Annons:
Etikettmedicinering
Läst 592 ggr
Tarotstollan
2021-03-18 01:11

Bubblor i insulinet.

I nästan varje insulinpenna jag använt, så finns det luftbubblor, är inte det farligt om jag skulle få in dessa bubblor i kroppen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2021-03-18 01:40
#1

Förstår hur du tänker!
Ska försöka ge en förklaring.
I varje insulinpenna/ampull ska det finnas en liten luftbubbla för att den ska fungera, annars blir det vakuum i den. Titta på en ny penna/ampull från förpackningen att det är en liten luftbubbla i den från början.

När du tar ditt insulin vänder du pennan och då åker luftbubblan längst upp i pennan och du får bara insulin i dig.

En del låter kanylen sitta kvar på pennan mellan doserna och återanvänder kanylen. Risken om man gör så är att det kommer in mer luft i pennan/ampullen. Då måste man hålla koll på hur det ser ut innan och trycka ut den extra luften. Att återvända kanylen är inget jag rekommenderar.

Tarotstollan
2021-03-18 22:03
#2

Jag brukade se till att bubblan var längst upp innan jag tog insulinet.
Jättebra att du förklarade, nu är jag inte orolig längre. 👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-03-19 00:22
#3

#2: Vad bra! 👍😀

Dessutom om man återanvänder kanyler kan man få allergiska reaktioner vid injektionsstället eftersom alla kanyler från början har ett tunt silikonlager. Detta lager gör injektionen smidigare. Men de flesta kanyler innehåller nickel. Återanvänder man kanyler har silikonet nötts bort vilket inte är bra.

  • Redigerat 2021-03-19 00:30 av Vixxen
Tarotstollan
2021-03-20 19:28
#4

Jag byter varje gång jag tar insulin.
Däremot har jag använt landsettern hela dagen och bytt varje morgon men det kanske är lika dant med dem, att det är bäst att byta varje gång jag skall ta blodprov?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-03-20 20:19
#5

#4 Min diabetessköterska rekommenderade att byta lansett varje gång men sa också att många använder samma flera gånger. Om jag använder samma flera gånger brukar jag lättare bli öm kring sticket. Nålen går väl sönder lite för varje stick vilket gör att "såret" inte blir lika fint
Jag brukar ta ny lansett varje gång men om jag ska ta flera stick i snabb följd händer det att jag är lat och använder samma.


//Jessie

Vixxen
2021-03-20 20:58
#6

Tog alltid ny lansett varje gång när jag stack mig i fingertopparna.

Det man ska göra varje gång man tar insulin är att fylla kanylen med insulin genom att trycka fram en enhet insulin ur spetsen. Har varit med om kanyler det varit fel på som det inte kommit insulin ur eftersom de varit blockerade.

Annons:
Tarotstollan
2021-03-20 21:04
#7

#5. Ok, då skall jag börja göra det eller åtminstone byta flera ggr om dagen.
#6. Det gör jag också, har dessutom lyckats att böja nålen en gång då jag släppte om "magen" innan jag drog ut nålen. Tur den inte gick av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-03-20 21:14
#8

#7: Sånt som händer!

Tarotstollan
2021-03-23 22:22
#9

Så om det bara är lite insulin kvar i pennan, är det då bättre att kasta den, än att chansa och få med sig bubblan in i kroppen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-03-23 22:28
#10

#9: Nej, originalbubblan åker aldrig in i kroppen. Det tar stopp i pennan eftersom det finns en inbyggd spärr i pennan.

Man kan använda den förfyllda insulinpennan/innehållet i insulinampullen tills det är slut.

Ibland kan man tvingas ta några enheter från en penna så den tar slut och sen fylla på med mer insulin från en ny penna/ampull.

  • Redigerat 2021-03-23 22:32 av Vixxen
Tarotstollan
2021-03-23 22:43
#11

Ok, vad bra! Jag har tömt flera innan och tagit mer från en ny penna när det inte räckt med den gamla.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: