Annons:
Etiketterkostmat
Läst 32 ggr
Tarotstollan
2022-10-01, 01:43

Salt frö bröd.

Hittade ett så gott frö bröd som det bara var 1, 1 gr socker i / 100 gr bröd.
Men tyvärr märkte jag efter några tuggor att det smakade väldigt mycket salt och undrar om det är vanligt att frö bröd smakar salt?
Det stod att det var 1, 2 gr salt / 100 gr bröd, är det mycket eller lite?
Tycker de flesta bröd ligger runt 1 gr / 100 mg.

Vet ju att salt överlag inte är bra, är det även värre för diabetiker?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2022-10-01, 02:04

Fröbröden jag har provat har inte varit saltare än "vanligt bröd", så jag tror inte det ska vara saltare. Kanske var just det märket eller sorten? Minns tyvärr inte vilka jag har testat för det var rätt länge sedan.

Enligt Socialstyrelsens info om Kost vid diabetes står följande om salt: "Rekommendationen för intag av salt till personer med diabetes är densamma som till befolkningen i övrigt (6–7 gram per dag). Ett stort intag av salt ökar risken för högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Det kan vara bra att ha i minnet att genomsnittskonsumtionen av salt i Sverige är väsentligen högre (10–12 gram per dag), och många borde således minska sitt saltintag"

Personligen tänker jag inget särskilt på mitt intag av salt (förutom att jag behöver tänka på att få i mig tillräckligt med salt när det är varmt). Så jag vet faktiskt inte hur mycket det brukar vara i bröd

//Jessie

• Redigerat 2022-10-01, 02:04 av Scorpio97
Tarotstollan
2022-10-01, 02:33

Ok, tack! Jag äter ju oftast inte mer än en eller två mackor om dagen men det ihop med allt annat som man äter, som ofta är saltat kan kanske bli för mycket i längden.
Men jag kommer nog inte köpa detta brödet någon mer gång när jag ätit upp den limpan jag har hemma, dessutom var den inte så stor, ca 450 gr.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: