Annons:
Etikettmedicinering
Läst 76 ggr
Tarotstollan
2022-01-25, 06:27

Lågt socker.

Vad händer efter om man haft så lågt socker att man svimmar?
Kan man vakna upp igen utan hjälp eller går det över i medvetslöshet?
I så fall hur fort går det, någon som vet eller varit med om det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2022-01-25, 13:24

#0: Det varierar från gång till gång. Varje diabetiker är olika som du nog märkt.

Tarotstollan
2022-01-25, 19:18

Jo, det har jag märkt men jag frågade så där i allmänt vad som kan hända.
Eftersom jag lever ensam så undrade jag om det finns någon chans att man vaknar upp av mig själv eller det är det sista jag gör här i livet, svimmar alltså och sen blir liggandes och blir medvetslös och vidare….
Funderar på om ensam levande diabetiker skulle behöva trygghetslarm?

Caeli
2022-01-25, 21:44

Hamnar man i diabeteskoma vaknar man oftast upp igen av sig själv. Kroppen utsöndrar hormoner bland annat glukagon i blodet. Blodsockret stiger och man återfår medvetandet efter en tid.

Det svåra är att om man kommit under en viss gräns och riskerar att hamna så lågt är man oftast i ett tillstånd då man inte klarar av att kalla på hjälp.

Tarotstollan
2022-01-25, 22:18

#3. Ändå skönt att veta att man kan vakna upp utan hjälp.
I mitt fall skulle det nog ta 3-5 dagar innan någon reagerar på att jag inte svarar i telefonen eller mobilen.

Ja, det är ju det otäcka tillståndet innan man tuppar av…
Har hittills bara kommit till "börjat skaka som en idiot" och kommit till början av "vad var det jag skulle göra" tillståndet. Det var otäckt nog!😨

Caeli
2022-01-25, 22:49

#4: Förstår att det kan kännas otryggt att vara själv. Kolla upp om det går att få ett trygghetslarm eller kanske du har någon som kan ringa dig varje dag och höra så allt är ok?

Sen är det alltid bra att ha något sött i närheten av sängen också. Men det har du kanske redan.

Tarotstollan
2022-01-25, 23:58

Problemet ligger väl i det att man kan må bra just då när någon ringer och sen en halv timma senare så är man dålig.
Ja, jag har Dextrosol jämnt med mig i fickorna och i alla rum.

Annons:
Scorpio97
2022-01-26, 00:11

Trygghetslarm låter som en bra idé.

En bekant till mig som har typ 1 räddades sannolikt av att hon hade en vän inlagd som snabbalternativ på mobilen. Dom hade sedan innan kommit överens om att vännen var "nödkontakt" så att säga. Hon blev så låg att hon somnade eller tuppade av men vaknade till så pass att hon ringde vännen och när hon inte kunde göra sig förstådd i telefonen ringde vännen 112 till hennes adress. Hon var inte helt vid medvetande när ambulansen kom men allt gick bra.

//Jessie

Upp till toppen
Annons: