Diabetes typ 2

Min man förstår inte allvaret.

2017-02-07 10:02 #0 av: mirai

Hej!

Jag är ny på detta forum, men jag ha hållt till länge på kolhydrater.  Jag har kunskapen att kunna hålla typ 2-diabetes i  schack. Nu har min man fått diagnosen diabetes typ2 men han är väldigt kinkig när jag serverar LCHF.  Jag har ätit LCHF i snart 2 år och minskat 25kg i vikt och mår bättre än någonsin, så jag är ett levande bevis på att det fungerar. 

Min man är överviktig och rökare . Han fyller 55 år.  Han vill inte ta in hur allvarligt sjuk han är, han är bara sur och skriker efter bröd o pommes! Jag kan förstå att beskedet kom som en chock och att han kan behöva tid för att bearbeta, smälta och kanske få en aha-upplevelse.

Nu undrar jag om ni har några tips hur man pedagogiskt och lättfattligt förklara om diabetes typ2. Gärna föreläsning eller film m.m. Tackar på förhand.

Ha en bra da.Blomma

KRAM!Blomma

Anmäl
2017-02-24 10:21 #1 av: Agafia

Finns det ingen diabetessköterska på er VC som ni kan prata med ?

Anmäl
2017-02-24 22:45 #2 av: adress

Det är svårt att förklara - om personen - i detta fall din man - inte vill ta in diagnosen. Men det finns mycketinfo på nätet. Framförallt på forumet " Bolla diabetestankar" på Facebook. Där kan du fråga om allt - och får bra svar. Fick min D2 bekräftelse för bara 4 veckor sedan. Är inte överviktig med ett BMI på 20.
Så D2 är inte bara/alltid knutet till vikt eller kost. I mitt fall var det en längre tids medicinering med kortison - som för 5-6 veckor sedan var uppe i som max 60mg per dag. Då sade sjukhuset att blodsockret skulle kollas efter 4 dagar med den höga dosen. Var på VC och hade 22 i socker. Dagen efter togs mer omfattande prover - och det visade sig att jag " fått " diabetes typ 2. Går nu på - förutom tabletter - 4 insulinsprutor per dag och provtagning 8 ggr per dag. Blir några 100 stick på en månad....... Senaste dagarna har det börjat stabiliserats och man ser ett ljus i tunneln. Har får mycket hjälp och tips just på det forum jag nämnde. Så är du inte med där - gå in omgående. Du kommer att få svar på dina frågor.
Lycka till. 💉🤡

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.