Om man har diabetes...
…är då blodsockervärdet för högt varje gång man mäter det?

Nej, man kan få blodsockret på en normal/bra nivå med behandling (tex mediciner, ändra livsstil osv).
Edit: Man kan ju även få för lågt blodsocker, särskilt om man har insulinbehandling.
//Jessie
- Redigerat 2022-11-12, 16:18 av Scorpio97
Nej, beror på hur man ätit, rör på sig, druckit vatten mm.
Medarbetare: rexkaniner, Support.

#1: du missförstod mig…jag menade utan behandling.

#2: ok, tack. kan du utveckla det där lite.
värdet ska ju vara lägre innan mat och högre efter…så det är inte vad jag syftar på med min fråga.

#3 Jaha. Det framgick inte riktigt av frågan :) Ja, utan behandling kommer en diabetiker normalt ha högt blodsocker. Men beroende på ens situation och ens egna förutsättningar kanske man inte har det exakt 100% av tiden. Fasta, träning och alkohol osv sänker blodsockret, så beroende på omständigheterna kan man tillfälligt ha normalt blodsocker. Men det beror ju på lite vad som räknas som behandling också.
Men äter man något med mer kolhydrater/socker så kommer blodsockret bli högt om man har obehandlad diabetes.
(Äter man en måltid utan kolhydrater så blir inte blodsockret nödvändigtvis högre efter att man äter än innan. Jag har någon gång ätit och haft lägre blodsocker efter än innan)
//Jessie

#5: Vad jag menar är - OM MAN INTE GÖR/FÖRÄNDRAR NÅGONTING - kan det då pendla mellan normalt och för högt?
- Redigerat 2022-11-12, 19:23 av Mandra
#6 Ja och även för lågt, men oftast alldeles för högt
Medarbetare: rexkaniner, Support.

#6 Det var det jag tyckte jag svarade på..? Även om man lever exakt lika som innan så kan träning, vad man ätit, om man fastat eller om man druckit alkohol eller liknande göra så att blodsockret tillfälligt är normalt (eller lågt).
Men man kommer oftast ha högt blodsocker.
//Jessie
- Redigerat 2022-11-12, 19:42 av Scorpio97

#8: Du tyckte att du svarade på min fråga? Men det gjorde du ju inte för sen räknar du ju upp en rad förändringar som kan påverka. Det här är väl förändringar/något man gör: "träning, vad man ätit, om man fastat eller om man druckit alkohol ".
Jag frågade ju utan förändringar.

#9 Ja, det tyckte jag verkligen. Men uppenbarligen blir det något missförstånd, men jag försöker verkligen svara på frågorna. Jag menade inte dom sakerna som en förändring, utan att man kan göra dom sakerna som en del i livet även om man lever exakt lika som innan diagnos. Eller menar du att folk som inte har/vet att dom har diabetes varken dricker, äter eller rör på sig?
Sakerna jag skrev kan såklart vara en del av en livsstilsförändring, men i mitt svar menade jag att även om man lever exakt lika som innan så kan ens helt vanliga vanor som man alltid har följt göra att blodsockret varierar.
Eller för att förtydliga med ett exempel. Person A har ingen diabetesdiagnos. På måndagar gillar han att löpträna. På fredagar gillar han att äta massa godis. Personen får en diabetesdiagnos men lever exakt likadant som innan. Han fortsätter att löpträna på måndagar och att äta godis på fredagar. Han gör inga förändringar och tar inga mediciner utan lever precis lika som han alltid har gjort. Personen har sannolikt högt blodsocker på fredagar, men det kan hända att han har normalt eller lågt blodsocker på måndagar/tisdagar tack vare träningen.
Jag anser inte att träning i det fallet är en förändring, utan en del av person As liv precis som innan diagnosen. Förstår du hur jag menar?
Eller menade du att frågan var hur blodsockret är om man bara ligger i sängen och gör absolut ingenting, och varken äter eller dricker?
//Jessie
- Redigerat 2022-11-13, 11:21 av Scorpio97

#10: Jo jag förstår vad du menar. Vad jag menade och tolkade ditt svar som var att personen började träna (t ex) fast den inte gjort det förut. :)

#11 Okej :)
//Jessie

Vill tillägga att en frisk människa kan ha högt blodsocker då och då utan att vara diabetiker, tex när man äter godis. Så för att få en rättvis diabetesdiagnos ska blodsockret mätas över tid. Det finns både korttidssocker och långtidssocker man mäter.
Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign
eller på instagram under användaren @zadeiradesign

#13: Ja jag förstår det. :)
Har märkt att det blir högre om jag äter mkt godis.
Är det bättre att äta sockerfritt godis?

#14 Ja, sockerfritt godis höjer i regel blodsockret mindre. Kolhydrater (tex socker) höjer blodsockret. Så tar man bort det höjs blodsockret mindre eller inte alls.
Mer avancerat så beror det lite på vad dom har bytt ut sockret mot. Olika sötningsmedel fungerar olika och påverkar blodsockret olika. Men av de jag har testat så har det åtminstone höjt mindre än socker-godis.
//Jessie

#15: Tack.

#16 En liten varning förresten. En del sötningsmedel är laxerande i för stor mängd, så om du vill äta sockerfritt godis börja med en liten mängd :)
//Jessie

#17: Ja jag får prova mig fram lite, tänkte jag.