Metformin. Reaktion
Ni som tar metformin / har tagit. Hur har er mage reagerat?
Första veckorna blev min mage dålig. Men bara någon gång /v. Sen gick det över.
Men nu de senaste veckorna har det varit katastrof.
Det har gått så långt så att jag inte vågar åka hemifrån om det inte finns en toa nära.
Nu har jag tagit ett uppehåll för att se hur magen blir. Ökat på Victoza ist.
Ska ta kontakt med min diabetes sköterska.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Första veckan reagerade min mage rätt kraftigt. Jag har alltid haft stålmage så det är första gången förutom vid magsjuka som jag verkligen fått springa på toa. Sen gick det ytterligare en månad där jag fick reaktion om jag tog det på tom mage. Numera reagerar jag inte alls ens oavsett när jag tar metforminet. Äter dock bara 500 mg per dag
Är med i en diabetes-grupp på facebook och där rekommenderas Metformin Bluefish, tydligen tål en del just det fabrikatet. Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall :)
//Jessie
- Redigerat 2020-09-09, 20:43 av Scorpio97
#1: jag har minskat ner dosen till 500 morgon och kväll och just nu är magen lugn. Det är hälften mot vad jag ska ta.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Nu har jag börjat öka igen. De vill att jag tar 2 st morgon och kväll. Men det funkar inte.
Är nu uppe i 3 st. En på morgonen, mitt på dagen och kvällen. Funkar mycket bättre
…………………………………..

Fick fruktansvärt ont i magen och låg dubbelvikt och stönade över sängen, jag var ju på lasarettet då och hade som tur eget rum. Sköterskorna kom in med jämna mellanrum för att kolla hur jag mådde, till slut släppte det när jag hade varit på toan 2 ggr.
Sen har jag inte känt av den, första veckorna skulle jag ta 1 morgon och kväll och för en vecka sedan höjdes dosen till även 1 på middagen.
Viktigast är att aldrig ta den på fastande mage utan man måste äta innan!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4: jag fick sluta med metformin. Det gick inte. Utan nu tar jag bara Victoza och det fungerar super
…………………………………..

Skönt att det gick att byta tablett.

Ok, tar du insulinsprutor också?
Jag tar nu 3 Metformin tabletter om dagen, 3 insulinsprutor på 8 enheter vardera om dagen och 1 långtidsverkande på 14 enheter varje kväll/natt och 1 Losartan + andra inhalationer och mediciner varje dag.
Var tvungen att skaffa mig en medicin dosett för att inte missa någon tablett.

Vad har ni för blodsocker-mätare?

#9 Jag har en Freestyle Lite, en vanlig stick-i-fingret-mätare. Jag fick den gratis från vården och har inte haft några problem med den.
//Jessie

#10: Som diabetiker ska man få sina mätare från sjukvården gratis. Sen kan det variera inom olika regioner vad de upphandlat.
Man kan alltid ge förslag på nya produkter. Efterfrågan skapar kunskap hos sjukvården.

#11 Jag är med i en del facebook-grupper för diabetiker och alla verkar tyvärr inte få någon mätare från vården. Verkar som att det finns lite olika åsikter om hur ofta någon med typ 2 behöver mäta, och vissa får inte ut någon gratis mätare eftersom läkaren/sköterskan inte tycker det behövs. Det räcker enligt dom att mäta blodsockret vid återbesöken.
Det verkar även variera hur många mätstickor man får ut på recept. Det är många som skriver på facebook att dom bara fått ut tex 50 eller 100 mätstickor per år, och vill dom mäta sockret oftare måste dom i så fall betala det själv
Jag tycker att alla borde få en blodsockermätare, men tyvärr verkar det inte fungera så. Dom flesta får det säkert men inte alla
//Jessie
- Redigerat 2021-03-09, 12:08 av Scorpio97

#12: Det är så tråkigt att inte alla regioner följer samma rekommendationer och håller sig uppdaterade. Visst det kostar pengar, men det får de igen med vårdkonsumenter som mår bättre i sin vardag!

Jag fick ett litet starkitt på lasarettet, det innehöll 50 st teststickor, en stickpenna, och en mätare alltihopa från Contour next. En låda med 100 st pennkanyler och 200 lansetter.
Samma dag som jag kom hem fanns det en låda på posten att hämta, den innehöll 1200 lansetter, 400 pennkanyler och 400 teststickor.
Jag fick en sådan här mätare:
https://www.diabetes.ascensia.se/PRODUKTER/contour-next/#Sub-Menu-2
- Redigerat 2021-03-09, 23:46 av Tarotstollan

#14: Bra att du fått mätate!