Annons:
Etikettdiabetes
Läst 51 ggr
Tarotstollan
2022-04-22, 14:47

Tidningar om Ketos.

Var och handlade igår och då såg jag i tidningshyllan att de hade 2 olika tidningar om Ketos kost!
Vad handlar det om egentligen, är inte det de varnar oss diabetiker för?
Gäller inte det alla människor? Kan de som inte har diabetes äta på det viset?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2022-04-22, 17:04

Ketodiet är en form av lågkolhydratkost. Kort förklarat äter man väldigt lite kolhydrater och mer fett istället. Min kost har nog varit keto i perioder, men överlag är jag mindre strikt än så. Jag vet dock diabetiker (både typ 1or och 2or) som med gott resultat äter enligt keto eller strikt LCHF.

Både diabetiker och ickediabetiker kan äta keto. När man äter så (eller lågkolhydratkost överlag) bildas något som heter ketonkroppar som används som energikälla när det inte finns glukos att använda (vilket används mest när man äter mer kolhydrater).
Även på "normalkost" kan en del ketoner bildas exempelvis under natten när man inte äter. Det är alltså inte något som alltid är farligt eller så.

Ketoacidos är däremot farligt. Det händer när man både har högre halter ketoner och insulinbrist (ofta högt blodsocker).
Så som jag har förstått det sker insulinbristen då först. När kroppen inte har tillräckligt med insulin kan den inte använda glukos/socker som energi, och därför bränns istället fett och då bildas ketoner. När det sker i för stor mängd för fort så blir det farligt.

Det här är, kortfattat, hur jag har förstått det baserat på det jag har läst. Jag är inte medicinskt utbildad.
Men personligen har jag inte känt mig orolig över att äta keto/LCHF/lågkolhydratkost, i min situation. Tvärtom har jag sett stora fördelar för min diabetes med den typen av kost. Men det är givetvis ett val alla ska göra för sig själv, eller med samråd av vården.

//Jessie

• Redigerat 2022-04-22, 17:30 av Scorpio97
Tarotstollan
2022-04-22, 20:31

Tack för förklaringen. Jag skall inte börja äta så, blev bara nyfiken.

Scorpio97
2022-04-22, 20:46

#2 Jag förstår, och nyfikenhet är ju alltid bra :) Även om man inte vill följa en kost fullt ut kan det ju även vara intressant att testa enstaka rätter eller liknande, eller läsa för att få inspiration men sedan anpassa efter sin egen situation

//Jessie

Tarotstollan
2022-04-22, 21:04

Precis! Jag letar efter goda recept hela tiden.

Upp till toppen
Annons: