Annons:
Etikettmat
Läst 119 ggr
Tarotstollan
11/19/21, 10:20 PM

Diabetes och julmat.

Vad äter ni till julmat och hur funkar det med diabetes?
Släpper ni loss och frossar en dag eller under helgen och sen återgår till ert gamla mönster eller hur gör ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
11/19/21, 10:26 PM
#1

Hos oss är det dopp i grytan, brödet är hemma bakat, potatis, hemma-tillverkade olika korvar och en massa olika kött, brysselkål och rödkål + julmust till middag.

På kvällen risgrynsgröt och skinkmacka + julmust.

Däremellan finns det frukt och godis att äta hur man vill + sprit om man känner för det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
11/19/21, 10:43 PM
#2

Vi äter inget så kallat julbord med massor av mat utan delar upp rätterna över flera dagar. Oftast är det ju blandningen och mängden av mat som blir för mycket. Ingen julmust, ingen sprit och inget godis. Fungerar bra.

Tarotstollan
11/19/21, 10:51 PM
#3

Tro mig, detta är bara en mycket liten meny, mot vad det var när jag växte upp!!!

Det kommer att bli sockerfri julmust för mig i år, Godisråtta som jag är blir det svårt men jag skall försöka att hålla det nere på ett minimum.
Ingen sprit för mig heller, brukar inte dricka det ändå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
11/19/21, 11:07 PM
#4

Vi brukar äta julfrukost på morgonen med risgrynsgröt, vörtbröd och lite sånt, sedan julbord senare på dagen. Resten av eftermiddagen och kvällen kan man när man vill gå och ta mat från kylskåpet. Vi brukar ha mycket godis och sötsaker under i princip hela dagen. Sedan vi syskon blev vuxna kan det drickas en julöl eller två, och det är tillåtet att ta en drink om man vill det. Men dom flesta år är våra jular helt eller nästintill alkoholfria.
Innan jag fick diabetes har sötsakerna varit en stor del av min julafton. Däremot är jag rätt kräsen och mycket på julbordet är därför saker jag inte äter.
Jag har firat jul två gånger sedan diabetesdiagnosen och min tanke har väl varit att kunna njuta, men inte förlora kontrollen. Jag vet att det finns vissa saker som det är väldigt svårt för mig att äta lagom av och som det för mig är bättre att avstå helt. Jag vill kunna njuta av sällskapet. Inte ha högt blodsocker, må dåligt, somna i soffan eller gå runt och tänka på sötsaker hela dagen.

Så hittills har jag kört på att jag får äta hur mycket jag vill av saker som påverkar blodsockret lite. Kött, ägg, fisk, grönsaker osv. Jag tillåter mig även mer kolhydrater än jag äter till vardags, såsom en skiva vörtbröd och risgrynsgröt vid frukosten. Däremot har jag inte socker på gröten som jag skulle ha haft innan utan tar sötströ istället.
Jag låter bli det med socker i. Så det blir sockerfri julmust och Coca Cola Zero istället för vanligt, och båda åren har jag gjort sockerfritt julgodis men tyvärr inte blivit särskilt nöjd med det. Riktig knäck var nog det jag saknade mest, sockerfri knäck ser rätt ut men smaken blir inte samma.
Skulle jag vilja ta en drink gör jag det, men jag har aldrig varit den som dricker mycket så det är ingen skillnad mot tidigare.

Mina undantag gäller främst på julafton, men även på juldagen och annandagen är min kost lite mindre strikt än annars.


//Jessie

Tarotstollan
11/19/21, 11:17 PM
#5

Önskar att vi hade haft ett "litet" julbord istället, då kanske det hade funnits lite mera grönsaker och annat att välja mellan men nu är jag ju bortbjuden och då blir det ju som det blir.
Vi blir 4 personer om inget händer och 3 av oss har diabetes men de andra bryr sig inte så mycket om diabetesen utan äter som vanligt.

Förra julen var jag ju sjuk så det blev inget firande, utan jag åt vanlig mat här hemma.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
11/20/21, 12:54 AM
#6

#5 Om det är något du saknar på julbordet, är det något du skulle kunna ta med själv?

För mig blir det helt klart mindre grönsaker under julen än annars, men jag tycker det är okej. Jag tror inte det påverkar särskilt mycket i längden.
Det är en till diabetiker med på julen för mig också. Hon äter vad hon vill och tar mer insulin om det behövs, både på jul och annars. Så vi gör olika helt enkelt.


//Jessie

Annons:
Tarotstollan
11/20/21, 3:28 AM
#7

Jag får kolla upp senare om de kommer att ändra något eller om det är något jag kan ta med mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
11/20/21, 6:52 AM
#8

Jag äter inte så mycket på julbordet. Egentligen bara det kalla.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
11/20/21, 6:07 PM
#9

Skulle väl skrivit att det i #1 är vad vi äter på Julafton. Övriga dagar beror lite på hur vi mår.
Oftast har vi inte träffats på Juldagen utan varit hemma hos oss själva och på Annandagen varit hos mamma och då ätit lutfisk och ris a la Malta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: