Annons:
Etikettkost
Läst 99 ggr
Flaeder
2021-12-29 13:21

Smör / margarin

Jag använder inte margarin, utan väljer smör från Valio då jag lagar min mat, eftersom smör är en naturlig produkt, till skillnad från margarin.

På smörgåsen äter jag alltid bregott (den gröna). Både för att jag gillar smaken och för att det inte innehåller några tokigheter.

Ligger nu dock på gränsen för graviditetsdiabetes, och tänker att det kan vara bra att börja äta lite bättre mat och mer regelbundna tider.

Jag kom över denna sida som jag tyckte var hyfsat enkel att förstå sig på. Men jag känner att jag inte förstår vad som är bäst gällande just fett i maten samt fett på smörgåsen.

Kan någon förklara för mig på ett enkelt sett hur jag ska tänka med de två fetterna? Är det bra produkter jag nämnt ovan, eller bör jag byta ut dem? I så fall varför? Förklara för mig. :)

Annons:
Flaeder
2021-12-29 13:24
#1

Lyckas inte länka men på en sida som heter Hälsobyn kan man läsa följande rekommendation :

”Använd mjukt vegetabiliskt margarin (60–80 % fett) 6–8 tsk på smörgås och vegetabilisk olja 1–2 msk eller flytande margarin i matlagning samt ät fisk 2–3 gånger i veckan. På så sätt säkerställer du att du får nödvändiga fettsyror och sockertåligheten förbättras. Mandlar, nötter och frön är också bra källor till mjuka fetter. Om du äter mycket animaliskt fett och feta livsmedel, försämrar det fettets kvalitet, ökar vikten och försvagar sockermetabolismen.”

Pyttelite
2021-12-29 13:37
#2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vad är graviditetsdiabetes och vilka riskfaktorer finns?
Sindri
2021-12-29 14:21
#3

För det första; Bregott innehåller mer och mer olja, nuförtiden rapsolja vilket i alla fall jag undviker.
Vi slutade köpa Bregott för många år sedan, använder små glasburkar med lock som jag lägger smör i. Under större delen av året går det alldeles utmärkt att förvara smör i rumstemperatur. Det härsknar inte så lätt som man kan tro. På varma sommardagar ställer vi in det i kylen och det gäller att komma ihåg att at ut det. I nödfall kan man hyvla smör på mackan med osthyvel, det mjuknar fort.

Som jag ser det är det inte fettet som är det största problemet, utan det du lägger det på; smörgåsen. Där har du mycket kolhydrater = socker som du bör undvika.

Det går jättebra att bre smör på en ostskiva, lägga på en skinkskiva, lite tomat, gurka etc. En tunn ugnsomelett kan man använda som tunnbröd om man absolut vill ha mer än pålägget.

Leta reda på vilka de största kolhydratkällorna är och försök ersätta/undvika dem.
Ersätt potatis och ris med t ex blomkål eller rotfrukter, ät mindre av t ex tomat och mer av grönsaker som t ex squash.
Ät inte för mycket frukt och leta efter de med minst socker, melon är bättre än äpple.
Paprika innehåller mer C-vitamin är apelsin.

Det de skriver om på Hälsobyn känns lite föråldrat. Många oljor innehåller transfetter vilket ju nu är dokumenterat skadligt för hälsan.

  • Redigerat 2021-12-29 14:24 av Sindri
Scorpio97
2021-12-29 15:27
#4

Vården brukar rekommendera mindre fett samt vissa typer av fettkällor vid diabetes för att det anses göra det enklare att hålla nere energiintaget och gå ner i vikt (övervikt ger sämre blodsockerkontroll) samt för att förbättra blodfetterna. Diabetiker har ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom och det anses därför extra viktigt att ha kontroll på tex blodfetterna och blodtryck.
Detta häfte fick jag när jag fick min diabetesdiagnos: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2011-11-7.pdf
Överlag rekommenderas i häftet omättat fett framför mättat fett, mindre fett (även om man även poängterar att det totala energiintaget har större betydelse för viktnedgång än fördelningen mellan fett och kolhydrater) och vegetabiliskt fett framför animaliskt.

Men fett höjer inte blodsockret. En måltid som har mycket socker/kolhydrater men är låg på fett kommer märkas snabbare i blodsockret än en måltid som har mycket av både fett och socker, men fettet i sig höjer inte ditt blodsocker. Det gäller oavsett vilken typ det är. Personligen skulle jag därför rekommendera att i första hand minska på socker och andra snabba kolhydrater. Men på längre sikt är viktnedgång som sagt positivt om du är överviktig och då kan förändrat fettintag vara en faktor som påverkar. Vilket fett man ska äta och i vilken mängd finns det väl lite olika åsikter om.

Jag har typ 2 diabetes och har valt en lite annan väg än vården rekommenderar. Jag äter lågkolhydratkost/liberal LCHF. Det innebär att jag äter mer fett och mycket mindre kolhydrater än normalkosten, och i jämförelse med vad vården rekommenderar. Jag äter även oftast bara 1-2 gånger om dagen. För mig fungerar det bäst för blodsockret, för viktnedgång och på andra sätt. Jag väljer i första hand fullfeta produkter samt produkter som är så "naturliga" eller oprocessade som möjligt, eller som har kortare innehållsförteckningar. Naturligt och oprocessat betyder ju inte alltid nyttigt (hur många skulle kalla en rå flugsvamp för nyttig?) men det är en aspekt jag tänker på. Däremot gör jag personligen ingen skillnad på animaliskt och vegetabiliskt fett, utan väljer det som passar bäst för det jag ska äta. Nu äter jag i princip aldrig bröd eftersom det är för mycket kolhydrater för mig men jag skulle välja smör eller tex Bregott om jag gjorde det.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: