Etikettövrigt
Läst 57 ggr
Tarotstollan
2021-04-29, 23:49

Torr i munnen.

Någon som drabbats av det efter ni startat med insulin?

Har märkt att när jag skall äta numera så måste jag dricka mycket mer vatten, te eller annat till maten för jag har inte tillräckligt med saliv för att kunna svälja ner maten.

Är detta vanligt och kommer det att gå över eller vet ni något annat om detta?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-04-30, 00:02
#1

Jag har inte insulin, så det kan jag inte svara på. Men jag blir törstig och torr i munnen när jag har eller har haft högt blodsocker.


//Jessie

Tarotstollan
2021-04-30, 00:13
#2

Jag ligger fortfarande väldigt högt i blodsockret, så det kanske är därför då.
Jag sitter och småsmuttar på vatten mest hela tiden, kanske borde dricka lite mera åt gången istället och se om det hjälper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-04-30, 00:23
#3

#2: Tror att din törst hänger ihop med ditt höga blodsocker. Du måste prata med din läkare/diabetessköterska om att eventuellt höja din dos mer för att få ner ditt blodsocker.
Kissnödighet och törst är en klassisk indikation på höga värden. Njurarna mår inte bra av detta och inte övriga kroppen heller.

Scorpio97
2021-04-30, 00:24
#4

#2 Ja, det låter troligt. Jag är med i en del diabetesgrupper och har inte hört om någon som blivit törstig efter att ha börjat med insulin i alla fall, däremot många i samband med högt blodsocker. Men jag har som sagt inte insulin så ingen egen erfarenhet :)
För mig börjar det om jag får 10-15 i blodsocker ungefär. Sen håller det i sig några timmar (någon gång uppemot ett dygn) efter att jag fått ner blodsockret. För mig känns det som att inget hjälper när det blir så för mig. Oavsett vad, hur eller hur mycket jag dricker så är jag lika törstig ändå. Men det låter väl ändå som en bra idé att testa lite olika alternativ eller sätt att dricka och se om något fungerar bättre för dig

Håller tummarna att du kan få ner blodsockret snart!


//Jessie

Vixxen
2021-04-30, 00:41
#5

Läste precis att du ska börja ta mer insulin och det är bra för dina värden.
Nu får vi se vad som händer!

Tarotstollan
2021-04-30, 00:45
#6

Ja, det stämmer att jag fått höja dosen (igen) genom att ta en extra omgång insulin.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen