Kost

Egentillverkat smörgåsmargarin!

2016-05-26 17:11 #0 av: thorntagg

Jag har ställt denna fråga i ett som jag upptäckte helt felaktigt forum, varför jag tar den omigen här!  (Min man har diabetes typ 2, så ni har säkert mer folk här som kan vara intresserade av detta.) Jag har på senare tid köpt  Bregott "mindre" för att jag trodde att det var bättre än annat smörgåsfett. Nu har det ju visat sig att det är lika osunt som annat fabrikstillverkat, varför jag skulle vilja ha tips på hur man gör egentillverkat. Visserligen finns det en massa recept på nätet, men man blir ju lite yr i mössan av att läsa dessa. då de kan se ut lite hursomhelst.

 Vad jag vill ha, är ett ´smörgåsmargarin´ som  ska vara magert (jag är absolut ingen fettmänniska!) alltså om det ska baseras på smör måste det blandas med något så det blir magrare! Det får inte heller innehålla något sött, utan ha samma neutrala smak som vanligt smörgåsmargarin. Den enda krydda jag vill ha i det är salt. Vilken olja ska man använda? Man ser inte att det rekommenderas olivolja - varför inte?

Anmäl
2016-06-16 09:54 #1 av: Inkanyezi

Jag tror att det är någonting du har missuppfattat helt, när det gäller vad som är "hälsosamt", när du söker efter ett matfett med mindre fett.

Det finns tre makronutrienter som kroppen kan använda: fett, kolhydrater och protein. För oss som har diabetes typ 2 är det lämpligt att dra ner på kolhydraterna, dvs kanske helt ta bort en del av de livsmedel som innehåller mycket kolhydrater. Där finns bland annat bröd, pasta och annan mjölmat, som kanske är de kolhydratkällor som höjer blodsockret mest, om man undantar rent socker. 

Det ser ju geschwinnt ut att helt enkelt skära ner på kolhydraterna för att hålla blodsockret jämnt och lågt, och om man begränsar sig till makronutrienterna fett och protein, kan man få jämnare blodsocker än om man äter sådant som bröd, pizza eller spaghetti.

Problemet med att också vilja undvika fett är att fettet faktiskt är nödvändigt, och när man skär bort energi från kolhydrater, måste man ersätta den. Det mest vettiga är då att äta lite mer fett, i stället för de kolhydrater (sockret) som man inte äter.

Visst finns det massor av olika saker att bre på mackan, både sådant margarin som finns att köpa och en hel del annat. Min fru brukar till exempel ringla olivolja på brödet och lägga på ost och ett par skivor tomat. Hon stryker ibland majonnäs på brödet, men aldrig smör. Jag däremot älskar smör, och vill helst ha smör som kommer från syrad grädde; dvs så som det görs här i Norden och i Frankrike, medan det tyska smöret är alltför mesigt, smakar nästan inget, gjort på färsk grädde.

Så om ni nu inte ska äta samma saker, så är det inte vettigt att för din man, som har diabetes typ 2 att försöka minska på fettet, eftersom det är kolhydraterna som genom långvarigt förhöjda blodglukosnivåer kan vålla skador. Fett däremot, såväl animaliskt, mättat, omättat som fleromättat, vållar däremot inte några skador. Om du inte vill äta fett, så är det ditt val, men för din man med diabetes typ 2 kan ersättningen för fettet - kolhydrater - försämra hans tillstånd och leda till förtidig död.

Jag tror att fler frågor skulle kunna få sina svar på Kolhydrater iFokus, och jag är medveten om att det finns ideologiska motiv bakom olika kostval. Där ska man ha helt klart för sig att fettskräcken många har är irrationell, den bygger på ett gammalt forskningsfusk, som dessvärre har fått stort genomslag i vår kultur.

Du kan utan problem, om du vill, ha något helt fettfritt som binder ditt pålägg på mackan. Det finns massor av varianter på det temat, men för din man ser jag det som inte bara kontraproduktivt, utan rentav farligt. Det han borde ta bort är inte smöret, utan brödet. PUMA, pålägg utan macka, höjer inte blodsockret och är mer hälsosamt för oss som har diabetes typ 2.

OBS! Det gäller bara typ 2, diabetes typ 1 är en helt annan sak. Vi som har diabetes typ 2 har inte, åtminstone inte i början, någon brist på insulin. utan vi har ett kraftigt överskott av insulin, men våra muskelceller klarar inte att ta hand om sockret. Det handlar om insulinkänsligheten. För att undvika komplikationer, måste glukosnivåerna hållas låga, med HbA1c helst kring 42, gärna lite grann lägre. För en tvåa som inte insulinbehandlas är risken för hypoglykemi (känning) försumbar.

Anmäl
2016-06-16 12:11 #2 av: Effie

Jag får erkänna att jag nog inte förstod din fråga riktigt. Du vill blanda smör med olja för att få det mindre fett. Olja 100% fett, smör 80% fett. Det blir inte fettsnålare.

Så egentligen vill du blanda ut smör med vatten...då misstänker jag att man måste ha I lite konsistensgivare och sånt, för att få det att hålla ihop, och sånt fixar man nog lättast I en fabrik. Nyttigt? Knappast.

Annars väljer man att ha något annat på mackan typ färskost, eller mindre smör, eller hoppar over matfettet helt (det har jag gjort I större delen av mitt liv och rekommenderar det INTE).

Vad gäller att äta fett håller jag med Inkanyezi.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-06-17 09:06 #3 av: thorntagg

Tack för ert intresse! Jag har nog inte riktigt lyckats redogöra för vad jag menar - jag vill naturligtvis blanda smör och eventuellt någon olja med något som gör att blandningen sammantaget blir mindre fet. I en del recept har man föreslagit vatten. Någon konsistensgivare har också föreslagits. Jag vill varken ha mycket kolhydrater eller mycket fett. Att jag inte vill ha fabrikstillverkat smörgåsmargarin beror på att det har befunnits ohälsosamt, oavsett vilket märke man använder. Gäller alltså även Bregott, Becel, Milda osv... Det kan ni googla på. Det är därför jag funderat på att göra eget. 

Anmäl
2016-06-17 09:32 #4 av: Inkanyezi

Jag tycker att du ska läsa igenom mitt inlägg #1 och försöka förstå.

Det är helt uppenbart att du är helt ute och cyklar, vilket just exemplet med att blanda in olja visar - det blir ju mer fett på det viset.

Att du dessutom förnekar det alldeles självklara att en minskning av fett i kosten innebär en ökning av kolhydrater är alarmerande, när din man har diabetes typ 2. Din ytterligt ovetenskapliga inställning till maten gör att du inte förstår vad du utsätter honom för, eftersom du inte har en aning om vad som är fett, vad som är kolhydrater (socker) och vilken näring kroppen behöver.

Du har postat upprepade inlägg ungefär lika formulerade om att du vill ha någonting att stryka på brödet som är mer "hälsosamt" än sådant margarin man kan köpa i butiken. Du hänvisar då endast till mängden fett, och önskar dig ett margarin med mindre fett.

Det betyder i klartext, så länge du har bröd under pålägget, att du ökar andelen kolhydrater. Du förnekar det i #3, men enkel aritmetik visar att om du minskar mängden fett kommer andelen kolhydrater att öka. Bröd är kolhydrater, bröd är helt jämförbart med socker. Din man har diabetes, och typ 2 innebär att han inte tål särskilt mycket socker. För hans hälsa är det bättre att minska andelen socker i maten, men det du ber om här är att öka den.

Så det är ett flertal saker som berör hälsa och livsmedel som du inte har grepp om, och det är snarast läge att ta reda på hur det är med våra makronutrienter och hur de förhåller sig till vår hälsa.

Fett är inte farligt. Fett är nödvändigt. Vår kropp behöver fett. Det är absolut livsnödvändigt.

Kolhydrater är inte nödvändiga, i alla fall inte i någon större mängd. De enda cellerna i vår kropp som behöver en mycket liten mängd är röda blodkroppar och könscellerna. Jo, du läste rätt, hjärnan kan faktiskt klara sig utan. Den lilla mängd socker vi behöver är nära nog omöjlig att undvika, hur man än äter. Det är mycket svårt att få i sig för lite kolhydrater, och alla kolhydrater som vi kan smälta omvandlas till socker när de behandlas av vår metabolism.

Din man har diabetes typ 2. Han tål inte mycket kolhydrater. Om du ökar mängden kolhydrater i hans kost, av okunskap, gör du honom en otjänst, en otjänst som kan leda till att han får komplikationer som försämrar hans livskvalité, och som kan göra att han dör i förtid.

Som du kan förstå kan alla kolhydrater i kosten liknas vid socker, eftersom de ändå blir socker när vi har ätit dem. Det gäller ris, potatis, bröd, pasta, gröt, rotfrukter, annan frukt och socker finns också i mjölk och är inbäddat i många preparerade livsmedel, som färdigmat av olika slag.

Det finns strängt taget ingen risk att få i sig för lite socker, men det finns massor av sätt att för en diabetiker typ 2 att få i sig för mycket.

Så lycka till med ditt sökande, men läs på om näringslära, och försök släppa din fixa idé om att minska på fettet. För oss som har diabetes typ 2 är det en mycket dålig idé. Vi bör äta en kost som ger ett genomsnittligt blodsocker under 6 mmol/l och vårt HbA1c bör ligga under 45. Kosten vi äter ska också vara fullvärdig, så att den ger energi tillräckligt för att må bra, och då är det nödvändigt att ersätta de kolhydrater vi tar bort ur kosten med fett.

Så det är inte fettet du ska minska, utan du ska ta bort brödet.

Anmäl
2016-06-17 12:02 #5 av: thorntagg

Du försöker förenkla det hela. Att t ex ta bort brödet är ingen bra idé av flera skäl. Vi behöver bröd för att få nödvändiga fibrer då vi båda har problem med för hård avföring vilket ställt till det ordentligt några gånger. Sen är det en annan sak som är inte minst beaktansvärd: min man går det inte att styra med vare sig lock eller pock, vill han inte så vill han inte, och börjar man med några föreläsningar så blir han rosenrasande. Några LCHF-idéer anammar han definitivt inte, inte heller vill han bli vegetarian.  Men han har lyckats nedbringa antalet potatisar de måltider vi har potatis, till en.  I stället äter vi mycket grönsaker, såväl färska som kokta; jag skulle säga att vi tillämpar en modifierad tallriksmodell utan några överdrifter åt någondera hållet. 

Nu har detta ju inte något att göra med min ursprungliga fråga egentligen; den gällde ju hur man kan undvika de gifter som konsumerandet av smörgåsmargarinet man köper, kan innebära att man får i sig.

Jag förvånas ständigt över hur LCHF-förespråkare kan vara så aggressiva och enögda. Ni bemöter icke-troende med  attityden att dessa är kompletta idioter som ingenting begriper av kroppens kemi.  Ändå vet ni ingenting om den saken.

Anmäl
2016-06-17 12:05 #6 av: Inkanyezi

Ja, jag försöker förenkla det hela, så långt är det helt klart.

Aggressiviteten är helt från din sida. Adjö!

Anmäl
2016-06-17 13:13 #7 av: Effie

Får erkänna att jag fortfarande inte förstår din fråga.  Men har du prövat att vispa mjukt smör med olja och vatten? Det är ju åtminstone det Arla hävdar att bregott mellan innehåller. Jag har ju aldrig känt något behov av bregott mellan 

Annars tycker jag det verkar enklare att strunta I smör på smörgåsarna, eller minska mängden.

Håller f.ö. med Inkanyezi om att minskar man på fettet ökar man på kolhydraterna (om man inte istället ökar proteinet, men varför skulle man det). Bara ett enkelt räkneexempel: 2100 kcal, lika andel från fett protein kolhydrat (ca 80 g fett, 175 g protein och 175 g kolhydrat). Halvera fettet till 40 g. Vill du behålla kalorimängden måste du öka de andra. Behåller du mängden protein och kolhydrater har du I alla fall ökat andelen kalorier från 33 till 40% vardera.

Vad fiber I bröd beträffar - ja, jag höll på med det förr också; kämpade ständigt mot förstoppning. Fett hjälpte mig. Men funkar fibrer för er, så fortsätt.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-06-17 14:54 #8 av: thorntagg

Ja, Effie, ditt förslag med mjukt smör + olja + vatten är ju kanske vad jag hade tänkt mig, och det är väl ungefär också liknande de förslag jag tidigare stött på i olika sammanhang. Då skulle man ju slippa gifterna från den industriella tillverkningsprocessen och det var ju det som var avsikten.  Den exakta mängden kalorier och procentuella andelen av det ena och det andra är ju sett i det sammanhanget mindre väsentligt.

Fett mot förstoppning är ingen bra idé för mig då jag mår illa av fett; fett äcklar mig helt enkelt! Min man har problem med gallan och kan inte äta för mycket fett.

Anmäl
2016-06-17 15:22 #9 av: Effie

Vad jag vet får man problem med gallan om man äter för lite fett...men jag har aldrig haft problem med gallan, varken när jag skydde fettet som pesten, eller sedan jag började äta generöst med fett, så jag vill nog helst inte yttra mig I frågan.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-06-17 16:55 #10 av: thorntagg

Gallstensbesvär kommer ofta efter att man ätit fet mat...gallan är ett ämne som bryter ner fett.

Anmäl
2016-06-17 21:22 #11 av: Effie

Gallan används för att bryta ner fett. Gör man det så funkar det. Om man använder den mer sällan blir den stående i gallblåsan och kan bilda gallstenar. Då kan det bli problem när den behövs.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-07-11 22:59 #12 av: Tant Grön

Här är ett gammalt recept på hemmagjort Bregott: Tummen upp

1/2 kg rumsvarmt smör
2 1/2 dl matolja, ekologisk kallpressad. (Olivolja borde fungera om du gillar det, eller blanda med hälften rapsolja)
1/2 - 1 dl vatten

Vispa snabbt ihop med elvisp och ställ i kylen.

Det måste vara en elvisp, jag har provat med matberedaren, men då går inte vattnet in i smöret.

Annat som är gott på smörgåsen är hemmagjord Hummus eller mandelsmör.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.