Annons:
Etiketterdiabeteskostmat
Läst 104 ggr
flocken
2020-10-26 18:45

När suget smyger på. Tips, recept osv

Här kan vi dela recept och tips på saker att stoppa i munnen när man blir sugen på något.
Bör kunna passa de flesta.
Man ska kunna byta ut vanligt socker mot sötströ.
Används mandelmjöl bör det kunnas bytas ut mot annat mjöl.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Scorpio97
2020-10-26 19:09
#1

När jag är sötsugen brukar jag försöka undvika saker som är söta även om dom är "tillåtna" för diabetiker, för jag upplever att det förvärrar sötsuget i längden. Så jag kör på grönsaksstavar och dipp, nötter, frön, ost, salami eller liknande.


//Jessie

T
2020-10-26 21:51
#2

Kanske låter jättekonstigt men kan inte diabetiker äta godis?

Scorpio97
2020-10-26 22:11
#3

#2 Det beror lite på vad man menar med "kan". Jag kommer inte hamna i livsfara för att jag äter några godisbitar, så det är inte som när en nötallergiker råkar äta nötter exempelvis. Men när en diabetiker äter något med mycket socker/kolhydrater, som godis och liknande så blir blodsockret för högt. Högt blodsocker leder i längden till skador på hela kroppen, exempelvis problem med ögonen eller hjärt-kärl-sjukdom
Sen kan en diabetiker ta extra insulin för att motverka blodsockerhöjningen. Men alla diabetiker har inte utskrivet insulin (alla typ 1:or har det, men inte alla typ 2:or. Sen finns fler typer jag inte har riktigt koll på)

Numera finns sockerfritt godis, vilket alltså är ett bättre val som diabetiker eftersom sötningsmedel inte höjer blodsockret eller åtminstone höjer det mycket mindre än socker (det beror på vilket sötningsmedel det gäller) :)


//Jessie

  • Redigerat 2020-10-26 22:28 av Scorpio97
Caeli
2020-10-27 19:33
#4

Ät morötter. Drick vatten. Ut och gå. Borsta tänderna. Och köp inte hem något godis/sött oavsett om det är "sockerfritt" eller inte. Den söta smaken finns ju där…
Att låta bli är enda sättet att minska sockersuget och komma ur den onda cirkeln tror jag.

Zepp
2020-10-28 18:52
#5

Ta en sked smör om du är sugen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: