Läst 75 ggr
mitzerl
2021-05-23, 09:33

Diabetespump - är de bra?

Hej, jag skriver för min sambos räkning. Han har diabetes typ 1 och har Freestyle libre sensor med larm när blodsockret blir för lågt eller för högt, och senaste tiden har larmet tjutit flera gånger om dagen. Hans blodsocker åker alltså kraftig berg- och dalbana - upp och ner - flera gånger om dagen. Han verkar inte bry sig så mycket, men jag börjar bli orolig för detta.

Skulle en diabetespump kunna vara något, tro? Han är själv misstänksam mot dessa pumpar, kanske mest för att han nog inte riktigt vet hur de fungerar. Han är bl a rädd att pumpen inte skall hinna med att registrera värden vid måltider och att alltså för lite eller för mycket insulin pumpas in.

Sen är han också rädd att det inte skall gå att sova med en pump på magen. Om det är en stor utstickande pump på magen så kan man ju inte riktigt ligga på mage och sova, då blir det ju obekvämt/skavande.

Är det några här inne som har insulinpump och som kan berätta lite mer och kanske lugna min sambos farhågor?

Herveaux
2021-05-23, 10:06

#0: Jag har inte diabetes själv men en fd kollega hade en insulinpump. Det här var över 10år sedan så tekniken har säkert blivit ännu bättre sen dess också. Hon var hur som helst supernöjd med sin pump och genom alla år vi jobbade tillsammans så strulade den aldrig för henne.
Hennes modell av insulinpump hade en tunn slang som gick från magen till själva pumpen och hon förklarade att det gick att sova hur man ville bara man fick in vanan att flytta med sig den lilla dosan (pumpen) när man vände på sig. Nyfiken som jag är så fick jag också se när hon bytte ut den delen av slangen som går in under huden. Hon bytte den själv på ett par sekunder och tyckte inte alls det var obehagligt. Ett litet stick så satt den nya på plats.

Om jag en dag får diabetes så skulle insulinpump absolut vara ett intressant alternativ för mig då det verkar otroligt smidigt.

// Harley 🏳️‍🌈⚧️
Sajtvärd Star Stable Medarbetare Ridsport, Film, Hamster, Guldhamster

fridelfina
2021-05-23, 11:27

Yes! Dotter har och pump gör livet mycket lättare och nu finns ju pumpar man kopplar ihop med libren. Min dotter har inte sån dock, hon har lite svårt för förändringar. Men i framtiden hoppas jag hon ser fördelarna och kan motivera sig själv.

Caeli
2021-05-23, 16:02

Ja, det är bra! Sambon har pump sedan över 10 år tillbaka och skulle absolut inte vilja vara utan den. (Han var också lite tveksam till att ta steget.)

Eftersom pumpen ger insulin lite och ofta blir det mer likt den egna bukspottkörteln. Och man behöver ju inte koppla ihop den med Libren om man inte vill utan kan själv styra hur mycket som ska ges tex i samband med måltid.

Skulle han mot förmodan inte trivas med pump så är det ju bara att gå tillbaka till det han använde innan.

• Redigerat 2021-05-23, 16:03 av Caeli
fridelfina
2021-05-23, 17:04

#3: precis, möjligheten att justera är mycket bättre och man får en basaldos (istället för långtidsverkande) som kan anpassas efter individuella behov!

thistletoe
2021-05-24, 11:51

Jag är också väldigt nöjd med insulinpump, likaså min mamma, som var väldigt skeptisk under många, många år.

Som nämnt kan man göra som man vill om man kopplar pumpen med en dexcom för glukosmätning (däremot kan man inte koppla någon modell med libre sensor även om man skulle vilja).

Mamma har en pumplös slang och jag har med slang. Min kan gasa/bromsa insulintillförseln om den kopplas till en dexcom, men jag kör än så länge utan gas/broms. Hört att de som har den funktionen i regel är mycket nöjda.

Jag sover med min pump lös i sängen och oftast ligger jag på mage ovanpå den, märker absolut inte av den.

Upp till toppen