Annons:
Etiketterdiabeteskostmat
Läst 217 ggr
flocken
2020-11-10 05:47

Ett grönare julbord

Detta blir min första jul med diabetes.
Jag måste äta grönsaker, sallad osv för att må bra och hålla blodsockret under kontroll.
Min familj håller på traditionellt. Inget grönt på julbordet.
Men iår blir det bara så.
Har ni några goda recept?

Allergier " apelsin, nötter, mandel, must

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
JMW
2020-11-10 06:14
#1

Tycker du om grönkål då har jag världens godaste paj. Denna paj är numera hos oss en rätt jag alltid har på julbordet.

https://www.ica.se/recept/gronkalspaj-med-valnotter-493529/

Pajdegen gör jag helt spannmålsfri. Den pajdegen använder jag till olika pajer jag gör.

https://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/pajskal-matpaj/

flocken
2020-11-10 06:20
#2

#1: jag älskar grönkål. Stekt grönkål med lite flingsalt är underbart

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
2020-11-10 06:22
#3

Hittade denna omvandling istället för mandelmjöl. Har inte provat men tror säkert den går bra.

1 dl mandelmjöl kan bytas ut till:
*2 msk kokosnötsmjöl
*0,5 dl pofiber
*1 msk fiberhusk

Vixxen
2020-11-10 06:33
#4

Brysselkål är gott på julen!

Maria
2020-11-10 08:56
#5

Långkål, sillsallad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2020-11-10 09:48
#6

Vi har även broccoligratäng på julbordet. Förutom det vanliga brysselkål och grönkål. Förr när min morfar levde (han var vegetarian) så fanns det även grönsakspate, linslåda och liknande förutom grönsakspajer. Man kan ju även tänka sig att göra lite egna vegetariska köttbullar eller grönsaksbiffar för att få in mer grönt. Jag tycker julbordet bara blir godare med en massa vegetariska rätter till allt kött man äter

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-11-12 05:55
#7

#0 Jag brukar tänka som så…vad gillar jag att äta? Strunta i om det är "julmat" eller inte. Ät sånt "grönt" som du gillar och hitta nya traditioner.

Jag har inte så många "måsten" längre när det kommer till vad jag äter under julen. Jag äter gott, men bryr mig egentligen inte så mycket om huruvida det kan räknas som "julmat" eller inte.

Har inte ätit kött, ägg osv. sedan 1997 (då ja blev lakto-vegetarian) och inte mjölk sedan 2000 (då jag blev vegan) så det traditionella julbordet går bort för mig. Visst man kan ju äta växtbaserade "köttbullar" och "korv" om man vill…men det är ju verkligen inget måste.

/Chinesecrestedlover

flocken
2020-11-12 12:43
#8

#7: tack för ett bra tänk 👍
Jag tror att man snöar in sig på den sk julmaten.

Jag äter inte köttbullar, korv, Jansson. Utan äter egentligen bara fisken och skinkan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Caeli
2020-11-12 13:36
#9

Jag tycker oftast att problemet brukar vara att det blir för mycket mat och att blodsockret skjuter i höjden av den anledningen.

flocken
2020-11-12 14:13
#10

#9: jag äter inte mycket oavsett. Så det är inget problem.. Som tur var

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pyttelite
2021-12-18 11:19
#11

Tips på ersättare på julbordet för att minska sockermängden och lite juliga recept.

https://diabeticdesigned.se/jul-med-diabetes/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Hur hanterar men jul med diabetes? Här finns diabetestips oavsett om du blir bjuden på julbord eller om du ska laga själv.
Maria
2021-12-18 11:59
#12

Äter ni inte sillsallad, rödkål, grönkål?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2021-12-18 14:59
#13

#12 Inget av det finns på mitt julbord faktiskt. Vi testade några grönkålsrätter för några år sedan men ingen tyckte det var särskilt gott


//Jessie

Annons:
Caeli
2021-12-18 15:42
#14

Jag tycker inte att de olika rätterna i sig är problemet utan mer att det oftast serveras så många tillsammans och så mycket mat. Och då äter man därefter. Upplever att det är det som påverkar blodsockret mest. 🙂

#12: Klart att man måste ha grönkål! Det är det viktigaste av allt! 👍

Tarotstollan
2021-12-18 21:59
#15

Det brukar bara vara lite rödkål och ev. brysselkål på det s.k. julbordet jag blir bjuden till och det inser jag nu att det är för lite om jag skall kunna äta nyttigare den dagen.
Det är mest kött, korv, bröd och fettet att doppa det i.

Jag smakade på en grönkålssallad de hade färdig i delikates disken på Ica och den var god, det var grönkål, valnötter, apelsinklyftor, vindruvor, morot, apelsinjuice, rapsolja och salt i den.
Funderar på att köpa en rejäl burk och ta med mig. Vill de andra ha så räcker det till dem också, annars mer till mig!😄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2021-12-18 22:27
#16

#15 Det lät gott! 🙂

Jag brukar göra en enklare variant av grönkålssallad som består av en påse färsk grönkål och 3-4 äpplen. Kör i matberedaren och toppar eventuellt med med lite frön, nötter eller dylikt. Håller sig i kylskåpet i flera dagar.

Scorpio97
2021-12-18 22:39
#17

Vi brukar ha vitkålssallad/pizzasallad samt någon form av grönsallad och/eller råa grönsaker. Gott med något syrligt eller färskt/krispigt till det feta.


//Jessie

Tarotstollan
2021-12-24 21:31
#18

Jag fick fixa min egen julmat hemma. 😁🌟
Vet inte vad som blir värst (jag har inte börjat äta middagen ännu)potatisgratäng, rödkål, brunkål, brysselkål, senap, prinskorv, köttbullar och julmust utan socker!😔
Får väl hålla extra koll på sockret om några timmar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: