Annons:
Etikettmedicinering
Läst 91 ggr
Tarotstollan
2022-04-25, 22:39

Värktabletter och diabetes.

Någon som vet hur värktabletter påverkar diabetes och blodsockret?
Har letat runt men hittar inget som ger något svar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pyttelite
2022-04-25, 22:42

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Intag av paracetamol stör kontinuerlig glukosmonitorering (CGM) hos diabetespatienter och ger falskt förhöjda glukosvärden, visar en liten studie i Diabetes Care.
Tarotstollan
2022-04-25, 23:16

Tack!
Så om jag tolkar det som står där så visar sockret att det är högre än det egentligen är flera timmar efter att man tagit medicinen.
Jag äter just nu och sen 2½ vecka tillbaka en massa paracetamol och några ibuprofen om dagen p.g av värken från bältros. Jag klarar mig inte utan smärtlindring.
Så vad 17 skall jag göra?

flocken
2022-04-26, 04:57

Bara gilla läget.

Jag får högre värden av min värk. O så är det bara.

Man kan inte oroa sig för allt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Caeli
2022-04-26, 09:17

#2: Som jag tolkar studien så säger den att paracetamol kan ge falskt förhöjda glukosvärden vid kontinuerlig blodsockermätning (när du har en liten knapp/sensor på tex armen) INTE vid traditionell stick-i-fingret mätning. Studien verkar väldigt liten.

Samtidigt är det ju så att annan sjukdom kan stressa kroppen så att blodsockret höjs. Vanligt vid tex förkylning, feber.

https://www.insulin.se/insulinbehandling/hur-paverkar-infektioner-insulinbehandling

Det blir det ofta mycket svårare att hålla bra kontroll på blodsockerläget när du är sjuk och du riskerar att drabbas av höga blodsockervärden (hyperglykemi). I de flesta fall ökar insulinbehovet på grund av infektioner
  • Redigerat 2022-04-26, 09:19 av Caeli
Tarotstollan
2022-04-26, 21:18

Ja, det är nog bara att gilla läget. Det är ju inte så att jag tar mer insulin bara för att sockret är högre, det är ju redan bestämt på förhand hur mycket jag skall ta.
Fast det har hänt att jag tagit 2 E mer till natten när det varit över 30….

Caeli
2022-04-26, 21:33

#5: Jag tycker att det är väldigt konstigt att du inte har fått instruktioner hur mycket extra insulin du kan/ska ta när du ligger så högt.

Fungerade det bra de gånger du tog 2 E extra?

Annons:
Tarotstollan
2022-04-26, 21:39

Det gick ju ner men hur mycket det hjälpte vet jag inte eftersom jag sover.
Dessutom de gångerna är det ju blandat insulin, dels det mellanlånga det är de 2 E och det 20 E långtidslånga som jag tar för natten.

Scorpio97
2022-04-28, 20:42

Jag får högre blodsocker vid (mer) värk, men har aldrig märkt av värktabletter.

#6 Håller med!

//Jessie

• Redigerat 2022-04-28, 20:44 av Scorpio97
Upp till toppen
Annons: