Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 184 ggr
Tarotstollan
2022-02-05, 23:36

Blodsockermätare.

Vad har ni för blodsockermätare?

Jag har en sådan här, fast inte kopplad till någon telefon eller dator. Det är så många tekniska grejer så jag fattar knappt något och jag använder inget mer är mätaren och klockan.

https://www.diabetes.ascensia.se/PRODUKTER/contour-next/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lita på ljuset. Synkar automatiskt med CONTOUR DIABETES -appen, som kan stötta egenvård av diabetes.
  • Redigerat 2022-02-06, 00:25 av Tarotstollan
Annons:
Scorpio97
2022-02-05, 23:48

Jag har en FreeStyle Lite (https://www.freestyle.abbott/se-sv/freestyle-libre-system/freestyle-lite.html).
Fick den gratis vid diagnos 2019 av sjukvården. Har fått byta batteri en gång men annars har den fungerat som den ska, och jag har aldrig märkt att den visar fel. Brukar testa någon gång om året att ta flera blodprov direkt efter varandra och se hur mycket det varierar men hittills har det varit acceptabelt. Skriver upp resultatet i en app men har inte själva mätaren kopplat till något.
Det står på hemsidan att det går att sätta larm på mätaren, men jag har aldrig testat den funktionen.

//Jessie

FreeStyle Lite är en grundläggande blodglukosmätare och till för dig som behöver en enkel och tillförlitlig blodglukosmätare.
Tarotstollan
2022-02-05, 23:52

Är fjärilarna på stickorna en dekoration eller lyser de i olika färger beroende på hur högt ditt socker är?

Scorpio97
2022-02-05, 23:56

#2 Fjärilen är alltid svart, den varken lyser eller byter färg. Tror det mest är en dekoration eller för att man enkelt ska kunna se åt vilket håll stickan är, så man sätter i den åt rätt håll.
Hade varit lite kul om den bytte färg beroende på blodsocker faktiskt.

//Jessie

Tarotstollan
2022-02-06, 00:00

#3. Ja, det hade varit kul men lyser den inte alls i olika färger beroende på blodvärdet?

Min mätare lyser i tre färger och alla färger har jag tyvärr fått upp när jag mätt mig!🙄

• Redigerat 2022-02-06, 00:01 av Tarotstollan
Scorpio97
2022-02-06, 00:09

#4 Nej, min har inga färger alls :) Den piper till när blodvärdet är klart och så visas blodvärdet i siffror på skärmen bara. Vad siffrorna betyder får man avgöra själv, den visar inte på något sätt om siffrorna är höga/låga/bra.
Man kan klicka på en knapp för att skärmen ska lysa så man ser siffrorna bättre när man tar blodsocker på natten, men det är allt.

//Jessie

• Redigerat 2022-02-06, 00:16 av Scorpio97
Tarotstollan
2022-02-06, 00:25

Ok, det var tråkigt även om det i sammanhanget inte spelar någon roll om det lyser eller ej.
Jag tror att min lyser grönt upp till 10, 0 sen blir det gult och sen rött när det är för högt men jag vet inte var gränsen går när de byter färg. Det kanske står i instruktionsboken.
Min piper också, två gånger när "Dracula" inte fått tillräckligt med blod!😁

• Redigerat 2022-02-06, 00:26 av Tarotstollan
Annons:
Scorpio97
2022-02-06, 00:29

#6 Jag tycker inte det gör så mycket. Jag vill nog helst avgöra själv om siffran är bra eller dålig. Om färgerna inte stämmer med mina målvärden och det inte går att ändra själv, så hade jag nog stört mig mer på det än tyckt det var användbart.
Men det är ju bra att det finns olika typer, för man föredrar ju olika :)

//Jessie

Scorpio97
2022-02-06, 00:31

Appen jag skriver in mina värden i visar dock olika färger och en liten figur som är glad/ledsen beroende på blodvärdet. Men då går det att ändra gränserna själv.

//Jessie

Scorpio97
2022-02-06, 00:56

Såg nu att på hemsidan du länkade för din mätare står det ju att man själv kan ändra gränserna. Så det var ju bra :)

//Jessie

Tarotstollan
2022-02-06, 01:03

#9. Ok, något jag inte har sett bland alla tekniska saker som jag inte begriper.
Vet inte heller vad jag skulle ställa in det på då de aldrig sagt det mer än en gång i början något om att försöka få ner mig till 8.

Scorpio97
2022-02-06, 01:09

#10 Då är det nog bättre om du bara låter det vara, eller att du ber diabetessköterskan ändra åt dig om antingen du själv eller sköterskan tycker du ska ha andra gränser. Men du ser ju vad värdet är ändå så man måste ju inte lägga så stor vikt vid färgen heller. Beror ju på vad du själv föredrar.

//Jessie

Marinas Mix
2022-02-23, 23:33

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Accu-Chek Instant ger snabbt och enkelt en tydlig överblick över ditt blodsockervärde på bara några sekunder. Den graderade färgskalan visar om du ligger över, under eller inom målområdet. Testremsans utformning gör det enkelt att applicera en bloddroppe var som helst längs den gula kanten och med ejektknappen avlägsnar du testremsan på ett hygienisk sätt.
Tarotstollan
2022-02-23, 23:43

Intressant med blodprovsstickaren, har inte sett en sådan innan.

Annons:
Marinas Mix
2022-02-23, 23:49

#13 Den är suverän tycker i alla fall jag. Lätt att byta lansetttrumman när jag använt alla sex lansetterna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
2022-02-24, 00:01

Fel tråd!😳

• Redigerat 2022-02-24, 00:09 av Tarotstollan
Upp till toppen
Annons: