Annons:
Etikettövrigt
Läst 327 ggr
Tarotstollan
2021-06-05, 22:08

Värme och diabetes.

Hur påverkar värmen er? Får ni agera annorlunda när det är varmt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-06-05, 22:21

Jag får högre blodsocker när det är varmt. Jag får tänka på att dricka väldigt mycket så går det bättre
Men jag mår väldigt dåligt överlag när det är varmt och så har det alltid varit för mig.

Lite roligt att du ställde denna fråga, för jag hade faktiskt tänkt på det senaste dagarna :)

//Jessie

Tarotstollan
2021-06-05, 23:16

Jag tålde ju inte värmen innan jag fick diabetes och jag har redan blivit påverkad. Jag har dippat flera ggr och dessutom fått ställa in saker eftersom jag inte orkar vara ute i värmen, är alldeles för trött.
Jag vet inte hur jag skall tackla det här alls!

Tarotstollan
2021-06-05, 23:26

#1. Så dricka mer vatten är ett bra tips.
Bara lite svårt när man är ute att hålla sig längre, har problem med det.

Äter du som vanligt eller ändrat något där?

Scorpio97
2021-06-05, 23:32

#3 Jag tappar matlusten när det är varmt, så jag äter ofta senare på kvällen och mer lätt mat när det är varmt. Jag åt faktiskt middag för typ en timme sen för det har varit så varmt idag
Jag försöker sköta kosten mer noga, eftersom jag redan har lite högre blodsocker pga värmen. Försöker även tänka på att få i mig mer salt för jag tycker jag mår bättre då.

Jag lägger in halvfyllda vattenflaskor i frysen så jag kan ta med mig och ha kallt vatten även när jag är ute. Klarar inte alls av att dricka ljummet/varmt vatten

//Jessie

Tarotstollan
2021-06-05, 23:38

Ja, det är klart man svettas ju mer i värmen, bra att tänka på.

I torsdags var jag ute i värmen ca 1½ timma, hade vatten med mig som alltid men även ett äpple som jag åt lite av då och då, var jättetrött ändå, när jag kom hem.

• Redigerat 2021-06-05, 23:40 av Tarotstollan
Tarotstollan
2021-06-11, 06:15

Hur är det med extra mineraler , vitaminer och annat? Är det något man måste äta extra eller funkar det ändå i kroppen under värmen?

Annons:
Scorpio97
2021-06-11, 15:13

#6 Salter/mineraler svettas man ju ut så det kan påverkas av värmen. Men såvitt jag vet är det inget extra pga diabetesen

//Jessie

Tarotstollan
2021-06-11, 21:44

Ok, alltid bra att veta så jag inte behöver vara orolig för det också.

Scorpio97
2021-06-11, 21:52

Om du dricker och kissar extra mycket på grund av diabetesen kan det dock göra att du kissar ut mer salter än vanligt, kom jag på nu. Och det tillsammans med värme kan ju bli problematiskt
Jag verkar få saltbrist ibland och jag märker det genom att jag blir "dimmig", får blodtrycksfall eller att jag är törstig oavsett hur mycket jag dricker. Jag blir även sugen på chips eller popcorn. Om jag då tar lite salt (antingen vanligt salt eller Seltin mineralsalt) så går det över

//Jessie

Tarotstollan
2021-06-11, 22:24

Jag mår dåligt i vanliga fall av värmen så det är ju extra jobbigt när jag måste gå ut och anstränga mig i värmen. Dagen efter är ju ännu värre när jag ansträngt mig men antar att det är så för alla diabetiker.
Jag äter gärna chips och popcorn varma dagar, så att få i sig lite extra salt och vatten är ju alltid bra då.
Eftersom jag bara haft diabetes i snart 4 månader så är det ju så mycket som jag inte upplevt ännu, värmen är ju det nyaste jag har haft att tackla.

Hur vet man att man dricker för mycket på en dag?
Under en natt dricker jag runt 5 dl vatten och är på toa ca 2-4 ggr.
Får kanske börja anteckna hur mycket jag dricker på ett dygn, det kan ju vara bra att veta.

Scorpio97
2021-06-11, 22:37

Jag vet inte om det finns något bra sätt att veta om man dricker för mycket, det är ju väldigt individuellt. Det beror ju även på om man äter mycket vätskerik mat, hur mycket man rör på sig osv. Men det som brukar sägas är väl att man ska kolla på kissets färg. Det ska vara svagt ljusgult. Om det är helt genomskinligt har du druckit för mycket och är det väldigt gult mörkt har du druckit för lite.
Chips brukar inte direkt rekommenderas för diabetiker, det är väldigt snabba kolhydrater. Men det är väl bättre än saltbrist :) Men det kan vara värt att fundera om det finns något annat salt du gillar istället. Saltade nötter kanske, eller bara ha mer salt i maten? Själv har jag i salt i vattnet men jag vet att inte alla tycker det är gott

När jag precis hade fått min diabetes hade jag förresten problem med att jag inte kunde hålla mig (det var faktiskt därför jag sökte vård, jag trodde jag hade urinvägsinfektion). Jag blev akut kissnödig trots att det kanske bara kom några droppar när jag satt på toan. Min läkare förklarade att det förmodligen är för att jag hade så högt blodsocker att jag får socker i urinen, och när det blir för mycket socker i urinblåsan vill kroppen bli av med det för att det inte ska skada något. Problemet här är att om man dricker lite blir kisset koncentrerat = sockret märks mer = jag blev kissnödig trots att det knappt fanns något att kissa ut. Så när jag började dricka mer så kisset blev mer utspätt, så blev jag faktiskt mindre kissnödig och det blev inte akut spring till toan som innan. Sedan dess har jag inte behövt gå upp på natten och kissat

//Jessie

Tarotstollan
2021-06-12, 00:45

Det var så för mig i början efter att jag började med insulin. Jag kände törst för första gången på länge och jag kissade oftare och mycket mera än vad jag gjort innan men det har börjat att lugna ner sig nu.
Innan drack jag bara små klunkar men oftare.

A
2022-01-12, 11:55

Värme har tydlig effekt på mitt blodsocker, när jag tar en dusch stiger sockret flera steg, och när jag bastar får jag också högt blodsocker. Men däremot händer inte detta när jag tränar och svettas.

Har undrat några gånger om det bara är sensorn som ballar ur av varm dusch/ bastu och tagit stick i fingret för att dubbelkolla - men höjningen är verklig. Undrar vad det beror på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: