Lantus *solostar*
Just nu tar jag lantus på mornarna, 30 enheter. Undrar bara om jag delar upp det så att jag tar morgon och kväll 15/15, kan mitt blodsocker bli bättre då? :/
eftersom du ställer frågan, förmodar jag att du inte fått någon information av den vårdgivare som konstaterat att du har diabetes. så var det för mig, jag fick bara lära mig att självmedicinera, vilket innebär att de tittar på en några gånger och ser att man klarar av att sticka in nålen i kroppen.
lantus är ju det långsamma insulinet som du tar för hela dagen, och att du tar det på morgonen är bra. jag har träffat på diabetiker som tar det på kvällen, innan de går och lägger sig, och de säger att de har svårare att vakna. högt morgonsocker skall man ha, runt 8 mml, så att man kommer igång.
jag tar 30 enheter, men att skjuta in så mycket på samma ställe har jag läst mig till att det inte är bra. det sägs att immunförsvaret börjar bekämpa insulinet då. det jag läste var att man delar upp dosen på tre ställen, 10x3, och tar dosen så när man tar den, tre stick istället för ett. sedan om du tar det i benen, är inte heller tvunget, jag tar alla stick i bilringen runt midjan, är skapt så att jag inte har så mycket att sticka i på benen, men desto mer på magen, och det funkar och passar bättre för mig.
Hej!
Jag hade problem med högre värden på morgonen då jag tog hela lantus i ett svep (morgonen). Jag tar nu halva dosen på morgonen o andra halvan på kvällen o det funkar bättre. Du kan ju testa o se om ditt bs förbättras av att dela dosen? Om inte är det ju bara att återgå till en dos, så roligt är det ju inte att sticka sig fler gånger än nödvändigt om det inte medför någon förbättring…
Mvh GAKA

Det enda du kan göra är att prova och testa hur du mår om du ändrar doserna. Lär känna dig själv och din sjukdom!

Du har väl kontakt med ngn dia-sköterska ed? Lantus kan du dela upp om ditt socker inte håller sig under hela dygnet. Jag tar min Lantus på kvällen då mitt socker håller sig bättre under hela dygnet då jämfört med om jag tar det på morgonen.