Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2444 ggr
NyLCHF63
8/28/16, 8:26 PM

Diabetes

Hej,

Jag är inte så bra på det här med diabetes, men min doktor har skrivit i min journal att' jag har diabetes jag kontrollerar med dieten.' Det måste ha hamnat i min journal när jag hade lite högt socker och jag sa att jag ändrat min kost (LCHF) och ville se om det försvann med det.

Sist hade jag ett fastande socker på 8,8. Det är väl inte så högt? När jag sist frågade min doktor så sa han att det var det om det var fastande. Då skulle det vara (högst?) 6.

Jag undrar nu om jag bör tänka på hur jag äter och vad jag äter även om jag äter LCHF vilket är en bra diet när man är diabetiker. T.ex. är det OK för mig att vara fastande långt in på eftermiddagen om jag har diabetes? 

Jag vet inte hur allvarligt jag ska ta detta ?🤔? , finns det mindre farligt diabetes eller?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Zepp
8/28/16, 9:09 PM
#1

För det första så skiljer man på fastesocker och prandiala värden.

Prandialt blodsocker på 8,8 är lixom ingen stor grej.. det är så gott som normalt, litta beroende på vad man faktiskt ätit.

Dvs det stiger ofta rätt snabbt cirka en halvtimme efter måltiden.. upp emot 8 eller litta högre.

Hur såg ditt HBa1c ut?

Fasta är bra främst för de med insulinresistens.. typiskt för typ2 diabetiker.

Typ 1 bör främst äta regelbundna måltider väl spridda över dagen och ta väl avvägda doser insulin.

Som sagt vad.. HBa1c säger om du har kroniskt förhöjdt blodsocker.. och glukosbelastning säger om du har en dåligt fungerande bukspottkörtell.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
8/28/16, 10:25 PM
#2

Jag klickade typ 2 hade ingen aning vad jag skulle skriva. Läkarna har inte sagt mycket om det, jag har haft lite allt möjligt i sommar… det ända jag fick veta var att jag hade 8,8 efter att ha fastat i 12h. De verkar  ju vara OK med att vänta och se hur mitt socker håller sig. 

Jag antar att de är intresserade av att det håller sig lågt eftersom jag har även lite problem med kolesterol, högt blodtryck och hade en liten hjärtinfarkt i somras. Jag förstår att 8,8 inte är särskilt högt (tack och lov). Jag vet inte hur mitt HBa1c var, jag kan ju alltid fråga när jag går till läkaren den 1 Sept.

Läkarna har nämnt mitt socker varje gång jag har tagit blodprov så det har nog varit så här länge. Jag kommer ihåg när jag åt gele godis och somnade efter att ha gjort slut på påsen, varenda gång. Jag undrar om det har något med sockret att göra.. det är nog möjligt. 😴

Kanske behöver jag inte  tänka så mycket på det här just nu…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
8/28/16, 10:28 PM
#3

Det är bra att veta att fasta är bra, då kan jag fortsätta att äta senare på dagen, eller rättare sagt på sen kväll. Tyvärr är jag en av dem som inte börjar bli hungrig förrns sent på kvällen. Och äter jag förre så kommer jag i alla fall snaska senare så då tycker jag att jag kan vänta med att äta tills sent.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
8/28/16, 11:24 PM
#4

8,8 efter 12 timmars fasta är altså rätt högt.. det är vad det brukar springa upp till vid en måltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
8/28/16, 11:58 PM
#5

OJ! Jaha, då förstår jag varför de har tjatat om det….. jag had den tron att det var högt om det var typ i tresiffrigt! Det kanske är det andra mätvärdet du pratade om..? Ja, som du hör så har jag ingen vetskap av allt detta. Jag får väl googla.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Inkanyezi
8/29/16, 12:02 PM
#6

Jag tror att du kan ha stor glädje av att fortsätta diskussionen på Kolhydrater iFokus, eftersom fler där känner till problemen med diabetes typ 2, och framför allt det är många fler som är väl insatta i LCHF-kost. Det finns en hel del bra förslag på mat och recept och sådant som du kan ha nytta av.

En Facebook-grupp som kan ge stöd är Olydiga Diabetiker 3.0, där du kan begära att få vara med. Där finns väldigt mycket nyttigt att hämta. 

Tillbaka tlll dina värden:

Fastande  8,8 är högt socker ja. Men vi vet inte vad det beror på.

Din lever innehåller en hel del lagrad mat, i form av både sådant som rätt lätt kan göras om till blodsocker, och annat som kräver lite mer jobb. Om du är stressad, kan den pumpa ut socker för att höja din beredskap, och den kan trycka ut så där mycket socker också om du har fastat flera dagar.

Så i början, och om du är stressad eller har sovit dåligt, kan du få högt socker utan att äta någonting alls. Men att du sedan kan få lägre socker om du äter, allra lägst om du äter lagom mycket protein och ordentligt med fett, så att du blir mätt utan för mycket kolhydrater.

Men du bör göra vad du kan för att få jämnt och lågt socker. Se till att få bra sömn, det är kanske allra viktigast, och inte luras av sockerfällor, vilket många som tror att deras kost är LCHF inte är vaksamma på.

Så fortsätt som du har börjat, och lär dig mer om hur du ska äta för att inte höja sockret för mycket efter måltid, det där "postprandiala", som kan gå upp ganska högt. Fasta gärna med en viss regelbundenhet, typ 5:2 eller med långa mellanrum mellan måltiderna, för att hålla tidsfönstret med lågt socker så långt som möjligt.

Om du känner för att pilla i dig något mellanmål eller så; se till att det är något som innehåller näring, men som inte innehåller kolhydrater. Det kan funka med en bit fet ost, gärna Brie eller Danablue, och helst den fetaste. Jag tycker att det är gott till svart kaffe att ta en ostbit.

Ta bort allt som är kolhydratrikt, och framför allt de snabba och rikliga som finns i allt bröd utan undantag. Mörkt bröd och fullkorn är lika illa som vitt bröd i det fallet. Fibrer får vi i oss på annat sätt, med vitkål, surkål, broccoli, blomkål, men inte med bönor, för bönorna innehåller på tok för mycket av inte bara kolhydrater, utan också en massa antinutrienter som kan ställa till det med upptaget av näringsämnen ur maten (mineraler). 

Bry dig inte om att prova resistent stärkelse och en del andra grejer som folk brukar lova att de sänker sockret. Det är som rysk roulette. Det kan funka, men mestadels inte för en diabetiker. Havregrynsgröt är ett annat glatt förslag som du bör undvika. Den höjer sockret mycket mer än dess betaglukan kan sänka det. Försöken som visar på ökad insulinkänslighet av betaglukan har gjorts på råttor, och de har inte fått hela havrekorn, utan kli. Jag tror du klarar dig utan att moffa havrekli, och du är inte en råtta.

Käka hur mycket sallad du vill, och använd gärna olivolja. Alla grönsaker ovan jord går bra.

Lycka till, och välkommen in på Kolhydrater iFokus och på Olydiga Diabetiker 3.0 på fejan. Jag tror att det kommer att lösa sig för dig.

Annons:
Inkanyezi
8/29/16, 12:14 PM
#7

#5 Och så ett par ord om kolesterolet: 

Om man har mycket kolesterol är det ett tecken på att det finns skador i kroppen som behöver repareras, och kolesterol är själva kittet som håller ihop allting. Högt kolesterol tyder på att man har inflammationer på gång, och de kan vara var som helst. Att man får diabetes typ 2 eller blir överviktig är också tecken på att något är fel, och att det kan vara inflammationer på gång, så alltihop pekar åt samma håll.

Men, och det är mycket viktigt:

Högt kolesterol orsakar inte sjukdom. Kolesterolet är till för att lappa ihop det som har gått sönder. Man kan inte förbättra sjukdomen genom att ta bort kolesterolet. Det är vår egen substans för att förnya alla celler i kroppen, för att skapa hormoner som behövs för endokrina processer, och för att bygga upp muskler, och kanske framför allt hjärnan.

Så vi ska inte mixtra med kolesterolet och tro att det blir bättre av att vi minskar det. En syntetisk sänkning av kolesterolvärdena kan verka i rakt motsatt riktning mot den avsedda. Det är okej att äta en bra kost som i sig gör att värdena minskar, eftersom det i så fall visar att inte lika mycket behöver lagas, att inte lika mycket har gått sönder. Men det är helt åt helvete att äta medicin som mixtrar med våra livsprocesser, där mevalonatvägen är en mycket viktig funktion i kroppen, och den skadas av mediciner som sänker kolesterolet.

Så fram till att du har fixat sockret, strunta i kolesterolet.

Zepp
8/29/16, 7:35 PM
#8

#5

Tvåsiffrigt 12 timmar fastande är jävligt högt.. tresiffrigt tror jag alldrig har uppmätts!

Då är man nog död?

Dvs, det är lixom inte helt ovanligt att typ2 gått länge med sina metabola tillkortakommanden.. då kan de vid någon kontroll hamna på 10 eller över!

Då säger läkaren som regel att du har T2 eller ljuger om och när du ätit!

Utiallafall.. du bör proppsa på ytterliagre utredning/nya/flera prover.. främst HBa1c, glukosbelastningstest.. helst oxå C-peptid!

När dessa prover väl är genomförda så kan de ta APO-kvoten oxå!

HBa1c är ditt långtidssocker,, dvs medelsnittet under cirka tre månader!

Glukosbelastningen vilken är vidrig att genomföra talar om huruvida din bukspottkörtel har förmåga att utsöndra tillräckliga mängder insulin.

C-peptid talar om hur mycket insulin din bukspott körtel klara av att utsöndra.

Glukosbelastningen säger mer om huruvida du är insulinresistent.

Tillsammans säger det en del om din förmåga att hantera glukos som energiform.

APO-kvoten säger något om din risk för framtida CVD!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
8/29/16, 9:25 PM
#9

Med fastesocker över åtta ska man nog hoppa över glukosbelastningen. Man vet ju redan att det inte funkar helt bra. 

Men kolla att du inte har några missar i LC-delen av din LCHF, så att du verkligen får i dig all näring du behöver utan att det slinker med för mycket av det som blir socker. Försök i början att få in en bra rutin för hur du äter, och kör gärna med enkla grejer, som köttfärssås och smörstekt strimlad vitkål. Du kan ha måttligt med tomat i köttfärssåsen och också lök och paprika om du gillar det, men det blir ett litet tillskott av kolhydrater där. Använd den fetaste köttfärsen, som också brukar vara billigast, med 20 % fett. Och ägg behöver du inte begränsa, de är bra mat.

HbA1c används numera som kriterium för diabetes typ 2, så i och med att du har fått diagnosen, är det troligt att ett sådant prov har tagits. Hör med läkaren hur högt det var. Godtagbara värden för sjukvården vid behandling av diabetes typ 2 är upp till 58, men om man har god kontroll av sockret kan man vara under 40. Jag hade 91 som HbA1c-värde när jag fick min diagnos. Nu ligger det efter några månader under fyrtio.

När du mäter morgonsocker före frukost kommer det att vara lite högre än innan du vaknade, men det ska helst ligga under sex. Gärna en bra bit under, ner till kanske 4,8 elle så, men förvänta dig inte lägre än omkring 5,5. Sedan efter att du har ätit, kommer det att stiga lite grann. Om din mat är optimal stiger det inte mer än ett par tiondelar, och om den innehåller för mycket kolhydrater stiger det mer.

På lågkolhydratkost ska du kunna få vad som räknas som "normalt" blodsocker, med nivå på mellan fem och sex mmol/l större delen av tiden, och bara enstaka toppar efter måltid, helst inte över åtta, men mycket gärna lägre. LCHF-kost nästan utan kolhydrater brukar inte höja sockret mycket vid måltiden, och det går för mig att få i stort sett jämnt blodsocker som håller sig mellan fem och sex mmol/l, dvs samma värden som för friska.

NyLCHF63
8/30/16, 1:32 AM
#10

#6 av: Inkanyezi  Jag har ansökt om medlemskap på FB.

Jag har gått ner 5kg på en månad så jag tror LCHF går rätt bra. Jag tog en kula ekologisk glass på centrum häromdagen, den var för söt och jag blev törstig efteråt, ville nästan slänga den, men åt den det var så varmt och jag ville kyla ner mig. Jag har inte varit särskilt hungrig de senaste dagarna så har inte ätit mycket, idag var jag lite orolig för att inte få i mig tillräckligt med proteiner, men åt köttfärssås med stekt vitkål väldigt sent.. jag är hungrig vanligtvis sent på kvällen, så jag försöker att inte äta förrns då. Vanligtvis kan det bli en kopp kaffe med halv deciliter grädde, eller fett te och ett ägg på dagen. Jag äter inget säd längre. Ibland efter jag har ätit så blir jag fruktansvärt trött, jag antar att det har med sockret att göra. Jag är det nu, och jag undrar om det är den 90% chokladbiten (1 ruta) som jag tog, eller om det var resentfulness…

Jag har ingen mätare så jag kan inte ta blodprov o se hur det står till.

#7 Mitt kolesterol var nere i ca 1,5 eller så. Läkaren vill ha ner den till 0 eller under. Så han ökade på statinerna… jag är med på att det inte kan vara bra att hålla på o trixa. Jag hoppas på att kolesterolet går ner så han låter mig minska på tabletterna, men det är väl ovanligt, han vill säkert att jag äter dem resten av livet…

#8 där ser man, jag vet inte var jag fått den siffran ifrån hahaha. 

#9 Jag hittad resultaten från mina gamla blodresultat. Där var ett av proven - icke fastande 8,8 och B-HbA1c (IFCC) 40, det var i Oktober. Det andra var från 31 Maj och var fastande 6,4 och B-HbA1c (IFCC) 41. Det är ju inte så dåligt. Speciellt 40-41 det är ju bra.

Men min läkare som jag träffade för en vecka sedan sa att mitt senaste blodprov var 8,8 fastande, så det är ju jätte mycket som ändrats på kort tid. 

MEN, jag sover dåligt, ibland inte alls, ibland bara 1-2 h, andra gånger sover jag oroligt men längre…. osv. jag är rätt stressad och har fibromyalgi och är i början av klimakteriet, så allt svettande på natten hjälper ju en inte att sova… inte undra på att hela kroppen protesterar på alla vis.

Hur som helst jag ska till läkaren denna vecka och ska se vad hon hittar på, tydligen ska hon bl.a hålla koll på mitt socker. Jag ska fråga henne vad jag hade för sockervärden när jag ser henne. 

Jag återkommer med frågor på KiF och FB när jag har träffat henne.

Hjärtligt tack för all information. Måste säga jag känner mig ganska snurrig på allt det här.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
8/30/16, 1:33 AM
#11

Restfulness ska vara köttfärssås jag vet inte var det där kom ifrån…🤔

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Inkanyezi
8/30/16, 7:46 AM
#12

Datorer och telefoner är lustiga. Ibland för de sitt eget liv och man kan få fram de mest underliga ord.

På läkarspråk betyder "sätta in" att man börjar ta en medicin, och "sätta ut" betyder motsatsen, att man slutar ta medicinen. Så du kan sätta ut statiner utan att tala om det för doktorn. 

Om jag har något förslag att göra dig när det gäller statiner är att du inte ska ta dem, och att du verkligen ska strunta i kolesterolet. Du behöver inte säga till läkaren att du slutar ta statiner, och du kan låta bli att hämta ut dem.

Att ställa diagnos enbart på ett högt morgonsocker är nog inte alldeles rätt med dagens kriterier, men det kan stämma, eftersom du har övriga symptom, främst att du blir törstig och trött. Jag gissar att han inte har använt den gamla metoden att smaka på urin. (diabetes mellitus = rikligt piss med honungssmak)

Jag vet inte om du har gått med som medlem hos Kostdoktorn, men det finns också mycket att läsa på webbsidan innan man bestämmer sig. Jag tror det skulle kunna vara bra om du tittar igenom hans sidor, och du kan börja med:
http://www.kostdoktorn.se/den-skrammande-minimala-effekten-av-statiner

Om du gör websök på kostdoktorn statiner hittar du många sidor med mycket bra information om statinerna. De är en guldgruva för företagen som säljer läkemedel, men de gör praktiskt taget ingen nytta för användarna. Dessutom har de nära nog alltid besvärliga biverkningar, som i en del fall också är farliga. Att du nämner klimakterium anger ju kön, och rent krasst: för kvinnor har ingenting av värde kunnat ses hos statiner.

Jag uppfattar kolesterolskräcken som ren vidskepelse.

Vad läkaren borde ha gjort, och tydligen missat, är att ge dig en tid med diabetessköterska. Det är där man får sin blodsockermätare och information om hur man ska förhålla sig till sin sjukdom. Man kan också själv skaffa en mätare och stickorna; man köper dem utan recept. Många landsting är snåla med stickorna, och inte ens här i Stockholm får jag ut så många som jag vill ha, så jag har köpt stickorna för testning själv, för att kunna hitta min väg att slippa högt blodsocker.

Du behöver en blodsockermätare. Se till att du får en, eller skaffa den själv.

NyLCHF63
8/30/16, 5:37 PM
#13

#12 Jag sa till läkaren att jag hört att statiner inte är bra och jag frågade varför, han tvekade och sedan sa att de kan ge muskelvärk. Men han menade på att statiner var bra och att det inte fanns något som tydde på att de hade biverkningar, alltså inget att oroa sig för. 

Om jag slutar med statiner kommer han väl att märka att jag inte tar tabletterna? Eller kan jag stå på mig och säga att jag läst på och bestämt mig för att inte ta dem? De vill även sätta in blodförtunnande, även om de inte riktigt visste varför jag fick min hjärtinfarkt…

Jag ska läsa på om statinerna och ta upp att jag vill träffa en diabetessköterska och få blodsockermätaren när jag träffar husläkaren den 1 september.

Tack för all info!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
NyLCHF63
8/30/16, 5:45 PM
#14

Tittade precis på statiner hos kostdoktorn! och såg en film där de pratade om dåligt minne etc. Det stämmer helt på mig! Just nu kommer jag inte ihåg något, har svårt att stava (även när datorn inte stavar om allt jag skriver), ännu svårare än vanligt att koncentrera mig! 😮Kan man sluta med statinerna hux flux jag tar två tabletter dagligen, måste jag trappa ner, eller kan jag bara sluta? de är nästan slut och det är dags att köpa nya, och det vore ju bra om jag inte behövde göra det!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
8/30/16, 5:57 PM
#15

Jag fick min hjärtinfarkt p.g.a väldigt dåliga blodresultat, jag hade svår järn anemi när jag kom in på lasarettet var den 98 och gick ner till 80 contingent. Efter alla undersökningar hittade de inget annat fel på mig. De trodde inte att jag skulle få en ny hjärtinfarkt men kunde ju inte svära på det, där av så vill de ju förhindra att det händer, och vill ge mig statiner och blodförtunnande i förebyggande syfte.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
8/30/16, 5:57 PM
#16

contingent menas eller någonting! Eftersom jag låg inne över en vecka så har de nog tagit en hel del sockerprov, de tog massor av blod så… jag ske be om att få min journal så jag vet vad de har gjort.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
8/30/16, 7:07 PM
#17

Alldeles riktig slutsats.. har man väl fått en hjärtinfarkt, eller en misstänkt hjärtinfarkt eller trombos.. man kan inte alltid vara säker, så sätter de in dels statiner, Trombyl.. som i själva verket är en barnalbyl.

Och detta gör de förebyggande.. no problems med detta per se.. sedan återstår en j*vla massa tester och olika prover.. be om att få dina trombinfaktorer!

För de borde iallafall ha tagit prov på detta.. förutom C-peptid och APO-kvot!

Jag kommer inte att råda dig att sätta ut någon medicin som behandlande läkare satt in.. vill bara göra dig stärkt i din diskution med din behandlande läkare!

För det första så behöver du få utrett huruvida du verkligen är diabetiker.. typ 2 eller typ1!

Eller om infarkten är själva orsaken till dina värden!

Har du en riktigt bra läkare så kan ni diskutera saker och ting!

Grejen är.. är du diabetiker eller ej.. typ2 eller typ1, trombosfaktorer, andra faktorer.

Oså om du konstaterats diabetiker.. metformin, det sänker blodsockret.. iallafall kan man använda det under tiden man lägger om kosten.. sen kan man sätta ut detta oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
8/30/16, 8:12 PM
#18

#17 av: Zepp

Jag ska beställa min journal i morgon. Då kan jag ta reda på alla värden själv. Jag har Atrovastatin Teva 40mgx2

Och varför skulle de säga att jag är diabetiker om jag inte är det? De nämnde det innan jag fick hjärtinfarkten med…men testerna kan mycket väl ha förvärrats just av hjärtinfarkten.

Jag har massor av frågor till läkaren när jag går ditt nu! Jag vet inte hur bra den läkaren är, jag kanske byter till gången efter beroende på hur jag uppfattar henne. Jag vill ha en läkare som lyssnar och går att ha förtroende för, och inte bara ger en känsla av att vara stressad. (vilket i och för sig är förståeligt med deras jobb).

Finns det ett sätt att flytta den här tråden till KiF? eller måste jag börja en ny tråd där?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
8/30/16, 8:26 PM
#19

Du är diabetiker.. det behöver vi inte ens diskutera.. utan hur du reverserar det hela.. såvida det inte handlar om typ1.. vilket gör det hela lite marigare!

Fasteblodsocker 8,8, 12 timmar fastande två gånger så är man diabetiker.. punkt slut!

Det är lixom ett av kriterierna/symptomen/diagnoserna!

Vill det sig väl så går det att reversera.. iallafall typ2.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
8/30/16, 9:25 PM
#20

Tack Zepp, ska kolla videon.. 

Jag läste lite om diabetes här https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Undersokningar/HbA1c/

Och där står det att Efter en blodtransfusion bör man vänta minst tre månader innan HbA1c kan bedömas.

Eftersom jag hade så dåliga värden fick jag två påsar blod, och då kommer de väl inte att  vilja kolla HbA1c innan slutet på september tidigast..

Jag antar att jag själv har lite svårt att tro på min diabetes diagnos speciellt när läkarna inte har varit särskilt alarmerade av den och har inte gett mig någon information om vad jag behöver tänka på etc etc….

Sedan undrar jag om det går att bota sig helt från D2 (om det nu är det och inte D1)? Eller måste man alltid hädan efter tänka på vad man äter etc. Och varför måste man motionera om man har diabetes? Räcker det inte med att äta rätt och gå ner i vikt?

Och finns det ett sätt att flyta tråden till KiF?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Inkanyezi
8/30/16, 10:13 PM
#21

Tråden flyttas inte till KiF, men det går utmärkt att starta en ny tråd där för att kanske få fler att ge tips.

Vi känner inte till om det alls är möjligt att bli fri från diabetes typ 2, så det är enklast att utgå ifrån att det inte går. Man behöver vara vaksam på vad man äter resten av livet, och om man väljer att behandla med kost innebär det LCHF.

Mina sockervärden låg kring 11 mmol/l, vilket är alldeles för högt, och mitt HbA1c var 91 mmol/mol i maj i år. Nu, efter att ha hållit mig till LCHF efter att jag fick min diagnos, ligger mina sockervärden oftast mellan fem och sex mmol/l och mitt morgonsocker ligger ibland under fem, men jag har aldrig för lågt socker. Jag tar ingen diabetesmedicin, men jag medicinerar för högt blodtryck.

Jag har helt slutat med sötning av teet, som jag tidigare tog en sked honung i, och jag äter inget vanligt bröd, men däremot fröbröd som jag bakar själv efter recept jag har hittat på KiF. Kaffe dricker jag svart, och som tilltugg ofta en bit ost, riktigt helfet, som Danablu 60 %. Till frukost brukar jag äta en filbunke som jag syrar själv med hjälp av A-fil. En liten skvätt A-fil i en skål, och så häller jag på tjock grädde och låter det stå i ungefär två dygn. Jag tar lite bär till, och ibland hackade nötter och skalat sesamfrö.

Allvarliga kärlhändelser, som infarkt, har mycket ofta ett samband med dålig kontroll av socker, mestadels "metabolt syndrom" men infarkt eller angina är inte sällan tillfället när man upptäcker sjukdomen.

Så för min del har jag sagt adjö till allt som är gjort av mjöl och allt som innehåller socker. Dessutom har de flesta rotfrukter gått bort och även bönor. Jag tar ibland några tuggor på ett äpple jag plockar efter vägen när jag cyklar någonstans, men sätter inte i mig några mängder frukt. Bär är jag ganska frikostig med, jag brukar ha björnbär och blåbär till min filbunke.

Men jag hyser inget hopp om att gå tillbaka till "normal" kost, och jag saknar egentligen inte de mest kolhydratrika livsmedlen. Jag är inte ens suktad av karameller och sånt, och jag äter gärna nötter och mandlar. Det kan ta lite av omställning innan man vänjer sig av med det söta, men det är värt det.

NyLCHF63
8/31/16, 12:43 AM
#22

#21 av: Inkanyezi

Tack för alla goda råd och information!

Jag har också hittat gott fröbröds recept på lchfrecept.se . Har aldrig gillat fil etc. Men numera när man börjar bli avvand av sockret så börjar yoghurt smaka bra och inte lika surt som jag tyckte det var förr. Kanske vågar jag mig på en filbunke i framtiden. 😃

Jag köpte en liten hink lingon, som jag la i frysen och hoppades att använda lite då  och då i maten. Gillar även blåbär och hallon. Jag antar att jordgubbar inte är lika bra att använda? De är väl ganska söta.

Jag har inte haft socker av något slag i te eller kaffe på många år så det har inte varit något problem, tack o lov. Men jag måste säga att jag är sugen på chips, jag gjorde egna ostchips ett tag is somras, men jag gjorde det varje kväll och det blev för mycket och gick upp i vikt, men måste erkänna att ett tag hade jag inte koll på hur mycket jag åt så det är nog inte bara ostens fel. När jag äter normalt så går jag ner i vikt väldigt lätt. Denna månad har jag gått ner 5 kg vilket jag tycker är väldigt bra.

Jag har börjat en ny tråd i KiF.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Inkanyezi
8/31/16, 9:30 AM
#23

Chips är något som jag ser som "farligt". Jag har också haft det där suget att ta en till - och en till - och…

Det är väldigt lätt att åka dit på chips.

Nu vet jag ju, och jag kan smaka, på en enda liten bit, och tänka tillbaka. Och jag vet ju att det är inte värt det. För den som har lättare att drabbas av sug är det kanske nödvändigt att ha något annat att knapra på. Paranötter är bland det fetaste som finns, och det finns också andra nötter som man kan snaska på lite grann. Det som kan ge "chips-känsla" är kanske fläsksvålar. De innehåller strängt taget ingenting av värde, men kanske inte heller något som skadar.

Mandlar och hasselnötter är kanske något man kan ha som snask vid fester och så, och man hinner kanske inte med så många pinjenötter och pistage att det blir för mycket. Pistagenötterna har ju också en ganska tydlig markering av hur mycket man har tagit, för skalen finns ju kvar.

Men på senaste festen tog jag bara de feta nötterna ur nötskålen och åt de saker som var ordentligt feta. Sockret när jag kom hem var 5,6. Jag kände väl lite sug i chips-tarmen, och jag tog faktiskt ett enda, men jag trillade inte dit.

NyLCHF63
8/31/16, 5:37 PM
#24

Jag tror jag får låta bli chips, jag skulle ha VÄLDIGT svårt att sluta äta dem! Jag har dålig disciplin på det sättet, det bästa för mig är att låta bli. 

Paranötter är inte mina favoriter tyvärr, jag har dem hemma eftersom jag läste de var de fetaste, men hum… Jag har tagit lite cypriotisk yoghurt med några valnötter i morse och två matskedar blåbär, och lite sesamfrön på. Jättegott. Det är fantastiskt att efter varit utan socker ett tag så tycker man att det är gott med naturell yoghurt med lite bar o nötter! För mig är det ett stort steg framåt. Bara att tänka på att strö på socker får mig att må illa!!  Åt yoghurt sent i natt när jag med några cashewnötter, men vart lite orolig eftersom jag vet att de har mer KH…. 

Måste säga att du gjorde bra ifrån dig på festen! Bra gjort!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
8/31/16, 6:45 PM
#25

#20

Det är tre-fyra avsnitt.. klicka dig vidare bara!

Det är ett rätt bra program från svensk PK-TV!

Tar upp bägge lägers synpunkter.. hade jag varit dig skulle jag främst lyssna på Helena Hesselmark/Kitabu på KIF!

På detta.. du uppvisar symptom på diabetes, samt har haft en infarkt.. det finns åtskilligt mer att utreda!

Grejen är.. att detta inte lär hända om du inte självs står på dig/utbildar dig själv, eller råkar få "läkaren from heaven"!

Om du hade bott i Canada, alternativt funderar på att flytta dit så finns där Dr Jason Fung!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
8/31/16, 10:07 PM
#26

Tack för videon!  och har skrivit ner Helenas namn och ska kolla upp lite mer, när jag får mer energy.  Är lite utsliten idag.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Upp till toppen
Annons: