Vecka 47 diabetes
Ny vecka, nytt klotter.
Här kan man prata om allt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2020-11-23, 05:19 av flocken

Har fått tid till provtagning imorgon och möte med diabetessköterska på onsdag. Ska bli intressant att se hur värdena ser ut, även om jag har lite dåligt samvete för jag vet att jag inte skött mig jättebra senaste månaderna.
//Jessie
#1: lycka till.
Min diabetes sköterska är väldigt klok. "man kan äta perfekt och värdena ligger toppen. Men ingen människa vill leva så."
Därför skulle jag leva o äta som vanligt så får vi se hur värdena ligger
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

#2 Låter som en klok sköterska. Och jag vet självklart att jag inte kan leva perfekt, men jag vet också att jag hade kunnat leva mycket bättre än jag gjort senaste tiden (inte bara gällande maten, utan också motion och stress). Jag vill ju inte skada mig själv genom för höga blodsockernivåer, jag vet vad det leder till i längden.
//Jessie
#4: jag vet hur svårt det är att sköta sig.
Vardagen är lättare än helgen.
Mitt största problem är att jag äter för lite för att orka dagen. Men försöker äta mindre portioner men även mellanmål.
Vara ute och gå med 7 hundar i nästan en mil varje dag kräver energi
…………………………………..

#5 För mig är det ingen större skillnad mellan vardag och helg, jag har rätt oregelbundet schema. Jag kan ha en "ledig" dag mitt i veckan eller sitta och plugga en hel lördag. Sen har vi just nu utbildningen på distans pga corona vilket gör att jag rör mig alldeles för lite
Mitt problem har alltid varit att jag äter för mycket. Det fungerar bäst när jag bara äter en gång per dag (då får jag äta mig riktigt mätt). Dom gånger jag provat att äta många gånger per dag och mellanmål så har jag gått runt med konstant sötsug och/eller tankar på mat, och jag orkar inte leva så.
Mitt största problem är nog främst att dålig mat är så lätt att få tag på, och att jag hinner agera innan jag tänkt efter. Plötsligt står jag där och bakar, lagar till eller köper något jag inte borde äta. Mitt närmsta Ica har öppet nästan dygnet runt och det är svårt att låta bli att gå dit när sötsuget sätter igång riktigt. Det som fungerar hyfsat är att gå ut och promenera och se till att lämna plånboken hemma, då kan jag inte köpa eller äta något.
Nu är proverna tagna i alla fall. Blodtrycket var lite högt, men fick inte vila innan heller så.
Fick kliva upp tidigare än vanligt för provtagningens skull. Blodsockret låg då på 4.0 vilket är ovanligt lågt för mig. Har varit likadant varje gång jag klivit upp ovanligt tidigt. Antar att det är för att gryningseffekten inte satt igång än för att kroppen tror att jag ska upp samma tid som vanligt..?
//Jessie
Idag har det varit inskolning av en ny hund i några timmar. Gick jätte bra. Men inte lätt att komma in ny i en flock på 7 st.
Bifogar en liten video. Den nya är den mörkröda i koppel
…………………………………..

#7 Ser härligt ut!
Det gick bra idag. Diabetessköterskan tyckte att proverna såg bra ut, men höll med om att jag har lite högre blodsocker än önskat periodvis. Men inte så mycket att jag behövde höja Metformindosen. Så jag skulle fortsätta som jag gjort hittills :)
//Jessie
#8: det låter skönt.
Efter morgon promenaden låg jag på 4,8. Det kändes, var helt matt o kallsvettig. På em steg det till 9. Nu nere på 6 igen.
Klarar inte av dessa skiftningar. Men nu är det en prövoperiod innan mer behandling sätts in.
…………………………………..
Stormigt o struliga hundar.
Har räknat med en promenad till. Hoppas att jag orkar.
…………………………………..

Idag ser det faktiskt ut att vara fint väder. Jag sitter inne vid en föreläsning (online), men förhoppningsvis är solen kvar vid lunchtid när jag kan gå ut :)
//Jessie
Vi har strålande sol men kallt. Helt ok.
Vissa hundar är så trötta så de ville inte gå ut o gå.
Nu är det lunch vila. Sen en stund till ute. Tänkte slänga på en podd i öronen senare. Kanske jag får lite gjort då
…………………………………..
När något hände med vattnet över natten. Unghundar 🙈
…………………………………..

Igår blev det runt två timmars promenad i det fina vädret. Idag är regnet tillbaka och jag tror jag håller mig inne, har inte riktigt lust att göra något vettigt idag
//Jessie