Annons:
Etiketterkostmat
Läst 105 ggr
Tarotstollan
3/21/22, 10:34 PM

Bröd.

Hur mycket bröd äter ni om dagen?
Några favoriter som ni gillar?
Om ni undviker bröd, vad äter ni istället då?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
3/21/22, 10:48 PM
#1

Själv älskar jag mackor och måste ha det för att känna att jag ätit något.
Köper bröd som har max 5, 0 socker/100 gr mest är det halvgrovt som lingon Grova och liknande.
Fast självklart kan jag köpa vitare bröd eller grovare med för den delen om det ser gott ut och jag vill testa det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
3/21/22, 11:14 PM
#2

Jag har aldrig fattat vad socker har i matbröd att göra. När jag köper matbröd, så väljer jag alltid helt osötat matbröd.
Vad har du för pålägg på dina mackor? Även där finns ju många sockerfällor, om du behöver hålla igen på socker.
Jag äter vanligen en till två skivor bröd om dagen till frukost och om jag bakar själv så är det alltid långjäst surdegsbröd och jag väljer samma när jag köper bröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 3/21/22, 11:17 PM av DesK
Tarotstollan
3/21/22, 11:28 PM
#3

#2. Det har väl med att jästen behöver något att "äta" för att kunna jäsa.

Förr om åren var det mycket marmelad, ost, mjukost, leverpastej och gurka (både färsk och ättiksgurka), prickig korv och skinka. Inget fett på.
Nu är det mest prickig korv, lite skinka, mjuk ost, leverpastej och gurka, köttbullar och ibland ost.
Försöker dra ner på det animaliska men har inte hittat något som ger någon smak och är gott.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
3/21/22, 11:39 PM
#4

Det är en gammal skröna att det krävs socker för att en deg ska jäsa. Det finns ju sockerarter i mjölet. Däremot så ger ju en liten mängd sirap eller honung smak åt brödet.
Tyvärr innehåller ju de flesta av påläggen som du räknar upp socker i någon form. Försök att satsa på hårdost, färskost och färsk gurka, ättiksgurka är ju tyvärr sockerstinn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
3/21/22, 11:47 PM
#5

Jag äter inte bröd till vardags och har inte gjort det på flera år. Även innan min diabetesdiagnos alltså. Så dom få gånger jag äter bröd väljer jag det jag är sugen på just då. Oftast vitlöksbröd eller någon form av grahamsbröd eftersom jag tycker det är godast.
Ville jag äta mackor oftare skulle jag välja något fröbröd med lite kolhydrater och utan socker, sen skulle jag ta lite bröd och mycket pålägg (fast egentligen tycker jag ett gott bröd gör sig bäst med enbart en ordentlig klick smör på).

När jag åt bröd regelbundet var det oftast till frukost eller kvällsfika. Frukost äter jag aldrig längre så där behövs ingen ersättning. Kvällsfika är också väldigt ovanligt men då brukar det bli exempelvis yoghurt, ägg och bacon, omelett eller ost- och skinkskivor. Grönsaker till. Mackor har aldrig varit någon storfavorit hos mig så det försvann ganska enkelt när jag minskade antalet måltider och valde lågkolhydratkost.

Om man med bröd inkluderar pizza och tortilla har det varit lite mer problem. Jag har provat lågkolhydratalternativ men inte hittat något jag gillar. Tortillas har jag helt enkelt tagit bort, och äter tacotallrik istället för tacos i tortillas. Helt okej. Men pizza är något jag älskar och vill inte utesluta helt. Så jag äter det mer sällan istället. Hemmagjord pizza gör jag mindre och tunnare än tidigare men med mer fyllning och pizzasallad.


//Jessie

Tarotstollan
3/21/22, 11:49 PM
#6

#4. Ja, jag vet och mycket salt också.
Viss hårdost äter jag men inga starka saker, då får jag blåsor på tungan. Färskost äter jag inte och färsk gurka har jag nästan alltid på mackorna, enbart det på brödet räcker inte för smak och som pålägg.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
flocken
3/22/22, 5:44 AM
#7

Jag bakar eget bröd utan socker.

Pålägget varierar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Marinas Mix
3/22/22, 8:18 AM
#8

Säger som #7 Vill jag ha bröd så bakar jag mitt eget. Lättaste receptet hämtade jag från min hemkunskapsbok som jag fick när jag gick på högstadiet.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

flocken
3/22/22, 11:37 AM
#9

#8: sen blir det godast när man bakar själv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Marinas Mix
3/22/22, 4:03 PM
#10

#9 Och färskast. Receptet jag använder blir lagom till ett par frallor.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

flocken
3/22/22, 4:18 PM
#11

#10: jag gör 2 limpor åt gången. Räcker i 4-5 dagar till min familj på 4 st.

När man ibland tar köpebröd smakar det konstigt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: