Annons:
Etikettallmänt
Läst 110 ggr
Tarotstollan
2023-03-16 00:12

Triggerfinger.

Är det någon av er som har Triggerfinger?

Jag hade aldrig hört det uttrycket innan jag läste i ett nummer av tidningen "Allt om Diabetes".
Konstigt nog så fick jag känna på hur det var bara några veckor innan tidningen kom. Först på vänster tumme två gånger och sen högertummen en gång.
Blev rädd när det hände första gången för det kändes ju så konstigt och dessutom började det ju göra ont när jag försökte räta ut den. Fick massera ett tag och sen släppte det men det värsta är väl att det kan komma tillbaka när som helst.
Får de om jag kan hitta lite mera information om det och läsa på.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2023-03-16 06:46
#1

Jag hade aldrig hört talas om det nu och har det inte själv. Men det är ju bra att veta om att det finns :)


//Jessie

majlar
2023-04-02 09:12
#2

Hade triggerfinger för många år sedan, fick en cortisonspruta i leden och har varit bra sedan dess. Nu för några veckor sedan fick jag åter igen fast på andra handen två triggerfingrar. Väntar på att få komma till arbetsterapin. Vet inte om jag vågar ta cortison igen, då det gjorde h-elvetiskt ont i flera dagar.

Tarotstollan
2024-01-01 21:54
#3

Nu har jag ont mesta tiden i båda tummarna och jag har också haft flera "anfall" när tummarna har låst sig. Det gör ju fruktansvärt ont när det händer.

Skall prata med den nya diabetessköterskan i nästa vecka och hoppas att hon har några tips på vad jag kan göra för att undvika fler låsningar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

rore
2024-03-24 10:43
#4

#3: Jag opererade båda tummarna på grund av trigger finger för några år sedan. Vid två olika tillfällen.
Blev bra efter det.
Nu har jag ett ringfinger som triggar.
Och ja, det gör förbaskat ont när det fastnar och inte vill räta ut sig.
Har du pratat med vårdcentralen?
Där jag bor har de slutat ge kortisonsprutor.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Tarotstollan
2024-03-24 13:56
#5

#4. Jag har glömt att berätta om mina trigger fingrar, skall skriva upp det och prata med killen när jag skall dit i april.
Än så länge så har de bara hängt sig i korta perioder, så jag glömmer bort det när allt funkar som det skall.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2024-03-24 13:56 av Tarotstollan
majlar
2024-04-11 09:36
#6

Jag har triggerfinger på långfingret. Var hos arbetsterapeut och fick en ortos. om det inte blir bättre så sätter hon upp mig till ortoped, men skulle vänta mig att inte få komma inom ett år!!!
Hade samma på vänster hand för 10 år sedan, och fick cortisonspruta och blev bra där. Men hua va ont det gjorde.

Annons:
Tarotstollan
2024-04-11 09:46
#7

Fy så hemskt. Ja, det är väl inget som prioriteras av vården.

Jag känner av det till och från, särskilt när jag varit och handlat och haft stora besvär med att få hem min Fido/Dramaten. Då har jag ju fingrarna i samma position och det hjälper inte mycket varken jag drar eller puttar. Kan ha ont i flera timmar efter en sådan shopping, klämde några fingrar på det viset för några veckor sedan och kände av den ledsmärtan i flera dagar efteråt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: