Annons:
Etikettdiabetes
Läst 109 ggr
flocken
2020-09-24, 08:15

Vilken typ av diabetes har ni?

Vilken typ av diabetes har ni? Hur länge har ni haft er diagnos?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
flocken
2020-09-24, 08:18

Jag har typ 2.
Fick min diagnos 12 mars i år.

Hade precis lastat ut mina dagishundar o skulle gå en promenad i skogen.
Då jag känner läkaren och hans fru privat märkte jag hur jobbigt han tyckte samtalet var

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Scorpio97
2020-09-24, 12:53

Jag har typ 2, fick diagnos i juli 2019.

Jag trodde jag hade urinvägsinfektion för jag hade så ont i blåsan och blev kissnödig hela tiden. Men det kändes inte riktigt rätt. Sökte tillslut till vårdcentral eftersom det inte gick över och där upptäcktes det att jag hade socker i urinen samt 20 i blodsocker. Blev skickad till akuten och sedan inlagd på avdelning över natten då mitt blodsocker inte gick ner (på grund av min ålder antogs det att jag hade typ 1, men det visade sig vara typ 2)

//Jessie

• Redigerat 2020-09-24, 12:54 av Scorpio97
ajanki
2020-09-28, 07:29

Jag har typ 2 . Fick diagnosen i juli i år.
Var så trött, har ju MS så jag brukar vara väldigt trött, men det här kändes annorlunda så jag gick till vårdcentralen. Sen blev det många prover och tester. Kändes på ett sätt skönt att veta var det var.

flocken
2020-09-28, 07:43

#3: det visste jag inte att du hade fått.
Hur går det för dig?

…………………………………..

ajanki
2020-09-28, 08:16

#4 Nej, detta är första gången jag går ut med det.

Det var jobbigt i början men nu när jag har fått medicin så går det lite bättre. Var lite lättare att sluta med socker än jag trodde. Det är ju socker i allt!!! Men det går rätt bra…

• Redigerat 2020-09-28, 08:17 av ajanki
flocken
2020-09-28, 10:43

#5: vilken medicin har du fått?
Jo, det är socker i allt. Bröd tyckte jag var jobbigt. Jag som inte tycker om mörkt bröd. Men har hittat 2-3 st olika.

Men gå inte på när det står mindre socker på en förpackning. Man måste alltid läsa.

Vill man använda socker ex i bakning rekommenderar jag "nicks". Gillar hela deras utbud

…………………………………..

Annons:
ajanki
2020-09-28, 10:55

#6 Jag har fått metformin actavis.
Ja, håller med om att det är svårt med bröd. Här provat flera stycken som jag inte alls gillar men hittat två som är okej.
Tack för tipset! Har vart så ensam i det här, känns skönt att prata om det.

flocken
2020-09-28, 11:06

#7: äter oxå metformin. Men får även ta en spruta varje morgon som heter Victoza. Klarade mig inte på bara metformin.

Jag försöker få fram att det inte är en mörk o dyster sjukdom. Egentligen borde alla äta som diabetiker. Mindre socker, mer grönsaker.

…………………………………..

ajanki
2020-09-28, 12:02

#8 jaha! Låter lite jobbigt med spruta varje dag.
Får se om jag slipper det.

Ja, håller med dig där!

Vixxen
2020-10-04, 23:03

Typ 1, sen 1992.
Men jag har fortfarande egen insulinproduktion som fungerar till och från vilket gör det extra spännande… 🥴

thistletoe
2020-10-12, 17:33

Autoimmun diabetes (typ 1), diagnostiserades strax innan jag fyllde 4 år 2001.

Upp till toppen
Annons: