Annons:
Etikettmedicinering
Läst 237 ggr
Tarotstollan
2021-04-11 22:00

Biverkningar.

Har ni några besvärliga biverkningar (eller ok biverkningar för den delen också) som ni fått efter att ni fått diabetes? Av insulinet eller andra mediciner?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2021-04-11 22:18
#1

Ibland kan jag få riktigt ont i magen av Metformin men det är om jag inte ätit tillräckligt, så det blir mindre och mindre av det nu när jag förstått sammanhanget.
Däremot har jag stort problem med mitt humör, det pendlar upp och ner hela tiden. Från ok, till irriterad till max och jätteledsen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-04-11 23:15
#2

Första veckorna med Metformin fick jag en del magbesvär av det. Numera kan jag till och med ta det på tom mage utan besvär (jag har dock inte särskilt hög dos heller). Det är min enda diabetes-medicin så jag har just nu inga biverkningar av medicineringen. Inte vad jag märkt i alla fall

#1 Svänger ditt blodsocker mycket? Jag har en bekant vars mående/humör kan gå från lycklig till irriterad till jätteledsen på några minuter när hennes blodsocker är ojämnt


//Jessie

Tarotstollan
2021-04-11 23:27
#3

Ja, det svänger, jag har ingen koll på det alls. I går t. ex. var det som lägst 11,4. Det var när jag vaknade.
Som högst 21, 9 efter att jag ätit.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-04-11 23:39
#4

#3 Låter som att det kan bero på det då. Verkar väldigt jobbigt, hoppas du kan få jämnare blodsocker och slippa humörsvängningarna!


//Jessie

Tarotstollan
2021-04-12 00:09
#5

Ja, det hoppas jag också, om och när jag fått mer information om hur och vad jag skall äta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2021-05-28 23:12
#6

Har haft klåda på smalbenen sen innan jag fick diabetes men efter diabetes blev konstaterat så har klådan blivit värre och har nu fått Betnovat salva utskriven för att minska klådan men det hjälper bara lite.
Nu har jag 1 dm stort område på ena benet som ser irriterat ut och även det andra benet har fläckar som är rosa och lite irriterade.
Är jag på väg att få bensår eller är det något annat?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2021-05-29 02:20
#7

#6: Kan det vara så att du har vätska i kroppen? Kanske behöver vätskedrivande?

Varierande eller höga värden kan bidra till mycket vätska i kroppen.

Tarotstollan
2021-05-29 04:38
#8

Inte numera men jag hade fruktansvärt svullna ben och fötter för några månader sedan och då fick jag ju tabletter mot det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2021-05-31 22:26
#9

Är det vanligt att man som diabetiker oftare blir dålig i magen än fullt friska människor? Både hård och lös, inte samtidigt men olika dagar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-05-31 22:49
#10

#9 Har du medicinen Metformin? Den kan ge magproblem, både göra en lös och hård i magen. Oftast blir det bättre om man tar den tillsammans med mat och ofta blir det bättre med tiden. Man kan även testa annat fabrikat, ibland verkar det fungera med ett visst fabrikat av Metformin men inte ett annat

Vissa sötningsmedel kan göra en lös i magen. Om du har förändrat kosten kan det också påverka.

Annars har jag inte hört om det som biverkning. När jag googlar hittar jag dock detta: https://diabetes.nu/diarre-forstoppning-diabetes/

Personligen blev jag lite lös i magen första veckorna med Metformin, och sedan dess någon gång om jag ätit för mycket av tex godis sötat med sötningsmedel. Annars har jag inte märkt något


//Jessie

Diabetes kan påverka nerverna i mag-tarmkanalen och störa magens förmåga att absorbera vätska och föda vilket kan orsaka diarré och förstoppning. Läs mer här!
Tarotstollan
2021-05-31 23:15
#11

Tack för länken.
Ja, jag äter Metformin 3 ggr om dagen men detta har börjat nu de senaste 2 veckorna.
Tar även några Hermesetas (sockerpiller) om dagen till mitt te, har aldrig haft ont av det innan.

Funderar på om det kunde ha med en kombination av socker och grädde, att det kanske har blivit för mycket för magen att hantera på en gång?
För någon dag sedan fick jag vid en blodtest HI (High) på mätaren, det var alltså över 33,3 på min mätare!!
Kommer inte ihåg vad jag åt då…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2021-05-31 23:16 av Tarotstollan
Scorpio97
2021-05-31 23:33
#12

Då låter det inte som att det beror på Metforminet. Hermesetas innehåller sackarin vilket inte ska vara laxerande vad jag vet

Större mängder socker eller fett (om man inte är van) kan absolut påverka magen. Man kan ju skriva upp vad man äter och hur magen mår om man vill se sambandet bättre, och se vad som ger problem för en själv :)
Sen tror jag högt eller pendlande blodsocker påverkar det mesta i kroppen, så det låter väl troligt att det påverkar magen också.


//Jessie

  • Redigerat 2021-05-31 23:34 av Scorpio97
Tarotstollan
2021-06-29 19:36
#13

Varenda gång jag skall börja att äta så börjar jag svettas, även efter jag ätit färdigt så svettas jag. Ibland har jag inte ens hunnit att ta insulinet innan jag skall börja äta.
Vad beror detta på och är det normalt?
Har ni det lika dant?

Det känns ju inte särskilt trevligt att sitta där som det känns sjöblöt och äta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2021-07-04 02:27
#14

#13: Känner inte igen detta. Ta upp det med din sköterska/läkare.

Tarotstollan
2021-07-04 23:15
#15

Ok, skall göra det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2021-07-04 23:31
#16

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Svettningar under måltid kan bero på sk autonom neuropati.
Tarotstollan
2021-07-05 00:16
#17

Tack! Det fanns andra intressanta frågor och svar där också. Alltid lär man sig något nytt.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-07-05 02:16
#18

#16: Min erfarenhet är att neuropati uppstår efter flera års diabetes. Så det känns inte så sannolikt.

Upp till toppen
Annons: