Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3638 ggr
kmgk
2014-06-01, 11:48

pre-diabetes ???

Jag har nu mätt blodsockret en tid och till min förskräckelse så går mitt blodsocker aldrig någonsin under 6,3. 

Eftersom jag äter LCHF så kan jag moderera uppgången så den behöver sällan vara över 8 efter en måltid.

Jag har inte tidigare behövt sätta mig in i diabetesproblematiken men vad jag kan förstå så anses ett fastesocker på mellan 6,1 - 7 visa på prediabetes.

För två år sedan gjordes en glykosbelastning, där jag låg på gränsen. Strax före övergången till LCHF (började äta i mitten av jan) hade jag tillfälle att kolla mitt blodsocker (en gång) hos en bekant. Själv lade jag inte resultatet på minnet men enligt ägaren till blodsockermätaren så låg jag "alldeles för högt"

Det innebär att jag inte vet när under de senaste två åren mitt blodsocker skenat iväg. Jag vet inte heller hur högt mitt värde legat under den tiden eftersom jag då var blandkostare och sockerätare. Jag vägde också 10 kg mer under den tiden.  Utifall jag då testat kanske jag ansetts vara diabetiker.

En annan sak som inte alls behöver hänga ihop med den ökade sockermängden i blodet men som gör mig jätteorolig är att jag har problem med ögonen … de är torra och svidande (inga ögondroppar hjälper), dimsyn, röda men ej inflammerade……

Ja så det är väl bara att kontakta sjukvården i morgon

Undrar över om;

Påverkas ett långsockertest av att jag äter LCHF

Ger kanske ett glukosprov det "säkraste" sockervärdet (har förstått att jag före ett sådant prov måste vänja kroppen vid kolhydrater minst 3 dagar i föväg)

Måste väl också kolla mina mätvärden mot sjukvårdens (har läst att hem-mätarna kan mäta fel …fast hemska tanke ..oftast mäta för lågt )

Ja det här känns lite chockartat och inte trevligt, sedan så har jag ju redan lagt ut mina äss eftersom jag redan gjort min stora livsstilsförändring. Vad har jag egentligen för kort kvar ?????

Påverkas och förändras fastesockret på något vis över tiden av att jag äter LCHF:????

Det som jag är mest intresserad av är hur ni som blivit "friska diabetiker" har burit er åt för att sänka den lägsta nivån.????…Det kan ju inte vara nyttigt att gå år ut och år in heller som pre-diabetiker….???

Jag har också läst att stress påverkar blodsockret och just nu är jag megastressad ….

Tacksam för synpunkter på mina funderingar

Annons:
Sjöstjärna
2014-06-01, 12:03

Hur länge har du ätit LCHF?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

kmgk
2014-06-01, 12:31

jag har ätit sedan i mitten av jan

Sjöstjärna
2014-06-01, 13:12

Det är ju inte så väldigt länge och kroppen kan ta olika lång tid att ställa om sig, så med tanke på att du inte vet hur högt du låg tidigare och att du nu bara ligger strax över gränsvärdet tycker jag att du kan avvakta några månader till och se vilken effekt du får av kosten. Det verkar ju i alla fall gå på rätt håll.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Karin20
2014-06-01, 14:10

Långtidssocker sjunker och blir också mer stabilt med lchf. Glukosbelastningen kan vara missvisande då kroppen inte är van vid socker. Men med dina ganska låga "för höga" värden blir det säkerligen bättre med lchf, framförallt en ordentlig minskning av kolhydraterna. Om du är orolig ska du kontakta din läkare.

//Karin

Ison
2014-06-01, 14:13

Jag hade gått till läkaren för att kolla ett Hba1c. En frisk individ brukar inte ha 8 i bs efter måltid, ingen av mina friska vänner gör det. Jag hade inte väntat, utan hellre åkt en gång för mycket till vårdcentralen. Dom finns ju ändå till för att hjälpa.

Dt1
2014-06-03, 13:55

Kör du fakir?(i princip noll kolhydrater)

Nu är jag visserligen typ 1:a, men jag provade fakir och det stressade kroppen så att jag hade konstant högt socker…Nu vet jag ju inte om du kör det men ifall så är det ju en tanke.

Annons:
Upp till toppen
Annons: