Annons:
Etikettkost
Läst 74 ggr
Tarotstollan
6/24/21, 11:03 PM

Midsommarmat för diabetiker.

Blir det någon särskild midsommarmat för er och i så fall vad?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
6/25/21, 12:00 AM
#1

Vi brukar grilla på midsommar och enligt mig är det diabetesvänlig mat. Grillat kött, sås och sallad/grönsaker. Jordgubbar med vispgrädde till efterätt. Det jag skippar är väl potatisen, glass till jordgubbarna och om övriga äter någon mer söt fika/efterätt. Har med mig lite blandade nötter som snacks till kvällen när jag vet att övriga brukar äta godis eller chips

Mamma brukar vilja äta sill och färskpotatis någon gång under helgen också. Jag äter rökt lax (gillar inte sill) och kokt ägg istället. Kanske tar en liten färskpotatis om jag verkligen är sugen


//Jessie

Scorpio97
6/25/21, 12:22 AM
#2

Vad tänker du själv äta?


//Jessie

Tarotstollan
6/25/21, 1:14 AM
#3

Ingen aning. Jag har köpt en ask med jordgubbar, det är allt. Inte ens lite färska potatis har jag hemma.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
6/25/21, 7:59 AM
#4

Vi kommer ha sill lunch hos svärmor.
Jag som älskar sill i alla dess former kommer äta det som vanligt.
Hon skulle bjuda på tårta efter. Där blir det inte så mycket. Inget för mig.

På kvällen ska vi grilla hos min svåger. Ingen aning vad det blir

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
6/25/21, 10:18 PM
#5

Hur är det med färskpotatis, är det mer socker i dem än de gamla potatisen eller spelar det ingen roll?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
6/28/21, 12:37 AM
#6

#5 Jag kollade Livsmedelsverkets databas. Rå höstpotatis har 16.8 gram kolhydrater, 2.2 gram fiber och 0.6 gram sockerarter. Rå färskpotatis har 12.5 gram kolhydrater, 1.6 gram fiber och 2.8 gram sockerarter.
Jag googlade även på GI, och färskpotatis ska tydligen ha lägre GI pga annan sorts kolhydrater trots högre sockermängd. Så för diabetiker är det i så fall bättre med färsk :)


//Jessie

Annons:
Tarotstollan
6/28/21, 12:43 AM
#7

Ok, tack. Då är det inte så stor skillnad.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: