Kolla blodsockret.
Hur ofta kollar ni erat blodsocker på en "vanlig" dag?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jag har idag kollat det 4 ggr och det kommer att bli några ggr till innan jag går och lägger mig.
Det brukar vara mellan 4 - 7 ggr på en dag. Mest blir det de dagar när det legat lågt redan på morgonen.

Har sensor på armen så kollar lätt och smidigt!

Det varierar från någon gång i månaden till 5-10 gånger på en dag. Det beror på hur ofta jag tycker det behövs. Om allt är som det ska vara kollar jag fastevärdet någon gång i månaden. Är det fastevärdet oväntat högt eller om jag vet att något påverkar blodsockret (jag mår dåligt, stressar, inte skött kosten osv) försöker jag kolla 2-3 gånger per dag åtminstone. Testar jag någon ny mat eller träning kan det bli många mätningar dygnet efter
//Jessie

#3. Hur kollar du fastevärdet?

#4 Jag kollar blodsockret fastande, alltså innan jag äter något :)
Helst kollar jag blodsockret direkt när jag vaknat och innan jag ens klivit upp ur sängen (har blodsockermätaren vid nattduksbordet så den är lätt att nå).
//Jessie

#5. Aha, trodde det var den sortens fasteprov som jag fick göra på vårdcentralen, då det skulle gått ca 12 timmar efter jag ätit.
Då var jag verkligen skakig, som jag skrivit om innan.

#6 Nej, jag menade bara vanligt morgonblodsocker/fastesocker. Förlåt om det blev otydligt, jag har alltid kallat det fastevärde så jag tänkte inte på det
Hm, jag minns inte att jag tagit några diabetesprover med 12 timmars fastande. Men jag kan ha glömt det eller så är det olika rutiner i olika regioner
//Jessie

Kan ju vara så.
Den gången skulle de kolla HbA1c värdet, tror jag.

Just HbA1c måste inte tas fastande vad jag vet. Däremot tror jag man ska vara fastande för vissa blodfett/kolesterol-prover. Och för vanligt blodsockervärde är det ju olika nivåer om man är fastande eller inte
Men jag har inte superbra koll på det. Jag äter ändå inte på morgonen eller förmiddagen, så jag är i regel fastande oavsett och tänker inte så mycket på det. Däremot var det ett prov där jag skulle äta en timme innan, det tyckte jag var jobbigare än att fasta (saknar matlust på morgonen)
//Jessie

Det är möjligt att jag blandat ihop proverna, för de har tagit så många så det är svårt att komma ihåg.
Jag har ingen matlust på mornarna heller men å andra sidan går jag nästan aldrig upp före kl. 14 så då äter jag min "frukost".