Annons:
Etikettövrigt
Läst 85 ggr
Tarotstollan
2022-05-29 06:56

Vatten.

Kan man sänka blodsockret med vanligt vatten?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
2022-05-29 08:37
#1

Intressant fråga! 💧

Hittade detta från 2012 om att ev förebygga diabetes och andra sjukdomar med vanligt vatten. Det har med hormonet vasopressin att göra.

https://www.vardfokus.se/omvardnad/kan-vanligt-vatten-forebygga-diabetes-och-andra-sjukdomar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Genom att sänka nivån av hormonet vasopressin i blodet med hjälp av vanligt vatten skulle sjukdomar som diabetes, övervikt och hjärt-kärlsjukdom kunna förebyggas. Forskare i Lund testar nu metoden på försökspersoner.
Syntium
2022-05-29 10:42
#2

#1 spännande, undrar vad studien kom fram till


"I'm too old for this shit."


Pyttelite
2022-05-29 11:16
#3

Här är en anslutande text till avhandlingen.

Läs här:

https://www.diabetesportalen.lu.se/sofia-enhorning


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vasopressin viktig länk mellan diabetes och hjärt- kärlsjukdom
Tarotstollan
2022-05-29 18:18
#4

Intressant!
Men att dricka 3 L extra vatten om dagen, det låter som att man nästan får bosätta sig på toalettstolen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2022-05-29 18:51
#5

Det jag har hört är att om man är uttorkad så kan blodsockret bli högre. Då kan det hjälpa att dricka mer så man får bättre vätskebalans. Har man högt blodsocker kan det därför vara värt att testa ifall man är uttorkad utan att veta om det.
Jag minns även något om att högt blodsocker under längre tid gör att kroppen gör av med mer vatten (tex socker i urinen drar med sig mer vatten också). Innan man får diagnosen brukar ju klassiska symptom vara att man kissar och dricker mycket. Så har man högt blodsocker kan det ju vara vettigt att dricka lite mer för att undvika att bli uttorkad också.

Men visste inte att det eventuellt kunde hjälpa förebygga, det var ju intressant :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: