Annons:
Etikettövrigt
Läst 84 ggr
Tarotstollan
2021-10-08 22:44

Besök hos diabetessköterskan idag.

Var där idag och det var inte roligt! Skulle tagit en massa prover men det var något som hade hänt för de var försenade överallt, så det enda provet som blev taget var ett vanligt blodsocker prov. Jag skulle få komma tillbaka i november och ta de andra proverna som kolla fötterna, blodtryck mm.
Jag mådde skit när jag kom dit, sockret låg på 8,1 när jag gick hemifrån och det var runt 6,5 när de kollade det.
Jag sa att det kändes som att jag var tvungen att ta Dextrosol men då sa hon att det var för att jag var van att ligga högt, så nu hade jag normalt socker och då får jag känningar.
Jag fick som jag misstänkt innan en rejäl föreläsning och varningar om mitt socker. Hon varnade för ketos bl.a. Nu var det allvarligt och jag var tvungen att dra ner på all mat, helst skulle jag bara äta när sockret var nere under 5, vilket blir svårt för då får jag inte äta mer än en gång om dagen och knappt det. Har inte ätit på 7 timmar nu och sockret ligger på 16.
Efter vi pratat färdigt så kollade hon mitt socker igen och då låg det på 5,4. Då sa hon att nu kunde jag ta min banan eller 2 Dextrosol och sen när jag kom hem skulle jag äta något litet.
Har fått höja de olika insulinen med 2 E var.

Så just nu mår jag inget vidare!😟

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-10-08 23:16
#1

Vad tråkigt att mötet inte gick bra :/ Jag tycker det låter konstigt att bara äta när sockret är under 5, särskilt när vården annars rekommenderar regelbundna måltider. Och om du får högt blodsocker fats du inte ätit på länge låter det som att det behövs mer insulin (sen kan ju även tex stress påverka, så det får man ju fundera över om det går att påverka). Jag tycker visserligen inte att det är något fel alls med att äta bara en gång per dag, men jag tycker man ska äta så ofta man själv vill och inte låta det bero helt på ett värde. Jag tycker inte det låter hälsosamt att vara hungrig men låta bli att äta för att sockret är lite högt. Att gå runt hungrig skulle ju eventuellt också kunna vara stressande och höja blodsockret, och då får du ju aldrig äta.
Frågade du vad hon tyckte du skulle göra om du under en hel dag aldrig går ner under 5?
Men jag håller med om att inte ta dextrosol när man har högt eller normalt blodsocker, även om man känner sig låg. Jag tror inte kroppen vänjer sig vid normala värden om man aldrig har normala värden, för att känner sig låg och äter något. Jag skulle dock inte ta dextro vid 5.4 heller, för mig är det ett normalt värde som inte behöver höjas. Sen låter det ju lite motsägelsefullt om du helst inte ska äta alls om du inte har under 5, men hon samtidigt tycker du ska äta banan eller dextrosol vid 5.4?! För mig är det något jag skulle äta m jag var riktigt låg och behövde höja snabbt, inte när jag har ett normalt/bra värde


//Jessie

Pyttelite
2021-10-09 00:29
#2

Det var inte vad du behövde!

Varje patient är unik och vad du berättar verkar det som att diabetessköterskan behöver ett break.

Om det var så stressigt runt omkring då borde de vara professionella och lugna ner.

Ge inte upp nu!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tarotstollan
2021-10-09 01:04
#3

Det är så svårt att beskriva vad hon sa eftersom det blir så långt att skriva om man skall berätta allt ordagrant så jag tog bara med det viktigaste.
Jag antar att det är för att mitt socker är så högt, så hon vill ha ner det så fort det bara går.
Hon sa att jag inom bara några dagar skulle känna mig bättre när sockret gått ner och kroppen anpassat sig till den nya nivån, det är jobbigt sa hon men jag skulle märka skillnad inom 3-5 dagar.
Hon sa att jag skulle mäta, mäta och mäta sockret tills det hade gått ner och jag fick också andra papper att fylla i socker nivån på och skall skicka in dem till henne, skulle göra det nu i 14 dagar framöver.

Som jag skrev " jag skall helst bara äta när sockret var nere under 5", jag tolkade det som att jag skall äta lite. Mina portioner har ju alltid varit jättestora och trots att jag dragit ner till hälften så äter jag mycket enligt henne och även andra säger att jag äter mycket.
Jag frågade inte om hur det skulle bli om sockret inte gick ned, hade ingen tanke på det.

Även om jag skrivit upp en massa frågor så för varje svar jag får så kommer det 3 nya, det tar ju aldrig slut

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2021-10-09 01:16
#4

Att jag skulle äta bananen på hemväg var väl för att jag var så påverkad av det för mig låga sockret även om det var normalt för andra.
När jag kom hem igen låg sockret på 7,8 och jag var fortfarande lite skakig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-10-09 01:32
#5

#5 Jag tyckte bara det lät lite motsägelsefullt att du skulle äta banan eller socker när hon samtidigt tyckte det var så viktigt att få ner sockret. Men jag var såklart inte med i rummet och jag vet ju inte hur påverkad du var.

Jag kände mig låg trots normalt blodsocker typ första veckan eller om det var första två veckorna, men det blev gradvis bättre så det var värst första dagarna. Men jag mådde aldrig så dåligt att jag behövde korrigera det. Jag håller tummarna att den känslan går över snart för dig också!


//Jessie

Tarotstollan
2021-10-09 01:42
#6

Jag skakade rejält, benen bar knappt mig och jag var blek som ett spöke och hade svårt att hitta orden för att kunna prata.
Så det var nog en rejäl påverkan skulle jag tro.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-10-09 01:43
#7

#6 Då förstår jag att du behövde äta något


//Jessie

Upp till toppen
Annons: