick därför lågt blodsocker! Vi föräldrar fick först vara på bb utan vår dotter och sen blev vi utskrivna men bodde 6mil från lassarettet !hon mådde bra pga den behandling hon fick! Hade hon inte fått behandling hade hon dött! Hon blev kvar 13 på premiärturen för att jag inte förstod allvaret i graviditets diabetes jag hade! Har man graviditets diabetes så är det inte ovanligt att man får diabetes senare om man inte är noga! Jag har idag en helt normal tös idag utan sjukdomar!

Upp till toppen
Annons: