Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2374 ggr
liza.ohman
2/24/17, 9:59 AM

Bättre blodsocker med MINDRE insulin

I höstas upptäcktes det att jag hade 15 i fasteblodsocker trots Metformin. Jag har nu börjat med insulin (Humulin) eftersom fasteblodsockret inte vill gå ner under 10. Jag är 60 år. Jag har tidigare ätit LCHF men sakta glidit bort från den "rätta vägen".

Snabbt var jag uppe i ca 50 enheter/kväll och mådde inte bättre. Fasteblodsockret sjönk inte. Sen läste jag att om man tar för mycket insulin kan man hamna i den situationen att sockret  sjunker för lågt och att kroppens stresshormoner ser till att öka sockernivån. Alas - högt morgonsocker.

Snabbt sänkte jag 4 enheter per kväll tills jag var nere i 20 enheter (nu) och morgonsockret har följt med mig ner. Jag är asförbannad på vården som bara sagt åt mig att öka intaget insulin hela tiden. 

Jag följer råden från läkare på nätet och nästan svälter mig för att få bort fettet i bukspottskörteln - har en viss egen produktion av insulin.

Jag har också tagit tag i kosthållningen. Det enda "fusk" jag tillåter mig är Delikatess Sesam som har just över 5 kolhydrater per skiva.

Jag försöker röra på mig, tyvärr är det vansinnigt halt här i Jokkmokk (och oftast kallt) men om jag så bara ska ligga i sängen och sparka så ska jag röra på mig!

Håll tummarna för att blodsockret ska fortsätta sjunka!

Annons:
liza.ohman
2/24/17, 10:07 AM
#1

Hur gör man om man vill redigera sitt inlägg? Jag ville tillägga att jag gjorde vissa kostförändringar när jag fick reda på att jag hade ett så högt morgonvärde, men ändå inte kom ner under 10. Idag undrar jag om det inte berodde på förkylning i kroppen.

J-Artur-K
2/24/17, 10:44 AM
#2

#1 Jag har haft diabetes sedan jag var två år. Haft det i 27 år. Har typ 1 diabetes. Antar du har typ 2 diabetes  om jag inte har fel. När du skriver när du skriver du har vis del egen tillverkning av insulin.

Blodsockret kan åka upp i värde medans man är sjuk och bruka göra det innan man ens märker att man är sjuk . Kan som ex en vecka innan man märker att man är sjuk synas på blodsocker värden är högre än normalt. Blodsocker värden är högre när man är sjuk.

Ett tips om du inte har blodsocker mätare Freestyle Libre är att du fråga diabetes läkare om att få den. Du har en sensor på dig en liten sensor som en enkrona men lite tjockare som skjuts in men känns lika lite som ett stick i fingret  när man tar blodsockret när sensors skjuts in (inte hela sensorns men är som en liten nål eller vad man ska säga på sensorns som far in o kommer in under huden . (jag själv tycker det känns mindre till o med  än ett stick  fingret när man tar med vanliga mätare)

Sedan har du en liten apparat som är lika liten som en blodsocker mätare. Du trycker på den sedan lägger du den utanpå kläderna där du har sensorn o ser värdet du har direkt. Behöver inte ta något stick i fingret eller något. Du kan se diagram över värden o koppla den till datorn o se mer noggrant. Den ser värden hela tiden men för att se vad värdet är just nu måste man ta värde själv men igenom koppla den till en dator kan man se värden o kurvor under flera dagar o veckor. Se tider man bruka ligga högt o lågt o så. Veta bättre när man borde ta mer insulin o mindre insulin.

Men tyvärr bruka inte alla få sådan mätare för dom är dyra att ha man byter sensorna varannan vecka (efter 2 veckor byter man) dom kostar 750 kr st så blir 1500 kr månande men är gratis för dom som får dom ifrån sjukhuset, Jag har hört av annan diabetiker att dom som inte fått ifrån sjukhuset har dom som är försäkrad kunnat fått ut ifrån sitt försäkrings bolag att dom står för den kostnaden men är inget jag kan säga stämmer när jag själv får ifrån sjukhuset. Jag lider själv av psykologiskt sjukdom med o trots att jag haft diabetes så länge har jag problem med värden sista åren för är handlings förlamad men när jag bad om att få den mätaren hjälpte det mig mycket o mitt medel värde sjönk drastiskt jag kunde se ändringar jag behövde göra mycket bättre o så.

Om du inte har den mätaren är det den bästa rekommendationen jag kan ge för vet hur den hjälpte mig.

Sedan redigera inlägget tror jag bara går göra direkt i början första minuten eller liknande. Annars måste en moderator på sidan göra det om jag inte har fel.

                                                                      Mvh / Joakim

Ny dag nya möjligheter

Upp till toppen
Annons: