Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 86 ggr
Tarotstollan
2022-03-28 22:04

Dextrosol eller annat druvsocker.

Vilken sort av druvsocker använder ni? Har ni testat olika och vilket tycker ni är bäst? Hur ofta använder ni det? Hur ser ni på druvsocker?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
thistletoe
2022-03-28 22:22
#1

Ett nödvändigt ont. Smakar usch och är som ett hostpulver i halsen, men dextro är överlägset bäst ändå att ha med sig när man ska trycka i sig nåt fort. Lätt att förvara och öppna. Finns de som är stora och svåra att öppna, inte kul när man är ute och rider, jobbar, går m.m.

Lloyds apotek har en sort som smakar äpple som är rätt bra, inte lika dammig som vanlig dextro.

Använder när jag har lågt på natten, sjunker när jag rider, jobbar osv. Har det alltid till hands så har jag inget annat tar jag dextro. Är ju bara rakt ut i blodet så brukar få följa upp med nåt som stabiliserar sen (glas mjölk, banan eller nåt) eller stänga av pumpen en stund om jag har aktivt insulin kvar i kroppen än. Blir väl några gånger i veckan.

Tarotstollan
2022-03-28 22:41
#2

Jag har bara använt Dextrosol, så har ingen aning om hur de andra fungerar.
Jag har tagit några under denna tid jag haft diabetes men kanske inte mer än 10.
Det har varit de gånger jag varit ute och börjat känna mig lite konstig, typ yr eller så.
När jag sen kommit hem och kollat sockret så har det inte varit lågt, bara känts så.
När jag varit hemma och känt mig konstig, kollar jag sockret först och sen äter jag någonting. Jag har inte tagit Dextrosol då.

Jag har alltid sett druvsockret som det absolut sista jag skall ta innan risken finns att jag skall tuppa av men inser att vårdpersonalen ser på det mer som första hjälpen och att det är det första jag skall ta istället för att äta något.
Kan ju förstå det eftersom blodsockret går upp fortare med druvsocker men är det verkligen bra att använda det för ofta?
Jag har ingen aning, inget som de pratat med mig om, ännu!
Ännu en fråga att lägga till de andra jag skall ta upp med dem.
Tänker på att det höjer ju sockret jättehögt men det kanske går ner fort igen?
Så det är inte lika farligt som att gå med högt blodsocker i flera timmar varje dag?

Dessa frågor….🙄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2022-03-28 22:54 av Tarotstollan
Tarotstollan
2022-03-28 22:52
#3

#1. Jag tycker det smakar gott men är torrt och "hostigt" som du säger, så jag brukar alltid dricka vatten till. Jag har alltid vatten med mig när jag går ut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2022-03-29 00:04
#4

Jag äter inte druvsocker (jag får inte känningar, och ska inte kunna bli farligt låg) och har det inte hemma eller så. Har ätit Dextrosol någon gång innan jag fick diabetes och då tyckte jag faktiskt att det var väldigt gott. Minns någon sort med cola-smak som en klasskompis med diabetes hade i typ gymnasiet, och att jag ibland bad om att få en bara för att det var gott. Men jag har alltid gillat allt sött.

#2 Det låter som en bra idé att fråga vården om det! Jag äter det som sagt inte själv så jag kanske inte borde uttala mig alls, men personligen skulle jag se druvsocker som något man tar när man behöver höja blodsockret snabbt och inte har något lämpligare till hands. Efteråt skulle jag helst äta något långsammare för stabilisera, så att inte blodsockret går rakt upp och sedan rakt ner igen.
Jag skulle även testa hur mycket en (eller en halv?) dextro höjer så man vet hur många man behöver ta om man blir låg, så man inte tar onödigt många. Blodsockret måste kanske inte bli för högt efteråt, utan man kan få blodsockret lagom högt?

Är valet att ta en dextro och få högt blodsocker eller att svimma av för lågt blodsocker ska man ta druvsockret. Men händer det ofta kan det ju vara värt att fundera på varför man blir så låg och försöka undvika att hamna i den situationen igen. Sen får man ju sätta mål efter sina individuella förutsättningar. Det kanske inte är möjligt att helt undvika och då får man göra det bästa av situationen, och det kanske innebär att äta druvsocker.
Men risken för skador ökar såvitt jag vet främst när blodsockret är högt under lång tid. Att det är högt under en timme är alltså inte lika skadligt som att ha högt under hela dagen. Men man kan ju bli väldigt trött av att blodsockret snabbt går upp och ner, så man vill ju ändå undvika det.


//Jessie

  • Redigerat 2022-03-29 00:05 av Scorpio97
flocken
2022-03-29 05:25
#5

Jag har alltid dextro eller karameller i fickan när jag är ute o går. Går ofta 8-9 km under en promenad.
Ligger sockret på 7-8 när jag går så klarar jag inte hela rundan runt. Blir kallsvettig och yr och tappar all ork. Känns som jag kommer spy.
Jag har ju alltid med med ett gäng hundar i koppel oxå som kräver lite.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Vixxen
2022-03-29 06:29
#6

Dectrosol, russin, torkad frukt eller vanlig frukt. Dextrosol finns ju i olika smaker idag, men smakerna känns artificiella.

Annons:
Tarotstollan
2022-03-29 06:45
#7

Har både läst och hört att 3-4 Dextrosol är vad man skall ta när blodsockret är lågt men det är beroende på vikten man har. Hittade någon sida där det räknades ut vad man skulle ta:

https://diabeticdesigned.se/diabetestips/druvsockerdoseraren/

Får väl ta det med en nypa salt men alltid bra att veta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Med diabetes kommer känningar, använd druvsocker-doseraren för att få reda på din rekommenderade dos, i antal tabletter av ditt bästa druvsocker.
Tarotstollan
2022-03-29 06:49
#8

Jag skall enligt den tabellen ta mellan 3,7 - 7,4 Dextrosol och det är ju verkligen en stor skillnad mellan dessa doser och dessutom lite svårt att mäta när man är ute. Jag tar ju alltid hela tabletten, står ju inte och duttar med halva eller så.🙄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2022-03-29 06:50 av Tarotstollan
Tarotstollan
2022-03-29 06:57
#9

#5. Funderade på detta, skulle någon av hundarna förstå att du behöver hjälp och springa hem igen och larma, om det skulle hända något fast det kanske inte finns någon hemma mer än du?
Vet att jag läste om en hund i Amerika som slog av telefonluren och tryckte på någon knapp och de på larmtjänst visste då att personen behövde hjälp, de hade informerats om detta innan, tror till och med att hunden skällde i luren.
Kanske svårt idag när de flesta har mobiler.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
2022-03-29 07:06
#10

#9: Sigge har koll på mig. Varje morgon luktar han på min andedräkt. När vi är ute kan han avbryta sin lek för att komma o duttar på min hand. Skulle han fortsätta duttar på min hand så måste jag ha koll o ta något o äta. Då fortsätter han leka.
Skulle det inte hjälpa ringer jag bara min man så kommer han. Säger alltid var jag ska gå.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2022-03-29 07:13
#11

Så bra!🐕💖

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

thistletoe
2022-03-29 07:19
#12

#7 det är en fingervisning och inget satt i sten. Jag får oftast knapra i mig 5 st, men ibland räcker inte ett helt pkt (14) och ibland är 1 st tillräckligt. Ibland går det bara avvakta sig ur. Får du högt efter dextro så tar du för många…

Upp till toppen
Annons: