Annons:
Etikettperiodisk-fasta
Läst 90 ggr
Pyttelite
1/12/23, 11:13 PM

Är det någon som kör periodisk fasta 16:8-metoden?

Det finns inte bara en metod för att få bukt med blodsockervärdet.

Jag har läst att 16:8 metoden skulle funka framförallt vi till exempel skiftarbete.

Man hoppar över frukosten - är det någon som provat med gott resultat?

https://werlabs.se/artiklar/periodisk-fasta/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Periodisk fasta kan ha positiva effekter på hälsan. Det finns många olika sätt att fasta. Lär dig om dessa och vad hälsoeffekterna kan vara här.
  • Redigerat 1/12/23, 11:13 PM av Pyttelite
Annons:
CasaRamon
1/13/23, 9:00 AM
#1

Jag är inte diabetiker, men svarar ändå.
Jag använder mej av 16/8 sen lång tid tillbaka. Man behöver inte hoppa över frukosten. Jag äter frukost kl 7-8 mellanmål vid 12-tiden och middag senast kl 16.
Sedan blir det bara vatten och kvällste.
Jag tror att alla människor skulle må bra/bättre med periodisk fasta. Att framför allt inte äta sent på kvällen.
Man kan också tillämpa 15/9 eller 14/10 kanske till att börja med, för att vänja kroppen.
Jag är LCHF-are sen 16 år tillbaka.

Scorpio97
1/13/23, 8:07 PM
#2

Jag kör periodisk fasta, men inte 16:8. Jag äter oftast bara en måltid, ibland två. Så mitt ätfönster är 1-4 timmar och resten av tiden blir det enbart kalorifri dryck. Jag äter då på kvällen (för att det passar mitt liv, inte för att jag tror det är bäst - jag tror egentligen det finns en poäng att överlag äta när solen är uppe).
Jag har länge tänkt testa längre fasta men det har inte blivit av.

Jag började inte med periodisk fasta av hälsoskäl utan för att det är så jag trivs med att äta. Som barn fick jag tvinga i mig frukost och jag slutade så fort jag fick välja själv. Lunch fortsatte jag äta ett tag till pga krav i skolan och av sociala skäl. Jag kan skriva en lång text om varför (jag har fått förklara det många gånger…), men korta versionen är att frukost och lunch helt enkelt inte passar mig :)
Så för mig är det normalläget att äta några få större måltider, och såvida jag inte tvingar mig själv att göra annorlunda så är det så jag äter. Jag behövde inte vänja mig och det var aldrig jobbigt. Det gällde även när jag åt "normalkost" och inte lågkolhydrat som nu.

När jag fick min diabetesdiagnos testade jag ett tag att följa vårdens råd om hur man ska äta och hur ofta man ska äta, men det fungerade inte alls för mig. Periodisk fasta och lågkolhydratkost får mig att må mycket bättre både fysiskt och psykiskt, och hittills har läkarna inte hittat några värden som säger motsatsen.

Men jag tror att väldigt mycket kring kost är individuellt och att man ska hitta det som fungerar för en själv.


//Jessie

Pyttelite
1/13/23, 11:09 PM
#3

#2: Jag ser det som ett problem att vården gärna vill fålla in individen till en lösning.

Vi är inte strömlinjeformade.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Scorpio97
1/13/23, 11:55 PM
#4

#3 Ja, det tycker jag också är ett problem. Jag har förståelse för att vården har sina regler om vad som får rekommenderas eller förespråkas. Men jag hade önskat mer nyfikenhet när man som patient får bra värden fast man inte följde råden. Jag vill ha diskussion och att vården kan se till mig som individ. För det är inte vad jag har mött hittills tyvärr. Som bäst får jag höra att min kost inte är ett problem "än". Att den kanske fungerar för just mig är tydligen otänkbart.

Alla vågar/orkar/vill/kan ju inte säga emot heller, utan följer råden fast det uppenbart inte fungerar för en själv. Det stör mig mest. För egen del gör jag det jag tror är bäst för mig.

Sen är det väl som vanligt stor skillnad beroende på vart man bor, vilken del av vården man är i och vilken individuell läkare/sköterska/annan roll man träffar. Jag vill inte klanka ner på alla när jag bara mött enstaka personer.


//Jessie

L
2/9/24, 10:12 AM
#5

Läste här om 5:2 dieten: https://medisera.se/periodisk-fasta-sa-paverkas-halsan/

En annan variant jämfört med 16:8 dieten som jag testade och tyckte funkade bra!

Periodisk fasta är en populär hälsometod. I Mediseras artikel får du lära dig mer om olika typer av periodisk fasta, dess positiva effekter och risker.
Upp till toppen
Annons: