Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5538 ggr
2barnsMamman
2009-10-09, 00:32

Ketoner? Farligt?

Käkar ju LCHF, mår bra.

Ketoner är en biprodukt av fettnedbrytning, så långt är jag med. Men kan det bli "farligt" höga ketoner, fastän blodsockret är perfekt?

Testade nyss med en Keto-Diabur; ketonfältet blev mörklila på en gång, vilket innebär 3+ på ketoner. Blodsockret har legat perfekt, åt det låga hållet idag.

Syraförgiftning? Ketoacidos? Naturligt resultat av fettnedbrytningen? Farligt höga ketonvärden? 

Nån som vet?

Annons:
PatrikHagglund
2009-10-09, 12:27

(Jag brukar svara på frågor i Kolhydrater i Fokus och denna fråga verkar passa in där eftersom du äter LCHF.)

Kort svar: Din ketonproduktion kan troligtvis inte stiga till farligt höga nivåer (ketoacidos) så länge som du har normalt blodsocker, men forskningen kring kombinationen LCHF och typ 1-diabetes verkar än så länge sparsam. Flört

Ketonkropparna acetoacetat och beta-hydroxibutyrat är försurande, men Keto-Diabur mäter bara acetoacetat, trots att det är främst beta-hydroxibutyrat som ökar vid ketoacidos.

Ketonkroppar produceras av acetyl-CoA då 1. fettsyror byts ned till acetyl-CoA (vid låga insulinnivåer) samtidigt som 2. citronsyracykeln inte kosumerar acetyl-CoA i samma takt. Om jag förstått det rätt så måste båda dessa mekanismer störas tillräckligt mycket för att ketoacidos ska uppkomma.

Tex uttorkning kan leda till punkt nr 2, och högt blodsocker eller för mycket alkohol kan leda till uttorkning.

Upp till toppen
Annons: