Etiketterdiabeteskostmat
Läst 105 ggr
flocken
2020-11-10, 05:47

Ett grönare julbord

Detta blir min första jul med diabetes.
Jag måste äta grönsaker, sallad osv för att må bra och hålla blodsockret under kontroll.
Min familj håller på traditionellt. Inget grönt på julbordet.
Men iår blir det bara så.
Har ni några goda recept?

Allergier " apelsin, nötter, mandel, must

…………………………………..
Sajtvärd rexkanin, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaningård. Omplaceringshem för kanin.

www.djurflocken.se

JMW
JMW 
2020-11-10, 06:14

Tycker du om grönkål då har jag världens godaste paj. Denna paj är numera hos oss en rätt jag alltid har på julbordet.

https://www.ica.se/recept/gronkalspaj-med-valnotter-493529/

Pajdegen gör jag helt spannmålsfri. Den pajdegen använder jag till olika pajer jag gör.

https://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/pajskal-matpaj/

flocken
2020-11-10, 06:20

#1: jag älskar grönkål. Stekt grönkål med lite flingsalt är underbart

…………………………………..

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaningård. Omplaceringshem för kanin.

www.djurflocken.se

JMW
JMW 
2020-11-10, 06:22

Hittade denna omvandling istället för mandelmjöl. Har inte provat men tror säkert den går bra.

1 dl mandelmjöl kan bytas ut till:
*2 msk kokosnötsmjöl
*0,5 dl pofiber
*1 msk fiberhusk

Vixxen
2020-11-10, 06:33

Brysselkål är gott på julen!

Maria
2020-11-10, 08:56

Långkål, sillsallad.

/Maria

Åsa S
2020-11-10, 09:48

Vi har även broccoligratäng på julbordet. Förutom det vanliga brysselkål och grönkål. Förr när min morfar levde (han var vegetarian) så fanns det även grönsakspate, linslåda och liknande förutom grönsakspajer. Man kan ju även tänka sig att göra lite egna vegetariska köttbullar eller grönsaksbiffar för att få in mer grönt. Jag tycker julbordet bara blir godare med en massa vegetariska rätter till allt kött man äter

Chinesecrestedlover
2020-11-12, 05:55

#0 Jag brukar tänka som så…vad gillar jag att äta? Strunta i om det är "julmat" eller inte. Ät sånt "grönt" som du gillar och hitta nya traditioner.

Jag har inte så många "måsten" längre när det kommer till vad jag äter under julen. Jag äter gott, men bryr mig egentligen inte så mycket om huruvida det kan räknas som "julmat" eller inte.

Har inte ätit kött, ägg osv. sedan 1997 (då ja blev lakto-vegetarian) och inte mjölk sedan 2000 (då jag blev vegan) så det traditionella julbordet går bort för mig. Visst man kan ju äta växtbaserade "köttbullar" och "korv" om man vill…men det är ju verkligen inget måste.

/Chinesecrestedlover

flocken
2020-11-12, 12:43

#7: tack för ett bra tänk 👍
Jag tror att man snöar in sig på den sk julmaten.

Jag äter inte köttbullar, korv, Jansson. Utan äter egentligen bara fisken och skinkan.

…………………………………..

www.djurflocken.se

Caeli
2020-11-12, 13:36

Jag tycker oftast att problemet brukar vara att det blir för mycket mat och att blodsockret skjuter i höjden av den anledningen.

flocken
2020-11-12, 14:13

#9: jag äter inte mycket oavsett. Så det är inget problem.. Som tur var

…………………………………..

www.djurflocken.se

Upp till toppen