Annons:
Etikettdiabetes
Läst 76 ggr
Tarotstollan
2022-02-23 21:35

Diabetes och andra sjukdomar.

Hur påverkar diabetes era andra sjukdomar?
Blir de andra sjukdomarna också värre när ni inte ligger bra i sockernivån eller är de detsamma hela tiden?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2022-02-23 22:06
#1

Nej, jag har ingen sjukdom som påverkas av min diabetes. Däremot tvärtom. Jag har kronisk huvudvärk och i perioder jag har som mest ont får jag även sämre blodsocker. Jag är osäker på om det är smärtan i sig, att jag mår allmänt dåligt eller för att mina vanor blir sämre. Jag är aldrig helt smärtfri så jag vet inte om min dagliga smärta påverkar eller inte.
Sen har jag en blodsjukdom som gör att HbA1c inte går att mäta korrekt på mig. Det påverkar inte blodsockret eller diabetessjukdomen i sig utan gör det bara omöjligt att mäta långtidsblodsockret, så värdet går inte att använda. Vilket såklart gör det svårare att kontrollera hur mitt blodsocker varit över tid. Sen innebär den sjukdomen att jag har större behov av vissa vitaminer och mineraler, till exempel B12, och att äta Metformin kan också öka risken för B12-brist så tillsammans gör dom att jag behöver ha lite extra koll på vissa sådana värden. Men hittills har inte varit några problem.


//Jessie

Tarotstollan
2022-02-23 23:35
#2

Jag har varit dålig i magen i några dagar, sammanlagt fyra dagar och det brukar jag inte vara, max 1-2 dagar.
Vet inte vad det berodde på, jag antog att det hade med min nya järnstekpanna som jag använde för första gången på fredagen (och de avsöndrar ju järn i maten) för jag åt inget som var dåligt.
Så jag tänkte att med diabetes att det tar längre tid att bli frisk igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Syntium
2022-02-24 05:00
#3

#1 Visste inte att Metformin kan ge B12-brist, det är det ingen vårdpersonal som upplyst om 🙄


"I'm too old for this shit."


flocken
2022-02-24 05:56
#4

Inget jag reagerat på.
Men mår illa varje morgon sen jag fick diabetes och medicin. Så nu har jag levt med ett illamående i nästan 2 år

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
2022-02-24 10:36
#5

#3 Nej, jag fick inte heller veta det av vården faktiskt utan av andra diabetiker..


//Jessie

Syntium
2022-02-24 10:40
#6

#5 Vet du om det har med upptaget att göra, om det spelar roll ifall man tar Metformin och B12 tillsammans eller ger det bara mindre B12 generellt även om man inte äter tillskott?


"I'm too old for this shit."


Annons:
Scorpio97
2022-02-24 11:05
#7

#6 Det var ett tag sedan jag läste om det, men om jag minns rätt är det svårare för kroppen att ta upp B12 när man äter Metformin. Jag vet inte om det har betydelse om man äter dom tillsammans eller inte.
Det beror även på hur länge man äter Metformin och hur stor dos man har. På FASS står det med som mycket sällsynt biverkning så jag antar att dom flesta inte behöver oroa sig för det. Men jag tycker det är bra att veta, särskilt om man av någon annan anledning har större risk för brist också.

B12-prov tas inte som standard hos min diabetesvård men jag vet inte hur det ser ut på andra ställen. Jag fick be om att det ska ingå i min årskontroll och det var inga problem att få när jag förklarade varför. Även om min dos Metformin är rätt låg, 500 mg/dag, så känns det bra att få det kollat. Om det sjunker vill jag helst kunna göra något innan det blir en brist liksom.


//Jessie

Syntium
2022-02-24 11:09
#8

#7 Ja men precis. Äter redan b12 av andra anledningar så det hade ju varit bra att veta. Får ta upp det med dom.


"I'm too old for this shit."


Scorpio97
2022-02-24 11:36
#9

#8 Låter som en bra idé!


//Jessie

Upp till toppen
Annons: