Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3930 ggr
Gejter
2016-04-23 15:58

Diabetes och klimakterie

Hej!

Har haft diabetes typ 1 sen 1966 och har nu kommit upp i den åldern då jag kommit in i klimakteriet. Under en tid har jag märkt att jag behöver betydligt mer insulin nu än förut. Det som förr krävde 5 enheter kan nu behöva minst 10 enheter. Jag vet att i stort sett allt kan påverka min diabetes och klimakteriet har ju med hormoner att göra så det är ju möjligt att det påverkar insulinbehovet? Kan det vara så att man blir mer insulinresistent när man kommer i klimakteriet? Jag vet annars inte vad som hänt som gör att jag måste öka på mina doser. Finns det någon kunning person här som kan ge mig information eller har jag besvarat min fråga själv?

Tack på förhand!

Annons:
Grodan
2016-04-23 16:53
#1

*tass*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

trött själ
2016-04-23 17:57
#2

Nu är jag visserligen inte i den ålder att jag kommit in i klimakteriet, men jag har puberteten i relativt färskt minne (är 30 år). O eftersom klimakteriet blir som en "andra pubertet" skulle jag nog säga att klimakteriet kan ställa till mycket oreda när det gäller bs och insulinbehov.

Vixxen
2016-06-30 23:27
#3

Intressant tanke!

Dagsjötorp
2016-08-07 09:33
#4

Hej! De som lever i de asiatiska länderna har inga klimakteriebesvär! Det beror på att de äter mycket soya produkter! Det finna mycket soya produkter i mataffärerna nu för tiden! Det jag brukar handla hem är soyghurt,färs,snitzel och (kött) bullar av soya! En portion tre ggr/ vecka räcker! Lycka till! Hoppas det funkar lika bra för dig som det gör för mig!

Vixxen
2016-08-08 02:03
#5

#4 Måste prova!

Upp till toppen
Annons: