Annons:
Etikettmat
Läst 209 ggr
Tarotstollan
8/27/21, 3:30 PM

Laga små portioner.

Vad tycker ni om att laga så små portioner att ni ätit upp det innan ni kommit fram till bordet med tallriken?
Eller lagar ni och fryser in eller hur ser era matlagningsrutiner ut?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
8/27/21, 4:51 PM
#1

Jag lagar inte så små portioner, så det kan jag inte svara på. Men personligen tycker jag det verkar som en väldigt bra idé att laga mer och frysa in. Dom flesta jag känner äter rester/matlåda åtminstone en måltid per dag, och jag känner många (mestadels studenter) som i princip bara lagar mat på helgerna och sedan lever på matlådor resten av veckan. Det är inte diabetiker men jag ser inte varför det skulle göra skillnad. Efter ett tag kan man ha stor variation på rätter i frysen så man kan äta det man är sugen på just den dagen. Vill man ha mat snabbt eller inte orkar/har lust att stå i köket är det en väldigt praktiskt lösning.

Personligen gillar jag inte matlådor eller återuppvärmd mat överlag. Jag vill ha nylagad mat så jag lagar den portion mat jag tänker äta just då. Men jag äter bara 1-2 gånger per dag, måste aldrig få i mig mat snabbt och jag gillar att laga mat. Såklart finns det dagar där jag har mindre tid/ork än annars och därför lagar något snabbt och enkelt, men matlagning har aldrig känts som ett jobbigt måste för mig. Så jag lagar gärna varje måltid för sig.


//Jessie

Sindri
8/27/21, 6:25 PM
#2

Lagar alltid mycket mat, även när jag som nu är ensam över helgen. Gryta på 1 kg högrev. Den blir bara bättre…..
Det är så värdefullt att slippa laga middag ibland och kunna gå in för andra saker, så ju mer det finns i frysen desto bättre.

Tarotstollan
8/27/21, 8:32 PM
#3

Ja, det hade varit en fördel med en större frys än den lilla jag har nu, den är överfull av grönsaker och bröd. Så jag kan nästan aldrig köpa något nytt och frysa in, innan jag ätit upp några påsar med grönsaker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
8/27/21, 8:52 PM
#4

#3 Vad tråkigt att du har så liten frys! Jag har också väldigt lite frysutrymme, och det är verkligen irriterande
Om man tycker det är okej att äta samma mat flera dagar i rad så håller ju matlådor ett tag i kylskåpet också (om man har mer utrymme där), men det blir ju inte samma möjlighet till variation förstås.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: