Etikettövrigt
Läst 109 ggr
Tarotstollan
2021-11-25, 23:09

Besök hos diabetessköterskan idag 2.

Som hon hade sagt innan så blev det knappt något prat idag, det blev mest provtagning. Hon kollade vikt, midjemått, blodtryck och kollade mina fötter.
Jag skall minska mellandosen av insulin med 2 Enheter och så skulle hon fixa remiser till en dietist och till fotvården, då mina naglar har börjat ändra sig och jag har haft mycket nageltrång nu detta året.
Det enda hon var nöjd med var att jag hade gått ner några kg sen sist.
Nu kommer jag nog inte att träffa henne mer förrän nästa höst, ev. till våren då jag skall ha årlig hälsokontroll igen.

Tycker inte alls om att det blir så här, då jag fortfarande känner att jag behöver hennes hjälp och stöd men jag har ju inget val.
Skulle det bli några större problem så fick jag naturligtvis ringa till vårdcentralen som vanligt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2021-11-25, 23:14

#0: Himla trist att bli ”lämnad” när man behöver stöd för att ”utvecklas” vidare.

Har du kollat om det finns någon aktiv patientförening nära dig som du kan hålla kontakt med?

Hur ser din egna plan ut framöver - har det gått att ta några steg i rätt riktning?

Imponerande att du minskat vikten fast du haft det kämpigt.

Hejja dig! 🥇

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-11-25, 23:14 av Pyttelite
Tarotstollan
2021-11-25, 23:27

Nej, jag vet inget om någon patientförening.
Det enda är väl om jag skulle gå med i diabetesföreningen men vet inte hur mycket hjälp jag skulle få av dem då jag inte har någon aning om vad de sysslar med.

Jag kämpar på men äter fortfarande för mycket och fel, det är så svårt att låta bli allt det som jag inte bör äta.
Sockerdjävulen hånskrattar åt mig varenda dag!😈
Jag tror att vikten styrs mer av levern än av mig och mitt försök att hålla igen!

Pyttelite
2021-11-25, 23:43

Jag ska inte överösa dig med information du inte söker eller ber om men du skulle ju kunna kolla här om det finns något i din närhet som kan passa.

https://www.diabetes.se/om-oss/foreningar/

Den där sockerdjävulen kommer fram titt som tätt och gör det hela värre.

Tänk inte bakåt på de fel du gjort de ka du ändå inte göra ngt åt - tänk på alla positiva steg du kommer att göra.

Det går inte alltid att förändra allt på en gång och det är jobbigt att förända när man inte är i fas men fira dina segrar inte dina nederlag.

Här kan du hitta en diabetesförening nära dig.
Tarotstollan
2021-11-26, 00:05

Ja, det finns en förening här i Borås men det verkar inte hända mycket där. Det är klart att även där har covid ställt till det. Jag brukar kolla om det händer något där men ännu inget av intresse!

Pyttelite
2021-11-26, 00:17

#4: Det var en rörig hemsida - svårt att förstå om det är för vuxna eller barn. Nästan som att man inte vill att man ska träffas.

Den bjöd inte in till aktivitet - det kan ju finnas intressanta aktiviteter i närföreningarna men helst vill man ju ha det relativt nära även om det inte är jättelångt till gbg

Ett alternativ kan ju vara att du kontakt med dom så att du får prata direkt. De kanske inte är så bra på att göra reklam för sina aktiviteter - värt att testa kanske?

Tarotstollan
2021-11-26, 04:07

Jag har tänkt att ringa dem men nu när covid håller på tycker jag inte det är någon idé, dessutom vill jag nog helst träffa folk lite mera enskilt och jag hade hoppats att de skulle ha lite mera så man kan sitta och prata om sina problem med diabetes och höra vad andra människor gått igenom i sina diabetes liv.

• Redigerat 2021-11-26, 04:08 av Tarotstollan
Pyttelite
2021-11-26, 06:12

#6: Ring eller skicka mail du är säkert inte ensam med dina önskningar.

Det är naturliga behov och är det en bra förening förstår de precis för alla har varit där på olika vis.

Marinas Mix
2021-11-26, 08:59

Bra att du får en remiss till dietist i alla fall. Hoppas du får en riktigt bra dietist.
Behöver du din sköterskas hjälp, så ska du ju absolut säga till om det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
2021-11-26, 13:24

Sköterskan har redan sagt att det finns inget mer hon kan hjälpa mig med eftersom jag redan vet att jag äter för mycket och fel.
Det går sakta åt rätt håll och som hon sa att det är bara att fortsätta kämpa och hon hoppas att dietisten skall ge mig den sista hjälpen och knuffen som jag behöver för att det skall bli bra.
För min del är det väl mest att jag saknar någon att prata med om diabetes och allt krångel och sådant runt det.

Caeli
2021-11-26, 19:20

Är man medlem i diabetesförbundet kan man ställa frågor till deras diabetessköterska. Vet inte exakt hur det fungerar men det vore kanske någonting för dig?

https://www.diabetes.se/medlem/medlemsformaner/stall-din-fraga-om-diabetes/

Här kan du som är medlem i Svenska Diabetesförbundet ställa din fråga om diabetes.
Tarotstollan
2021-11-26, 20:10

Ja men då måste jag bli medlem först.
Vet att jag skrev och frågade tidigare i egen tråd om någon var medlem och om de tyckte det var något att ha men fick aldrig något svar.

Pyttelite
2021-11-26, 20:44

#11: Med tanke på hur många som är drabbade borfe väl ngn svara?

Tarotstollan
2021-11-26, 20:57

Ja, det var det jag hoppades på men har insett att det finns många med diabetes som både skäms och inte vill prata om diabetes.
Det är ju genom att delta och prata om det som vi lär varandra om hur det fungerar eller inte fungerar och kan hjälpa varandra.
Jag är er evigt tacksam för det ni hjälpt mig med!😍

Scorpio97
2021-11-26, 21:34

Jag minns att du frågade om diabetesförbundet. Personligen svarade jag inte för att jag aldrig varit medlem eller egentligen ens övervägt att bli medlem. När jag fick diabetes kollade jag lite snabbt upp om det fanns föreningar, men dom event och liknande som anordnades var inte intressanta för mig. Sen har jag inte ens tänk på det förrän denna tråden dök upp. Kollade upp föreningar som är i närheten av mig igen och kan väl inte säga att jag är lockad att gå med nu heller (men en del av det är förstås pandemirelaterat också, jag förstår att man inte kan ha träffar på samma sätt just nu).
Däremot tycker jag inte alls att det finns någon brist på folk att bolla tankar och idéer med, och folk som vill prata om sin diabetes. Jag är med i två Facebook-grupper där det dagligen skrivs flera inlägg och där inlägg kan få tiotals eller hundratals kommentarer. Det är en grupp med tydligt lågkolhydratkost-inriktning och en mer allmän för typ 2or, vilket är en blandning jag trivs med. I den mån jag personligen har behövt stöd har det oftast varit lågkolhydratkost-relaterat och jag har därför hållt det till den gruppen som handlar specifikt om det, för det är där jag får den stöttningen jag vill ha. Sen skulle jag gärna se att denna ifokus-sida vore mer aktiv också för jag tycker det är enklare att diskutera här, formatet här passar mig bättre. Men på Facebook finns ingen brist på människor att diskutera med.
Jag vet att du inte har Facebook och detta är inget försök att få dig att skaffa något du inte vill ha. Men enligt min erfarenhet så är det överlag så att färre personer är med i föreningar och går på fysiska evenemang medan desto fler är med i grupper på exempelvis Facebook. Särskilt i pandemitider. Sen har jag sett att det anordnats en del träffar genom grupperna också, vilket såklart är bra för dom som vill ha det.

Men att folk i allmänhet inte skulle vilja prata om sin diabetes känner jag inte igen personligen.

//Jessie

Tarotstollan
2021-11-26, 23:50

Förutom mina 2 släktingar, så vet jag bara 3 andra människor som har diabetes. En är en granne, en min kompis och den tredje en bekant som jag träffade i somras för första gången på minst 5 år. Vi pratade någon timma, det var allt.
Man kan ju inte jämföra diabetes men utav dem är det min kompis som har det värst, de andra äter "bara" 1 - 3 Metformin om dagen.

Scorpio97
2021-11-27, 00:07

Jag har bara två personer i min närhet med diabetes. Förutom några praktiska frågor precis i början så har jag knappt pratat om diabetes med någon av dom. Vi är i väldigt olika situationer så ingen av oss har väl tyckt att det ger så mycket att prata om det.

//Jessie

Tarotstollan
2021-11-27, 00:16

Ja, det är ju en del av problemet att allt med diabetes är individuellt, så ofta är det inte mycket man har gemensamt.

Scorpio97
2021-11-27, 00:57

Det är väl därför jag gillar grupperna jag är med i, för det finns tillräckligt många medlemmar att chansen är större att man kan hitta någon som har samma förutsättningar/situation/problem.

//Jessie

Upp till toppen