Annons:
Etiketterdiabeteskost
Läst 698 ggr
flocken
2020-12-15, 19:24

Test 1. Knäck utan socker men med Nick's use like sugar

Då har vi testat omgång 1 med knäck utan vanligt socker.
Smaken är detsamma och den klarade kulprovet.
Nu står den på altanen för att svalna. Jag är alldeles för lat för att fylla små formar. Jag gör knäckbräck

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Pyttelite
2020-12-15, 19:26

Ser god ut!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

flocken
2020-12-15, 19:29

Barnen fick på varsin sked med tummen upp i betyg. Vi får se hur det artar sig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

flocken
2020-12-15, 19:38

Bubblar

…………………………………..

Scorpio97
2020-12-15, 20:05

Intressant, jag älskar knäck men har inte ätit det sedan jag fick diabetes eftersom jag inte trodde det skulle bli gott. Vad använder du för sirap?

//Jessie

flocken
2020-12-15, 20:17

#4: jag använde

2dl grädde
2dl ljus sirap
2 dl nicks socker
En skvätt smör

Som det ser ut nu skulle den kokat längre. Lite mjuk än. Får se hur den är imorgon.

…………………………………..

Scorpio97
2020-12-15, 20:20

#5 Okej :)

//Jessie

Annons:
Caeli
2020-12-15, 20:38

#5: Men sirap består ju till största delen av socker. Uppåt 80% tror jag… 🤔

Sindri
2020-12-15, 23:44

Oh ja, absolut inget för diabetiker. Det finns sukrin-sirap och yaconsirap som inte skall ha någon påverkan på blodsockret.

Man skall vara lite kritisk till det där Nicks socker. Jag kollade vad det består av.
1) Stevia har inga kända biverkningar, många känner en sorts bismak av lakrits. Det är oerhört sött så det bidrar inte med någon "massa" i produkten.
2) Söta fibrer, en liten fiber som utvinns från majs. Stor varning! Jag kan inte tro att det är annat än glukossirap, eller dextros som det också kallas. Ansedd som en av de farligaste sockerarterna och en stor bov när det gäller övervikten i USA. Det går rakt in i blodet, påverkar sannerligen blodsockret, och anses vara den största boven bakom fetmaepidemin i USA där så gott som all läsk är sötad med det billiga majssockret. Det är något aj absolut undviker. Tyvärr finns det i väldigt många charkprodukter.
3) Xylitol är vad jag vet ofarligt, dock väldigt dyrt så jag tror inte det innehåller så mycket av det.
4) Erytriol kallas också Sukrin, finns som vanligt socker, florsocker och brunt socker. Det tycker jag personligen är det bästa sötningsmedlet, om man använder hälften av vad som står i recept och lägger till en knivsudd stevia. Många känner en bismak av kyla av sukrin, och många blir dåliga i magen av det. Det påverkar dock inte blodsockret.

flocken
2020-12-16, 05:30

Då jag själv är nybörjare. Haft min diagnos i 9 månader.
Jag försöker, experimenterar. Försöker hålla sidan aktiv.
Vem lägger upp inlägg?
Ni som är så mkt duktigare hjälp oss nybörjare.
Hjälp på ett positivt sett.
Rekommendera andra produkter. Man behöver inte slå alla taggar ut. Vifta med en pekpinne.
Man tappar lusten.
Täbk på hur ni uppför er.

…………………………………..

flocken
2020-12-16, 05:53

Ni vet att jag söker Medarbetare? Eller ta över värdskapet?
Varför lägger inte någon av er som kan upp inlägg på vad man kan använda istället?

…………………………………..

Sindri
2020-12-16, 11:26

Jag förstår verkligen inte varför du tar illa vid dig? Det var menat som upplysning i alla välmening. Det finns så många gropar man kan falla i, och det är så många som vill sälja saker. Jag förstår mycket väl om du blir glad över att hitta lösningar, men tyvärr måste man kolla upp allting, och nu gjorde jag det åt dig och trodde du skulle uppskatta det.

Jag är inte diabetiker, men var antagligen i farozonen då jag hade väldiga problem med blodsockersvängningar. För många år sedan slutade jag med socker, pasta, mjöl, frukt -ja, allt som skapade blodsockersvängningar. (var ganska sockerberoende innan).
Jag fick ordning på mitt blodsocker (blev väldigt frisk på köpet) och nu kan jag äta t ex lite frukt och lite mörk choklad utan att mitt blodsocker går bananas.

Därför har jag läst på mycket om socker och olika sockerarter, men jag har inga vetenskapliga kunskaper utan lutar mig mot vad andra upptäckt.

Om du botaniserar lite inne på https://kolhydrater.ifokus.se/ så hittar du en hel del recept med sockerersättningar som inte påverkar blodsockret. Det finns en rubrik som heter Vi som har diabetes om du klickar på pilen till höger om Alla diskussioner i vänsterspalten.

Önskar dig lycka till!

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
  • Redigerat 2020-12-16, 11:27 av Sindri
flocken
2020-12-16, 11:47

#11: kan kan ge upplysningar på ett positivt sett. Inte vad som är fel, utan ex "har du hört talas om att man kan göra såhär? Har du provat det?"
"detta är ett recept jag har använt mig utav"

Jag har ingen i min närhet att prata och diskutera med. Jag har denna sida. O trots alla mina ansträngningar så ligger den ändå i botten på död.

…………………………………..

Sindri
2020-12-16, 13:32

Jag skrev inte att du gjort fel, jag skrev vad som var fel med Nicks socker.
Du har naturligtvis gjort efter bästa förmåga och med de bästa intentioner.
Jag har dessvärre inte gjort knäck utan socker, jag tror tyvärr inte att det går, men det finns väldigt mycket annat gott att göra till jul.
Jag råder dig än en gång att titta in på kolhydrater iFokus, där finns så mycket samlad kunskap, och så många hjälpsamma människor. ..
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/485207/julgodis (men just knäck-receptet var inte så bra).

Jag tycker att den bästa sockerersättningen är Icas sötströ, det är sukrin (erytriol) med lite stevia i. Men som sagt, en del kan bli dåliga i magen av det.
Man kan också vänja sig av med det söta, d.v.s. använda mycket mindre av sötningsmedel än i recept. Jag använder ibland sukrin, men tar kanske hälften av vad som står i recepten. Har t ex gjort crème brulee utan något socker alls, och det blev väldigt gott.
Jag förstår att du tycker det är jobbigt med maten nu, men om du söker på nätet finns det många att prata och diskutera med. Det finns många diabetiker inne på kolhydrater. Även på denna sida finns många råd för diabetieker.
https://www.dietdoctor.com/se/
Man behöver inte vara medlem för att skriva i forumet, och många recept och artiklar kan man se ändå.

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
Annons:
Scorpio97
2020-12-30, 10:48

Jag testade knäck på sötströ och Nicks fibersirap. Trodde helt ärligt inte att det skulle gå, men det stelnade åtminstone som knäck och smaken blev knäck-liknande. Familjemedlemmar som fick smaka tyckte det blev gott och en tyckte inte ens det var någon skillnad mot vanlig knäck. Själv älskar jag verkligen knäck och blev inte riktigt nöjd med sockerfria, för mig var den inte tillräckligt god

//Jessie

Upp till toppen
Annons: