Annons:
Etikettertyp-2medicinering
Läst 158 ggr
flocken
2020-11-11, 13:11

Olika mediciner?

Vilka olika behandlingar finns det för oss med typ 2?
Har bett om telefon tid med min sköterska.
Har sen i mars försökt med metformin.
I perioder kan jag ta 4 utan problem med magen.
Nu bara 1 på morgonen. Men har ändå svåra kramper och får springa på toa.
Nu är det så att jag ändrar mitt liv, om magen börjar. För tänk om jag inte kommer åt en toa direkt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Scorpio97
2020-11-11, 13:15

Jag har ingen koll på andra mediciner, men har du testat Metformin från olika tillverkare? Jag har hört att vissa tål Metformin Bluefish, men inte andra sorter

Håller tummarna att du hittar någon lösning!

//Jessie

flocken
2020-11-11, 13:46

#1: nej har bara kört på samma. Jag kan verkligen inte fortsätta leva såhär

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Zepp
2020-11-11, 19:50

Finns en del mediciner, Metformin är vanligast och mest beprövat!
Biverkningarna kan vara lindriga/kraftiga gastriska besvär till Laktasacidos!
Hur som helst, Metformin är tänkt att minska glukosupptaget lite grann samt frigörandet av Glykogen lite grann.. dvs att sänka blodsockret.
Ett enkelt sätt att slippa Metformin är att kutta ut merparten av kolhydraterna, fast man skall som regel inte sluta med Metformin innan ens behandlande läkare säger att det är okej.. alternativt att man har mer koll än läkaren.
Och det finns goda skäl för det, läkare borde veta vad de skriver ut.. den andra grejen är att metformin inte leder till hypoglykemi!
Då är det viktigare att kika på symtom på Laktasacidos, det är ovanligt och drabbar i princip bara folk med genetisk defekt laktasmetabolism, ovanligt men de finns bland oss!
Victosa är en GLP-1 analog.. det är ett gastriskt hormon/signalsubstans, som efter en måltid med kolhydrater skickar signaler till bukspottkörteln att nu är det ett skitlass med glukos på väg in så börja skicka ut insulin, innan blodsockret stiger för mycket.

Oså har vi sen Insulin via spruta eller pump.. det är egentligen typ 1 som behöver detta.. iomed att deras bukspottkörtel inte kan producera tillräckligt.

När det gäller typ 2/Lada/andra typer, så blir det krongligt.

Iallafall jag håller mig till "normal" typ 2, det manifesterar sig främst som insulinresistens, vilket vanligtvis föregås av Hyperinsulinemi.. vilket oftast föregås av det metabola syndromet!
Dvs insulinresistensen beror på att det utsöndras på tok för mycket insulin!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Eller som Dr Fung säger,. "It make no sens"!

https://www.youtube.com/watch?v=mAwgdX5VxGc&t=54s&ab_channel=JasonFung

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flocken
2020-11-11, 20:18

#3: jag blir riktigt dålig i magen. Det bara rinner ut mig.
Det måste finnas något annat. Jag orkar inte mer

…………………………………..

flocken
2020-11-13, 12:28

Efter konsultation med min diabetes sköterska ska jag sluta med metformin. Direkt!
När magen är stabil ska jag öka victozan till 1,8. Sen ska vi se hur mina värden ligger. Behövs det kommer annan medicin sättas in.

…………………………………..

Scorpio97
2020-11-13, 12:30

#5 Vad bra att du fick hjälp. Håller tummarna att magen blir stabil snabbt, och att det fungerar bra med annan medicinering :)

//Jessie

Annons:
flocken
2020-11-13, 12:35

#6: ja jag hoppas. En bråkande mage förstör hela livet

…………………………………..

Scorpio97
2020-11-13, 12:39

#7 Förstår det! Min syster har IBS, så även om min mage i princip aldrig krånglar så har jag sett på nära håll hur jobbigt det är. Det förstör verkligen hela livet, precis som du säger

//Jessie

flocken
2020-11-13, 12:40

#8: jag har ibs i grunden. Sen lägg på biverkningar av metformin på det 🤢

…………………………………..

Caeli
2020-11-13, 14:55

Men hur fungerar det med ibs och olika typer av sötningsmedel? Är ju inte alla magar som tål sånt.

flocken
2020-11-13, 15:24

#10: inget jag reagerar på. Likaså mjöl. Inget som händer med mina värden

…………………………………..

flocken
2020-11-18, 05:14

Nu har det gått några dygn utan metformin.
Jag är piggare och magen är lugn.
Just nu pendlar mina värden mellan 5-10. Får se om det stabiliseras.

…………………………………..

Vixxen
2020-11-28, 01:32

Hur går det med magen?

Annons:
flocken
2020-11-28, 05:36

Inga problem.
Så skönt att slippa fundera på den nu. Nu är den som den ska

…………………………………..

Vixxen
2020-11-28, 06:02

Vad skönt!

flocken
2020-12-10, 05:07

Nu har jag tagit kontakt med min sköterska igen.
Trots hög dos med Victoza så har mina värden skenat. Väldigt sällan jag ligger under 9.Även utan att jag ätit.efter mat rejält mkt högre. Är xtremt törstig.
Så nu får de snabbt sätta in någon mer behandling

…………………………………..

Scorpio97
2020-12-11, 13:36

#16 Håller tummarna att du får hjälp snabbt, och att det finns någon bra lösning :)

//Jessie

flocken
2020-12-11, 14:15

#17: har varit nere idag o tagit nya prover. Har läkarbesök inbokat till nästa vecka.
Det lutar åt att de sätter in insulin. Vi får se vad de kommer fram till

…………………………………..

Vixxen
2020-12-11, 14:44

Se till att du får blodsockermätare med sensor på armen om du inte redan har det. Lättare att hålla koll på var man ligger.
Då slipper du alla stick i fingrarna också.

Scorpio97
2020-12-11, 14:44

#18 Skönt att du fick tid relativt snabbt i alla fall :) Tycker du att det känns okej om det blir insulin? För mig känns det lite läskigt, även om jag inte riktigt vet varför jag tycker insulin är "värre" än tabletter. Och behövs det ska man såklart ta det, det viktiga är ju att man mår bra

//Jessie

Annons:
Vixxen
2020-12-11, 14:48

Det är lättare att styra sitt blodsocker med insulin. Det går att variera och vara mer flexibel tycker jag.

Om du tagit din tablett så har den ju sin dos och styrka och går inte att ändra beroende på hur du mår eller vad du äter senare.

• Redigerat 2020-12-11, 14:49 av Vixxen
flocken
2020-12-11, 14:56

#19: tack för tipset. Inget jag har nu.

…………………………………..

flocken
2020-12-11, 14:59

#20: har lite blandade känslor. Har egentligen känt På mig att det skulle bli insulin relativt snabbt, då jag har jätte svårt att tåla tabletter. Det sa jag till dom.
Insulin känns mer… Krävande, farligt.
Om man blir för låg osv.

…………………………………..

Upp till toppen
Annons: