Annons:
Etikettdiabetes
Läst 168 ggr
Tarotstollan
3/1/21, 12:04 AM

Ny diabetiker.

För 14 dagar sedan hamnade jag genom min vårdcentral hastigt på akuten med diagnosen diabetes.
Mitt blodsocker var så högt så de kunde inte mäta det sa de först till mig, senare när jag frågade sa de att det hade varit över 30!

Jag låg inne på lasarettet i 8 dagar och nu är jag hemma och skall försöka bearbeta allt som hänt under dessa 14 dagar men även sådant som skett innan då jag inte förstått hur sjuk jag varit.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 3/1/21, 12:06 AM av Tarotstollan
Annons:
Scorpio97
3/1/21, 12:34 AM
#1

Vet du om du har diabetes typ 1 eller 2? Har du fått någon medicin, insulin, blodsockermätare?

Jag förstår om det är mycket att smälta just nu. Jag fick min diabetes typ 2 sommaren 2019 och för mig tog det ett tag att acceptera diagnosen och riktigt landa i den. Första tiden blev det mycket tankar och funderingar.
Personligen äter jag medicinen Metformin, och i övrigt har jag valt att kostbehandla med lågkolhydratkost/LCHF. Jag äter alltså mindre kolhydrater än i normalkost, för att på så sätt få lägre blodsocker. Om du är nyfiken på det rekommenderar jag hemsidan DietDoctor.se eller facebook-gruppen och hemsidan SmartaDiabetiker. Det är dock inte den sorts diabeteskost som vården rekommenderar, och hur du vill göra är såklart upp till dig (och det är ju inte ett val man måste göra när man nyss fått diagnosen, då kan det vara tillräckligt att bara förstå vad som händer)


//Jessie

Tarotstollan
3/1/21, 1:19 AM
#2

Ja, allt är ju så nytt men å andra sidan har jag haft släktingar runt mig hela livet som också har diabetes, så jag har ju "vana" av att se dem ta sina sprutor och mediciner. Inget som skrämmer mig i det fallet.
Jag fick ett startpaket med allt jag behövde uppe på lasarettet efter några dagar, innan låg jag med olika sorters dropp och de gav mig mina mediciner direkt.
Enda gångerna jag var ur sängen var för toabesök och äta mat, jag var så trött så jag sov den mesta tiden de första dagarna.
Jag äter också Metformin men också Losartan sen några månader tillbaka + en massa andra mediciner sen flera år tillbaka.

Jag förstår att det finns hur mycket som helst att läsa om diabetes men eftersom allt är nytt, så kommer jag nu i första hand lyssna på vad diabes-sköterskan kommer att säga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
3/1/21, 1:46 AM
#3

Låter bra att du har folk i din närhet som har diabetes, det kan vara skönt att ha någon att bolla med som har mer erfarenhet :)

Rådet jag tyckte jag hade mest användning av första tiden var att mäta blodsockret ofta för att se vad som påverkar (sömn, stress, träning, mat osv). Innan jag testade blodsockret kände jag även efter hur jag mådde och gissade vilket värde jag skulle få. Ibland var det mycket lägre eller högre än jag förväntade mig, men ju mer jag testade desto mer lärde jag mig. Diabetessköterskan kommer säkert informera om vilka blodsockernivåer du ska sträva mot, om du inte redan fått info om det

Om man har haft för högt blodsocker en längre tid ska det visst vara rätt vanligt att man mår dåligt eller blir trött när man har normalt blodsocker, eftersom kroppen inte är van vid det.


//Jessie

Tarotstollan
3/1/21, 2:08 AM
#4

Jo, jag har redan fått information om hur jag skall äta och vilka värden jag skall sikta mot. Har fått en del papper att läsa också.
Min kompis är också diabetiker, så vi har redan pratat mycket om det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
3/1/21, 2:30 AM
#5

Låter bra :) Önskar dig lycka till!


//Jessie

flocken
3/1/21, 5:19 AM
#6

Detta vet jag att du fixar stollan.
Har man bara en bra sköterska och läkare så kommer man långt.
Sen att man aldrig får glömma bort att man bara är mänsklig. Att ibland rubbas kosten. Men bara man kommer på banan igen.
Sen är det så att bara för att person 1 kan äta en viss sak kanske inte person 2 kan äta samma sak. Man måste lära känna sin egna kropp

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Tarotstollan
3/1/21, 4:10 PM
#7

Ja, det blir ett nytt äventyr det här, att lära känna sig själv igen!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
3/4/21, 11:09 PM
#8

I morgon skall jag träffa diabetessköterskan ordentligt för första gången.
Förra fredagen hade hon blivit dubbelbokad och fick ta hand om utskrivning av insulin och annat, då läkaren på lasarettet hade gjort fel.
Så hon hann inte prata någonting med mig om varken diet eller annat.
Skall bli intressant men jag önskar att jag kunde fått en tid på e. m. istället, jag är verkligen ingen morgonmänniska. 🥱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
3/5/21, 5:36 AM
#9

#8: det kommer gå bra.
Har dina värden blivit något bättre?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
3/5/21, 3:33 PM
#10

De hoppar upp och ner men nu har jag fått information om att jag skall anpassa mig till mitt dygnsmönster och inte gå efter vad andra vill att jag skall göra.
Helt galet sa hon när jag sa att jag var tvungen att sätta kl. på ringning bara för att jag skall äta frukost runt 8-9 och sen fortsatta sova efter det.

Vill jag gå upp kl.11-13 och sen äta frukost, helt ok bara jag sprider ut måltiderna över de 12 timmar det skall ätas och dessutom behöver jag inte äta när jag tar långtidsinsulinet så vida inte det är lågt.
Det var ju sådant som skedde på lasarettet som hon sa, men då var jag dålig, riktigt dålig och det är ju inte så nu.
Bara detta lilla kommer att göra att jag mår bättre. 👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
3/5/21, 6:13 PM
#11

#10: för mig är det en självklarhet att man ska följa sin egen dygnsrytm. Konstigt vore väl annars.
Diabetesen vet ju inte vad klockan är.
Väldigt konstigt sagt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
3/5/21, 9:13 PM
#12

Kanske inte så konstigt om du tänker på att jag är nattmänniska och sitter uppe ibland till kl. är både 5, 7 och även 9 på f.m. innan jag går och lägger mig för "natten".
Min mamma är "galen" på mig att jag gör på det viset och bara tjatar om att jag skall gå och lägga mig i "normal" tid och även gå upp på "normala tider", för då blir allting bra! Så har det varit för mig hela livet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
3/8/21, 7:01 PM
#13

Jag känner mig faktiskt redan bättre. Värst har varit att mina underben och fötter svullnat upp så mycket.
Fick ta mig till vårdcentralen extra förra tisdagen 2/3 och kolla upp det och de misstänkte att jag kunde vara övervätskad p. g. av allt dropp jag hade fått på lasarettet.
Så det togs en massa tester igen och jag fick Furix utskrivet, inte för att det gjort så stor skillnad i toabesök men jag skulle ta 1 om dagen i en vecka, så det blir sista tabletten i kväll. Dessutom ville de att jag skulle ha stödstrumpor för att underlätta, så det var jag iväg och köpte 1 par också.
Väldigt besvärligt och jobbigt att ta på sig som vi redan vet men det har som sagt blivit bättre,

I morgon skall jag träffa läkaren igen för att kolla upp en del saker som inte var så bra bl.a. blodvärdet och kalium nivån.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
flocken
3/8/21, 7:03 PM
#14

Vad skönt att du mår bättre 🙂

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
3/8/21, 7:04 PM
#15

Skönt att du känner dig bättre!


//Jessie

Vixxen
3/9/21, 11:34 AM
#16

Det tar ett tag innan man landar i allt! Skönt att du känner dig bättre och fått bra hjälp av diabetessköterskan och läkare.

Upp till toppen
Annons: