Annons:
Etiketterdiabetesövrigttyp-2medicinering
Läst 178 ggr
flocken
2022-10-21, 17:10

Svår värk och dåliga värden

Vi sitter här o diskuterar om mina dåliga värden hänger ihop med att jag har blivit så mycket sämre i kroppen.
Har just nu kontakt med diabetes mottagningen och mina läkare.
Kanske vi skulle fokusera på bättre smärtlindring än diabetes medicin.
Vad tror ni?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Scorpio97
2022-10-21, 17:20

Jag tror absolut att det påverkar, och att bättre smärtlindring kan ge bättre blodsockervärden också.

Nu är det ju bara anekdotiskt men jag har själv kronisk huvudvärk och det syns på mitt blodsocker om jag har mer eller mindre ont. Det är ingen enorm skillnad men mönstret går att se. En bekant som länge har haft ryggont kunde minska både diabetes- och blodtrycksmedicinerna efter att ha blivit opererad och blivit av med en del smärta och inflammation.

Tillägg: Personligen tror jag det påverkar på flera olika sätt. Värk är stressande för kroppen, och stresshormoner ökar blodsockret. Men har man värk kanske man även rör sig mindre, sover sämre, får mindre vila, äter sämre osv vilket också påverkar blodsockret.

//Jessie

• Redigerat 2022-10-21, 17:22 av Scorpio97
M
2022-10-21, 17:27

Håller till stor del med dig. Är själv diabetiker. Före pandemin gick jag på gym två gånger i veckan vilket hade god effekt då för min artros. Artros har jag i alla leder i princip. Idag är jag kraftigt funktionnedsatt på grund av smärta. Detta påverkar förstås sockret. Så länge jag har kunnat röra på mig, ta promenader och-eller gym. har jag haft mina värden nästan normala. Men, nu är det annat….Ibland får jag en känsla av att läkarna koncentrerar sig på symptomen och inte på orsaken…ja, tänk att kunna ta en riktig promenad…

M
2022-10-21, 17:30

Exakt så!

flocken
2022-10-21, 17:36

Jag sämre än på många år nu. Tyvärr svårt att behandla mina sjukdomar då jag har fibromyalgi och bechterews ( spondylos och kroniska inflammationer)
Men jag sover dåligt. Har ångest pga värken.
Idag önskade jag att jag hade rullstol..

Men jag går…o går… minst 7km/ dag

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Tarotstollan
2022-10-21, 17:44

Som du redan vet är jag dålig på det här med diabetes men jag hoppas på att de kan hjälpa dig, så mycket det bara går!🤗❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2022-10-21, 17:54

Ökad smärta ger ökat diabetespåslag i många fall. Det är också därför det ibland är så svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget om man har tex fibro eller annan smärtproblematik. Inte alltid lätt att veta vad man ska behandla först och vad som är ett symtom på annan problematik.

En sak som är bra både vid fibro och diabetes är ju motion, så att du håller i det trots allt är nog bara bra även om det känns jäkligt motigt. Märker själv att när motionen blir sämre ökar både mitt blodsocker och min fibro i det längre lopper, även om det för stunden känns bättre att sitta ner.

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

Annons:
flocken
2022-10-21, 18:32

Jag ska diskutera detta igen när de ringer.
Jag skriver just nu ner alla värden. O visst toppar det vid mat. Men ligger annars väldigt högt.

…………………………………..

Tarotstollan
2022-10-27, 21:58

Hur har det gått?

flocken
2022-10-28, 04:38

Väntar fortfarande på återkoppling

…………………………………..

JanGBG
2022-10-30, 10:46

Jag har d-2 sedan många år, tyvärr sköter jag mig inte så väl som jag borde med rätt mat. Har värk i fötter som är svullna och ben. Men nu har jag fått en känsla i fötterna som om dom var "VÅTA" fast dom är helt torra. Det kommer i bland då jag suttit länge.
Någon som haft det?

flocken
2022-10-30, 11:00

#10: ta upp det med din diabetes mottagning.
Ta nya prover och se om det beror på något sånt

…………………………………..

flocken
2022-11-11, 04:58

De väntar fortfarande på ett blodprov som tar några veckor att få fram.
Men har nu fått en ny medicin mot min värk.
Bara att sluta med en jag haft i över 15 år.. Så läskigt.
Jag har läst väldigt mycket om den nya jag fått och om den gamla jag hade.
Den nya låter så mycket bättre. Den är utformad för mina sjukdomar.
Den förra hade Biverkningar på bla mage och viktuppgång.
2 dygn nu med den nya medicinen och magen är lugnare. Inte lika spänd. Har inget behov av att gå och småäta. Innan kunde jag få panik och åt nästan hela tiden.
Mitt illamående efter victozan har lugnat sig.
Värken? Svårt att säga efter 2 dygn. Vi hoppas

…………………………………..

Scorpio97
2022-11-11, 06:46

#12 Håller tummarna att den nya medicinen fungerar!

//Jessie

Annons:
flocken
2022-11-11, 06:55

#13: inget illamående idag iaf.
Inte lika ont i kroppen som igår. Så vi hoppas
Allt hänger ju ihop i kroppen. Så hoppas detta hjälper

…………………………………..

Tarotstollan
2022-11-11, 13:31

Hoppas att det blir mycket bättre!💚

flocken
2022-11-15, 05:06

Nu har jag ätit den nya medicinen mot min värk i snart en vecka.
Mina värden ligger oftast under 10. Någon gång kan det hoppa upp men sjunker fort igen.
Inget illamående.
Magen funkar. Vilket är jätte mysko efter 15 år med kaos mage.
Ska bli roligt att prata med diabetes sköterskan igen.

…………………………………..

Tarotstollan
2022-11-15, 07:58

Det låter bra, hoppas att det fortsätter så!🤗

Scorpio97
2022-11-15, 08:20

Roligt att höra!

//Jessie

Tarotstollan
2022-11-29, 01:13

#16. Hur går det med den nya medicinen?

flocken
2022-11-29, 05:21

#19: det går jättebra bra. Min mage är egentligen helt återställd. Mina värden är bättre. Allt är typ bättre

…………………………………..

Annons:
Tarotstollan
2022-11-29, 05:34

#20 Så härligt! Varför gav de dig inte den medicinen från början?
Kan du äta vad du vill nu eller måste du vara extra försiktig?

flocken
2022-11-29, 05:55

#21: att vi ens tänkte på att byta smärtstillande var att min gamla var restad. Så behövde något annat.
Mitt illamående försvann nästan direkt.
Jag måste fortfarande äta ordentligt. Men får inte de där höga topparna. Jo ibland men sjunker fort.
O med mindre värk klarar jag av att gå mer

…………………………………..

Upp till toppen
Annons: