Annons:
Etikettallmänt
Läst 100 ggr
Tarotstollan
2022-11-10 22:23

Kramper i vaderna.

De senaste veckorna har jag vaknat med kramp i vaderna och det gör ju så fruktansvärt ont.
Är det vanligt att diabetiker får kramper på detta viset och vad beror det på?

Hjälper det med extra magnesium eller vad?
Jag dricker ca 1½ l bubbelvatten varje dag och i det är det ju redan tillsatt magnesium så är det ok att jag dricker mer magnesium eller vad?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2022-11-10 22:31
#1

När jag googlar verkar det finnas ett samband, vilket jag faktiskt inte visste innan!
Hittade bland annat detta: https://www.netdoktor.se/diabetes/fraga-doktorn/kramp-haller-mig-vaken-om-natterna/

Jag har icke-diabetiker i min närhet som har börjat äta mer magnesium och då blivit av med kramp. Så personligen skulle jag testa det. Det finns flera olika typer av magnesium så om du vill ta tabletter kan det vara värt att kolla vilken som är bäst för kramp
På Livsmedelsverket står det att för mycket magnesium från kosttillskott kan ge diarré. Det är såklart inte kul, men jag uppfattar det inte som särskilt farligt att äta för mycket av. Men om du är orolig, står det hur mycket magnesium det är i ditt bubbelvatten?

Jag har även bekanta som fått benkramp av för lite salt…


//Jessie

Tarotstollan
2022-11-10 22:44
#2

Jag kollade runt på gamla trådar men tyckte inte det gav så mycket svar.
Jag har magnesium brustabletter som jag tagit lite då och då tidigare men efter jag fick diabetes så har jag varit försiktigare med dem, de innehåller sötningsmedel men även det får man ju vara försiktig med.
Det är lite olika magnesium i bubbelvattnet:
Guttsta har 15 mg / 1L vatten.
Ramlösa 0, 8 mg / 1 L vatten.
Loka står inte mer än att det är magnesium klorid i.

Jag äter mycket salt så det behöver jag dra ner på istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2022-11-10 22:49 av Tarotstollan
Sindri
2022-11-10 22:57
#3

För det första, måste du dricka bubbelvatten? Det är inte alltid så bra att dricka så mycket bubbel. Det retar magmunnen och man kan få reflux (googla). Jag tror inte det är tänkt att man skall dricka så mycket av det. Om du nu måste dricka 1,5 liter varje dag så ta mest vanligt vatten.
https://stegforhalsa.se/ar-det-bra-att-dricka-kolsyrat-vatten-varje-dag/
https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/mineralvatten-inte-nyttigare-kranvatten
Och bubbelvatten innehåller ofta mycket natrium, inte bra om du tycker att du äter för mycket salt.

Det är skillnad på magnesium och magnesium, det finns de som i princip är laxeringsmedel. Brustabletter innehåller ofta mycket oönskade ämnen. Den här sajten litar jag mycket på
https://www.fitnessfrank.se/kosttillskott/magnesiumtabletter

Personer som har matstrupsbråck eller lider av frekventa sura uppstötningar bör undvika att dricka kolsyrat vatten. Läs mer här.
  • Redigerat 2022-11-10 22:58 av Sindri
Scorpio97
2022-11-10 22:58
#4

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium
Livsmedelsverket rekommenderar 280 milligram för kvinnor över 14 år, så jag tror inte det är någon risk att du överdoserar genom att dricka vatten i alla fall :) Men det är nog inte effektivaste sättet att få i sig det heller.

Personligen har jag tagit tillskott som ger 100-200% av dagligt rekommenderat intag utan oro i alla fall. Om jag skulle ha kramp skulle jag hellre ta en högre dos för att se om besvären försvinner. Om det försvinner kan man ju ta en lägre dos sedan för att behålla nivåerna. Annars kan man ju alltid kolla upp sina nivåer hos läkare om man inte vill ta tillskott i onödan
Jag har uppfattat som att det är bättre att ta tabletter/kapslar än brustabletter. Då slipper man dessutom sötningsmedlet.

Vad jag kan hitta efter en snabb googling är magnesiumglycinat eller magnesiumoxid bäst för kramp.


//Jessie

Magnesium behövs bland annat för produktionen av protein, för omsättningen av kalcium samt för normal nerv- och muskelfunktion
  • Redigerat 2022-11-10 22:59 av Scorpio97
Tarotstollan
2022-11-10 23:06
#5

#3. Nej, jag behöver inte dricka bubbelvatten men eftersom det bara finns det och kranvatten att välja på att dricka och jag dricker för att jag är så stressad så gör jag det. Bubblorna är lite lugnande på något sätt och dessutom är det lite smak på det också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2022-11-10 23:35
#6

Magnesium hjälper mot mina kramper på nätterna.

Brukar kalla det för senadrag, men det är kanske dialektalt.

  • Redigerat 2022-11-10 23:35 av Vixxen
Annons:
Caeli
2022-11-11 10:24
#7

Vet de som blivit hjälpta av att använda strumpor på natten så att fötterna håller sig varma. Kanske individuellt men kan ju vara värt att prova.

Äter du vätskedrivande medicin kan det påverka negativt.

Scorpio97
2022-11-11 12:08
#8

Stödstrumpor kanske också kan hjälpa?


//Jessie

Tarotstollan
2022-11-11 13:22
#9

Jag brukar ofta ha varma luftiga sockar på mig när jag blir iskall om fötterna.

Stödstrumpor är inte bra att ha på sig på nätterna, de skall man alltid ta av sig när man lägger sig.
Antar att det har med blod cirkulationen att göra, jobbigt nog att ha på sig dem under dagarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2022-11-16 11:19
#10

Jag, min pojkvän och min pappa har problem med kramper i underbenen i perioder. För oss ALLA hjälper det med magnesiumtillskott. Vi har komiskt nog alla också diabetesdiagnos. Om det hänger ihop vet jag inte, men magnesium är lösningen för oss alla i alla fall.

Jag tar också magnesium i brustabletter, för det är konstigt nog typ det billigaste märket brus som funkar bäst för mig. Man får prova sig fram lite, för man kan ta upp magnesium olika effektivt beroende på beredningsform.

Angående bubbelvatten, du funderar inte på att skaffa en sodastream eller annat märke som bubblar kranvatten? Jag kunde bälga i mig 3 liter smaksatt bubbelvatten dagligen förut. Men det är mycket mineraler, salter osv i smaksatt bubbelvatten och kan leda till ökade problem med njursten, salt balansen i kroppen osv. Jag köpte en bubbelmaskin och bubblar kranvatten. Det är bättre för kroppen och billigare. Slipper dessutom alla denna panten osv.

Tarotstollan
2022-11-16 21:22
#11

#10. Jag har en Soda Stream redan.
Att köpa bubbelvatten är ju oekonomiskt men jag gillar olika smaker på vattnet så jag köper dem ändå.
Brukar även ofta blanda bubbelvatten med Fun Light för att få lite mera spänning i smakerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: