Annons:
Etikettmat
Läst 507 ggr
Tarotstollan
2021-09-13 01:47

Jordnötssmör.

På flera diabetes mat sidor har jag sett att de räknar upp jordnötssmör som något är ok för diabetiker att äta, nu undrar jag hur det kan vara så?
I de flesta burkarna ligger sockerarterna på runt 7-11gr/100gr och gränsen är ju helst topp 5,0/ 100 gr.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-09-13 03:10
#1

Jag gissar att det som menas är osötat jordnötssmör, gjort på bara jordnötter och eventuellt olja. Enligt livsmedelsverket har jordnötter 4.6 gram socker per 100 gram, men det kan säkert variera något mellan olika sorter osv. Och dom jordnötssmören jag hittar har av någon anledning något högre precis som du säger, även om jag tycker är lite märkligt.

Men jordnötssmör har också ganska hög fetthalt och fiberhalt (runt 8 gram vad jag kunde se). Båda dessa brukar leda till en mildare blodsockerhöjning, och dom brukar även göra att livsmedlet mättar. När jag ser att folk rekommenderar jordnötssmör som tex mellanmål eller som tillägg i något så brukar det röra sig om kanske 1-2 msk. Det är inte så mycket. Om en matsked jordnötssmör är 15 gram, och det jordnötssmöret innehåller 10 gram socker/100 gram så är det 1.5 gram socker i den matskeden. Jag skulle inte säga att det är en enorm mängd.

När det gäller regler som att det får max vara 5 gram socker per 100 gram så tycker jag det kan vara vettigt som riktlinje, men man måste tänka på mängden också.
Enligt livsmedelsverket innehåller 3% mjölk 4.8 gram socker per 100 gram, och är alltså precis tillåtet enligt den regeln. Och gram för gram innehåller mjölken såklart mindre socker än jordnötssmöret enligt exemplet ovan. Men jag gissar att det är mycket vanligare att folk dricker ett glas mjölk på 2-3 dl (9.6-14.4 gram socker) än att dom äter motsvarande mängd jordnötssmör. Och då blir jämförelsen gram för gram lite skev också.


//Jessie

Tarotstollan
2021-09-13 04:30
#2

Tack för svar! Jag fattar inte så mycket just av det med räkningen, så jag går efter det jag ser på sockerarterna.
Ja, inte lär jag bli mätt av jordnötssmör för det äter jag väldigt lite av någon enstaka gång om året, vet egentligen inte vad man skall ha det till för jag skulle aldrig kunna äta det som pålägg på bröd!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-09-13 12:40
#3

Man kan tex ha det i smoothie, gröt, jordnötssås eller dippsås, eller så kan man äta en sked som det är bara.

Själv har jag nog mest haft det i bakning, men det var innan jag fick diabetes.


//Jessie

Tarotstollan
2021-09-13 17:57
#4

Aha, ja jag äter det nog helst med sked direkt ur burken!😉
Är det utan salt så brukar jag salta direkt på skeden, tycker inte det är gott utan salt.
Så egentligen kan jag nog köpa jordnötter direkt och äta dem, men antar att allt det saltet inte är bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-09-13 18:09
#5

Om man jämför hela nötter/jordnötter och smör gjort på exakt samma nötter (alltså samma saltmängd osv) så är dom hela nötterna troligtvis bättre. Livsmedel som är söndermixade tas upp snabbare och i högre grad, vilket kan påverka blodsockret mer.

Så om du tycker det är lika gott med hela nötter tycker jag du ska köra på det. Det finns osaltade jordnötter också, om du vill få bort det helt eller salta själv istället :) Sen finns ju även andra osaltade nötter/frön/mandlar också
Personligen begränsar jag inte min saltmängd. Jag försöker äta så hel och oprocessad mat som möjligt (kött, grönsaker, rena fetter snarare än hel- och halvfabrikat) vilket i sig innebär mindre salt, men jag tänker inte på hur mycket jag saltar på maten och är jag sugen på salta nötter så äter jag det.


//Jessie

  • Redigerat 2021-09-13 18:10 av Scorpio97
Tarotstollan
2021-09-13 18:37
#6

Jo, jag har börjat att köpa nötter och mandlar för att försöka ta bort suget efter det vanliga godiset, men än så länge går det dåligt!
Jag har alltid ätit mycket salt och försöker numera att dra ner på det, då vi alla vet att det inte är bra.
Tyvärr är jag mer intresserad av chips, popcorn och ostbågar än jordnötter!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-09-13 18:48
#7

Om du vill ha lite variation kan man göra egna chilinötter till exempel. Här är ett recept: https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-kryddigt-mandelsnacks
Sen kan man såklart ta vilka nötter man vill och vilka kryddor man vill :) Kanel går bra ihop med mandlar tex.

Men är man sugen på chips kommer det såklart ändå inte vara lika gott som chips, men man får göra sitt bästa helt enkelt.


//Jessie

Gör egna nötsnacks utan socker och tillsatser. Gott att ha till hands om du är sugen på något lite salt och kryddigt. Perfekt till myskvällen!
Tarotstollan
2021-09-13 18:56
#8

Tack, det var ju enkelt och lätt!
Nu påminde du mig om att jag faktiskt har en påse med chilinötter någonstans i skafferiet, får ta och leta reda på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: