Annons:
Etikettövrigt
Läst 122 ggr
Tarotstollan
11/20/22, 8:14 PM

Fryser och kramp.

De senaste veckorna har jag börjat att frysa så hemskt när jag lagt mig och skall sova.
Det känns nästan som en sorts kramp i hela kroppen. Jag har varmt på mig när jag sover och ibland även sockor på mig beroende på om fötterna är kalla eller ej.
Detta gör ju att jag får ont i hela kroppen även på dagtid.
Skall självklart ta upp det med diabetessköterskan så fort jag får träffa henne…

Är detta något som ni också upplevt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
11/20/22, 8:50 PM
#1

Har du testat elektrisk värmedyna/värmefilt?

Tarotstollan
11/20/22, 9:36 PM
#2

Nej, den gick sönder för några år sedan. Måste köpa en ny i så fall.
Men under täcket och filten är jag varm, det är som att frysandet kommer inifrån min kropp, inte utifrån.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
11/20/22, 9:49 PM
#3

Nej, jag har aldrig upplevt det. Det låter väldigt jobbigt! Har du märkt något samband med blodsockervärdena, att det blir värre eller oftare när du har högt/lågt blodsocker?

Jag har hört om en del som fryser väldigt mycket om fötterna exempelvis, för att diabetesen påverkar nerver och blodcirkulationen. Sånna skador kan man få av att gå längre tid med högt blodsocker. Men jag tror inte jag har hört att någon får så i hela kroppen på det sätt som du beskriver


//Jessie

Tarotstollan
11/20/22, 10:06 PM
#4

Mitt socker är ofta högt när jag lägger mig men detta började bara för några veckor sedan, så inget har förändrats med sockret på det viset.

Ja, det om fötterna vet jag om och har känningar av det också ibland.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
11/20/22, 10:06 PM
#5

Det kan vara en underfunktion i sköldkörteln, jag vet inte riktigt hur diabetes och sköldkörtel hänger ihop men du får fråga din sköterska.

Tarotstollan
11/20/22, 10:13 PM
#6

Jag har underfunktion och äter redan Levaxin och det kollades för några månader sedan och det var bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Sindri
11/20/22, 11:33 PM
#7

Så enkelt är det inte alltid. Ditt blodprov kan se bra ut, med fullt med rätt vitaminer, mineraler, hormoner etc, men vad som verkligen sker i kroppen är en annans sak.

Tarotstollan
11/21/22, 1:51 AM
#8

Jo, det är ju sant men jag vet inte vad jag skall göra åt det nu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
11/21/22, 7:03 AM
#9

Ta snarast kontakt med vården. Får du ingen hjälp på din vårdcentral så sök andra läkare. Det där låter inte alls bra.
Jag hade problem med mitt blodsocker förr (prediabetes) och då frös jag väldigt mycket, precis som du skriver, kylan kommer inifrån.

Tarotstollan
11/21/22, 10:01 PM
#10

Får kanske göra det. Jag väntar på tid till diabetessköterskan och den borde komma snart.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
11/21/22, 11:07 PM
#11

Nej, vänta inte, det kan ta lång tid. Man måste tyvärr vara lite på i vården nuförtiden.

Tarotstollan
12/9/22, 11:49 PM
#12

Har nu använt min nya värmedyna ett tag och satt och läste lite noggrannare i informationsbroschyren, då står det "att personer som inte kan reagera på överhettning t. ex. diabetiker inte får använda dynan"!

Vad menar de med att vi inte kan reagera på överhettning?
Blir man okänsligare av att ha diabetes?

Tycker värmen gör mig mindre stel och fryser mindre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
12/10/22, 5:42 AM
#13

Har du försämrad känsel någonstans pga din diabetes?

Som diabetiker kan man få neuropati.

https://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/30.-nervsystemet-neuropati-13755343

  • Redigerat 12/10/22, 5:52 AM av Vixxen
Annons:
Tarotstollan
12/10/22, 6:26 AM
#14

Jo det har jag läst om men även om jag känner av vissa smärtor och annat i fötterna och benen emellanåt så är det inte på det viset.
Dessutom är det ju ryggen som värker efter att jag ansträngt mig och det är ju där jag har värmedynan, kör på det svagaste.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
12/10/22, 7:30 PM
#15

#14: Det är pga av detta de varnar för att diabetiker inte ska använda värmedynan.

Men du avgör själv om du tycker du kan avgöra när det blir för varmt.

Tarotstollan
12/10/22, 7:46 PM
#16

Denna dynan stänger av sig själv efter 90 min, vilket är jättebra för då sitter jag ju inte med den hela tiden.
Den förra gamla dynan jag hade stängde ju inte av sig och då satt jag ju i timmar med den, det hade nog varit farligt numera.

Har ju haft problem och ont i ryggen i över 30 år, så antingen äta en massa värktabletter (som jag inte ens vet om de hjälper längre) eller sitta med värmedynan i några perioder under den tiden jag är vaken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: