Annons:
Etikettinsulin
Läst 278 ggr
Tarotstollan
1/3/23, 12:58 AM

Ta mer insulin...

När sockret är för högt och det klart behövs mer insulin, så har min sköterska sagt att jag kan ta 2 E mer.
Men hur ofta kan jag göra det om dagen eller i dagar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
flocken
1/3/23, 5:11 AM
#1

Vid behov skulle jag säga

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
1/3/23, 6:08 AM
#2

Ja ok, men det skulle ju betyda att jag aldrig kommer att komma ner till de siffrorna som de vill att jag skall ha, eftersom jag bara fortsätter att äta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
1/3/23, 6:33 AM
#3

#2: eftersom du har såna problem som verkar bottna i något mer än bara diabetes. Kanske du behöver prata med någon? Inte då diabetes mottagningen. Utan Kanske en psykolog?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
1/3/23, 6:53 AM
#4

Jag gör det redan och har även pratat med en diet sköterska ett par gånger men tycker inte det ger mig något som jag kan ta till mig som hjälper.
Det är bara det samma tjat om att äta mindre och äta oftare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
1/3/23, 7:04 AM
#5

#4: hade jag suttit i din situation hade jag ätit en eller två ordentliga mål o sen inte så mkt mer.
Du verkar ha ett större behov av att äta ordentligt och sen vara nöjd.
Alla är olika. Ingen diabetes är likadan på alla.
Vissa måste äta lite men ofta. Vissa en gång ordentligt.

Jag skulle vara nöjd med att ta en tablett o slippa äta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Caeli
1/3/23, 9:17 AM
#6

Jag håller med flocken och säger också vid behov.

Sedan ska man inte själv skapa det behovet genom att äta för mycket och fel sorts mat. Det är ohållbart i längden.

Annons:
Marinas Mix
1/3/23, 11:19 AM
#7

Jag skulle be om en annan dietsköterska. En bra sköterska/läkare/lärare eller vem som helst som ska hjälpa andra personer, bör kunna förklara en sak på många olika sätt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
1/3/23, 4:55 PM
#8

Jag äter oftast bara två gånger om dagen, runt 16.30 och vid 22-23 tiden.
Problemet är att jag alltid äter för mycket oavsett tiden. Så sockret hinner nästan aldrig gå ner under 10 innan jag äter igen. "Frukosten" är väl den som är bäst för mig men det beror ju på att jag inte är hungrig vid den tiden (efter att jag vaknat och gått upp).
Dessutom så vill jag fortsätta äta något sött eller något som jag inte borde efter det.
Det är precis som någon sorts ångest som gör att jag måste få något att tugga på, ett tag tog jag en macka vid två tiden och åt igen.
Det ledde bara till att det blev både 2-3 mackor och sockret blev ännu högre.
Runt 26- 34 brukar det oftast ligga på strax innan jag skall gå och lägga mig.

Det är därför de vill att jag skall äta mindre och oftare.

#5. Ja, det hade varit underbart om man tog 3-5 tabletter om dagen och slapp äta, skippa ett av pillren om och när man kände för att äta lite!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
1/3/23, 5:42 PM
#9

#8: Jag tycker mer och mer att du verkar ha någon form av ätstörning och det är kanske där man ska börja.

Tarotstollan
1/3/23, 7:39 PM
#10

Det trodde diet sköterskan också men inget kan göras innan jag får träffa diabetessköterskan och höra vad de har pratat ihop sig om.
Jag står fortfarande på väntelistan från oktober.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
1/3/23, 8:17 PM
#11

#10: Men du kan inte vänta! Du har ett blodsocker på över 30 och det är farliga nivåer att ligga på. Det är FRUKTANSVÄRT högt!

Din doktor och diabetessjuksköterska vet om dina värden och de låter dig vänta. Det är bedrövlig vård. Jag hade anmält och bytt vårdcentral.

Tarotstollan
1/3/23, 10:45 PM
#12

Det är lika dant överallt, på vårdcentralerna och det finns inte så många att gå till som jag har i mitt närområde.

Idag skulle jag gått ut men sockret bara gick nedåt, trots att jag hade ätit och även ätit en banan en timma efter frukosten. Inte förrän det kommit ned till 4, 8 började det vända och stannade på 6, 1.
Men då var det försent att gå ut så jag fick sitta här och må dåligt även om sockret låg bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
1/3/23, 10:56 PM
#13

Jag tycker att du ska slå en signal hit och fråga om de kan hjälpa dig.

Det behövs ingen remiss utan man kan skriva en sk egenremiss - vilket de hjälper dig att göra (på papper).

Vi tar emot patienter i alla åldrar med ätstörningsproblematik. På mottagningen arbetar ett tvärprofessionellt team bestående av läkare, sjuksköterskor, psykologer, dietist, arbetsterapeut, fysiote...
Annons:
Tarotstollan
1/3/23, 11:39 PM
#14

Jag har redan pratat med dem genom min diets sköterska nu i november då jag träffade henne. Hon i sin tur skulle prata med min diabetessköterska och ev. läkaren om vissa saker och det är det beslutet jag väntar på nu tillsammans med mötet med diabetessköterskan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
3/19/23, 6:44 AM
#15

Om ni tar extra insulin, hur ofta har ni behov av det och hur mycket tar ni då?
Hur lång tid mellan varje gång måste det gå innan man fyller på med extra insulin?

Om mitt socker ligger på 27 och jag fyller på med 2 E och efter en timma ligger det på 25, skall jag ta mer insulin eller vänta och i så fall hur mycket mer skall jag fylla på med och hur länge skall jag vänta?

Sköterskan har bara sagt att jag skall ta 2 E men aldrig sagt om när eller hur ofta! Jag blir galen på dessa osäkra siffror…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

majlar
4/2/23, 9:08 AM
#16

Om du har 27 i socker, skall du absolut prata med din diasköterska. Hon ska ju redogöra ordentligt för dig hur du ska ligga i sockret. Och hur du ska ta rätt dos. Inte bara va nonchalant och säga 2 enh…

Tarotstollan
4/2/23, 8:39 PM
#17

Det känns som att det inte är någon idé att ställa frågor och be om mera ingående samtal om saker, det finns ingen tid för det.
Jag får vara glad om jag hinner fråga om 1-2 saker medan jag är där och sen får jag vänta till nästa gång dvs. nästa år.
Numera får jag bara träffa henne på årskontrollen.

Jag kan ju självklart ringa om det är något akut men det känns ju inte särskilt "akut" när jag först måste ringa till vårdcentralen och få en tid där de ringer upp mig för att fråga vad det gäller, sen vänta på att sköterskan skall ringa upp mig, förhoppningsvis den dagen men det kan ta upp till en vecka innan hon har tid att ringa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
4/4/23, 8:18 PM
#18

Det är helt orimligt om du bara kan fråga 1-2 saker och sedan får vänta ett år till nästa chans. Så jag tycker du ska ringa oftare. För 20-30+ i blodsocker är farligt och du ska inte behöva gå med det i år för att du inte hinner ställa frågor vid dina årskontroller. Även om du inte får svar direkt när du ringer heller så är ju en vecka klart bättre än ett år åtminstone. Det är din hälsa, ditt liv och ditt välmående det handlar om. Ring och ställ dina frågor. Kräv att få veta hur du ska göra. Du kan inte gå med så högt blodsocker i ett år till.

Jag var tvungen att skrolla tillbaka lite i trådarna, och det var i mars 2021 som du skrev att du nyligen fått diagnosen. Jag tycker det är helt bedrövligt att du har haft diabetes i över TVÅ ÅR och fortfarande inte fått grundläggande information om hur du ska dosera insulin

Finns det någon diabetesmottagning/endokrinologimottagning på något sjukhus i närheten? De kan ta hand om svårare fall, och kanske ge bättre hjälp än din vårdcentral


//Jessie

Tarotstollan
4/4/23, 9:53 PM
#19

Jag tror att det största problemet är jag själv!
Jag har inte följt deras få råd jag fått, att äta rätt mat, på rätt tider och allt annat på bestämda tider. Sådant stressar mig enormt.
Dessutom kanske jag ställer fel frågor…
De tycker väl att en kärring på över 60-år skall fixa det här hur lätt som helst!

Jag har mina doseringar av insulin och de följer jag, 22 + 8 E med Novo Mix 30 och till natten 20 E med Insuman Basal.
Om och när jag tar 2 E extra, så är det med Novo Mixen. Det frågade hon mig om och det var rätt. Däremot sa hon inget om hur ofta jag kan ta de extra doserna och hur många på en dag.
Jag försöker att dra ner på all mat och all godis men det är inte lätt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
4/5/23, 6:23 PM
#20

Jag tycker absolut inte att du är problemet. Självklart har man eget ansvar för sin hälsa, men man måste också få hjälp när man är sjuk. Det är vården som har kunskapen och som borde se till att en patient får rätt information, även om man inte ställer exakt rätt frågor.

Jag kan jämföra med mitt egna jobb. Jag jobbar inte i vården, men på en myndighet. Vi har en ansökan och i grunden är det var och ens ansvar att ansökan fylls i för att den personen ska få sina pengar. Dom allra flesta klarar detta helt själv. Men en del behöver hjälp. Ibland kan det vara enstaka frågor som tar några minuter att svara på, eller så vill personen bara att man kollar igenom ansökan så den ser rätt ut. Men ibland sitter jag i en timme eller mer och hjälper till mer hur personen ska fylla i ansökan steg för steg och svarar på alla frågor som personen får under tiden. För det är det just den personen behöver. Jag ska inte värdera varför någon behöver mer eller mindre hjälp, och jag skulle aldrig ha åsikter om att en viss person "borde" klara det själv. Det är inte min roll.

Nej, och just det att du inte vet hur ofta du kan ta extra doser osv är det jag menade med att jag inte tycker du fått tillräckligt med information. Och om råden och hjälpen som vården ger inte hjälper eller inte räcker borde man se vad man kan göra mer eller vad man kan göra annorlunda. Standard-råden kanske inte fungerar för alla och då tycker inte jag att man bara kan släppa det och säga att personen får lösa det själv. Jag vill inte diagnosera folk men om det är så att du har en ätstörning gäller det ju ännu mer, då måste du ju få hjälp och stöd för det (skulle man till en person med anorexia säga att vi har gett dig rådet att äta mer, men du har inte lyssnat så vi kan inte hjälpa dig mer? Jag hoppas verkligen inte det. Just det är ju en del av sjukdomsbilden)


//Jessie

  • Redigerat 4/5/23, 6:28 PM av Scorpio97
Annons:
Tarotstollan
4/5/23, 10:17 PM
#21

#20. Skall jag segdra detta om information så fick jag en broschyr på lasarettet när jag då var inlagd som hette "Diabetes" från Hjärt & Lungfonden på 18 sidor.
Sen när jag träffade diabetessköterskan första gången fick jag en annan broschyr som heter "Diabetes, mat och motion", på 22 sidor och så sa hon att jag skulle hålla mig borta från socker och kolhydrater!

Jag har säkert fått andra råd också men problemet ligger i det att för dem var det råd för mig var det bara förslag som de lade fram mitt i annat som de pratade om. Så mycket av det som jag kanske borde veta vid detta laget är sådant jag glömt eller mest troligt inte kunnat ta in eftersom det krockar med min livsstil eller annat.
Sen säger de att de har gett mig råd men jag lyssnar inte och tar till mig och att jag väljer att ha det på detta viset.

Att det har gått 2 år är svårt att greppa, tycker det känns mer som 6 månader.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
4/6/23, 4:53 PM
#22

En broschyr kan såklart innehålla bra information men det blir ju sällan individanpassad. Sen tycker jag inte det är konstigt alls om man inte kan minnas eller ta till sig all information första gången man får den. Så tror jag det är för de flesta. Speciellt om man är i chock (tex nydiagnoserad), stressad över att mötestiden är kort, mår dåligt, försöker minnas frågorna man hade eller känner att man inte får ett bra bemötande.

Högt eller svängande blodsocker kan säkert i sig påverka också. Tiden innan jag fick diagnosen var jag nöjd om jag inte somnade stående och jag har i efterhand förstått att det var pga högt blodsocker, och jag tvivlar på att ens minne fungerar i toppskick i det läget.

Så man kan behöva få samma information flera gånger för att kunna ta till sig det. Jag tror inte någon människa väljer att må dåligt, men just för att man mår dåligt är det ibland svårt att hitta motivationen eller veta vad man ska göra och då behöver man hjälp.


//Jessie

Marinas Mix
4/7/23, 11:26 AM
#23

Tänk vad vården skiljer sig åt mellan olika län. Supertacksam att jag bor där jag bor och att jag valt rätt vårdcentral. Min diabetes sköterska gör ju även andra saker för mig och min hälsa och är lätt att få tag i.

Jag tycker att du ska försöka byta vårdcentral, kanske blir lite längre väg att ta sig, men du kanske får en fullträff och får en bättre diabetessköterska

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
4/7/23, 12:45 PM
#24

#23. Som jag skrivit innan, det känns inte som någon idé att byta vårdcentral eftersom de verkar vara likadana överallt. Jag vet andra som blivit likadant behandlade på andra ställen och eftersom man inte kan testa på flera ställen utan att man är utskriven från ett ställe innan man kan gå till dem så är det ingen hjälp att göra så.
Eftersom jag inte åker buss, så är det svårt att ta sig till andra sidan stan, det är jobbigt nog nu att gå dit jag skall. De flyttade ju för många år sedan men innan låg de bara 10 min väg ifrån där jag bodde, då gick det snabbt att gå dit.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: