Ta mer insulin...
När sockret är för högt och det klart behövs mer insulin, så har min sköterska sagt att jag kan ta 2 E mer.
Men hur ofta kan jag göra det om dagen eller i dagar?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vid behov skulle jag säga
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Ja ok, men det skulle ju betyda att jag aldrig kommer att komma ner till de siffrorna som de vill att jag skall ha, eftersom jag bara fortsätter att äta.
#2: eftersom du har såna problem som verkar bottna i något mer än bara diabetes. Kanske du behöver prata med någon? Inte då diabetes mottagningen. Utan Kanske en psykolog?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Jag gör det redan och har även pratat med en diet sköterska ett par gånger men tycker inte det ger mig något som jag kan ta till mig som hjälper.
Det är bara det samma tjat om att äta mindre och äta oftare.
#4: hade jag suttit i din situation hade jag ätit en eller två ordentliga mål o sen inte så mkt mer.
Du verkar ha ett större behov av att äta ordentligt och sen vara nöjd.
Alla är olika. Ingen diabetes är likadan på alla.
Vissa måste äta lite men ofta. Vissa en gång ordentligt.
Jag skulle vara nöjd med att ta en tablett o slippa äta.
…………………………………..

Jag håller med flocken och säger också vid behov.
Sedan ska man inte själv skapa det behovet genom att äta för mycket och fel sorts mat. Det är ohållbart i längden.
Jag skulle be om en annan dietsköterska. En bra sköterska/läkare/lärare eller vem som helst som ska hjälpa andra personer, bör kunna förklara en sak på många olika sätt.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jag äter oftast bara två gånger om dagen, runt 16.30 och vid 22-23 tiden.
Problemet är att jag alltid äter för mycket oavsett tiden. Så sockret hinner nästan aldrig gå ner under 10 innan jag äter igen. "Frukosten" är väl den som är bäst för mig men det beror ju på att jag inte är hungrig vid den tiden (efter att jag vaknat och gått upp).
Dessutom så vill jag fortsätta äta något sött eller något som jag inte borde efter det.
Det är precis som någon sorts ångest som gör att jag måste få något att tugga på, ett tag tog jag en macka vid två tiden och åt igen.
Det ledde bara till att det blev både 2-3 mackor och sockret blev ännu högre.
Runt 26- 34 brukar det oftast ligga på strax innan jag skall gå och lägga mig.
Det är därför de vill att jag skall äta mindre och oftare.
#5. Ja, det hade varit underbart om man tog 3-5 tabletter om dagen och slapp äta, skippa ett av pillren om och när man kände för att äta lite!👍

#8: Jag tycker mer och mer att du verkar ha någon form av ätstörning och det är kanske där man ska börja.

Det trodde diet sköterskan också men inget kan göras innan jag får träffa diabetessköterskan och höra vad de har pratat ihop sig om.
Jag står fortfarande på väntelistan från oktober.

#10: Men du kan inte vänta! Du har ett blodsocker på över 30 och det är farliga nivåer att ligga på. Det är FRUKTANSVÄRT högt!
Din doktor och diabetessjuksköterska vet om dina värden och de låter dig vänta. Det är bedrövlig vård. Jag hade anmält och bytt vårdcentral.

Det är lika dant överallt, på vårdcentralerna och det finns inte så många att gå till som jag har i mitt närområde.
Idag skulle jag gått ut men sockret bara gick nedåt, trots att jag hade ätit och även ätit en banan en timma efter frukosten. Inte förrän det kommit ned till 4, 8 började det vända och stannade på 6, 1.
Men då var det försent att gå ut så jag fick sitta här och må dåligt även om sockret låg bra.

Jag tycker att du ska slå en signal hit och fråga om de kan hjälpa dig.
Det behövs ingen remiss utan man kan skriva en sk egenremiss - vilket de hjälper dig att göra (på papper).

Jag har redan pratat med dem genom min diets sköterska nu i november då jag träffade henne. Hon i sin tur skulle prata med min diabetessköterska och ev. läkaren om vissa saker och det är det beslutet jag väntar på nu tillsammans med mötet med diabetessköterskan.

Om ni tar extra insulin, hur ofta har ni behov av det och hur mycket tar ni då?
Hur lång tid mellan varje gång måste det gå innan man fyller på med extra insulin?
Om mitt socker ligger på 27 och jag fyller på med 2 E och efter en timma ligger det på 25, skall jag ta mer insulin eller vänta och i så fall hur mycket mer skall jag fylla på med och hur länge skall jag vänta?
Sköterskan har bara sagt att jag skall ta 2 E men aldrig sagt om när eller hur ofta! Jag blir galen på dessa osäkra siffror…