Annons:
Etikettövrigt
Läst 7097 ggr
MaMaMade
1/16/10, 11:56 PM

Frågor kring diabetes från novis.

Har försökt fräscha upp mina kunskaper om diabetes här på nätet men får bara upp de vanliga symptomen som ökad törst, ökad urinering o trötthet. Vad jag skulle vilja veta är; hur *känner* man sig? Ökat sug? Minskad matlust? Yr…före, efter måltid el alltid? Svettningar efter matintag? Påverkas humöret? Alltså; finns det andra, mindre vanliga, symptom? Hoppas att det finns ngn diabetiker här som kan svara på mina frågor om hur det *känns i kroppen* att ha diabetes. Orsaken till att jag frågar är att vår mellandotter, i vårt tycke, börjat dricka ovanligt mkt. Svårt att hålla koll på hur stort intag o definitivt på hur mkt hon kissar. Hon är lättretlig o sover som en stock på nätterna samt morgontrött. Som 1-åring kunde hon sova 4-5 h på dagen om man inte väckte henne. Tack på förhand!

Annons:
Walnewra
1/17/10, 12:25 AM
#1

Humöret påverkas absolut!!! Avmagring är ganska vanligt också…även hur mycket man än äter och dricker..

Törsten e den absolut vanligaste symptomen, med kraftig urinering.

Vissa kan känna av en försämring i synen av för högt blodsocker.

När jag har haft högt blodsocker en längre period som ej gått att få ner har jag fått yrsel…som hållt i sig så gott som hela tiden..hjärtklappning…

Men det bästa e ju egentligen ta henne till vårdcentralen för tester…annars kan man ju köpa stickor för att kolla sockret i urinen…går och köpa på apoteket för runt 100-lappen för en burk. (Om ni inte känner någon i närheten som är diabetiker och kan ta blod/urinsocker prover på eran dotter)

PerH
1/17/10, 12:35 AM
#2

Hej

Jag är typ2, åldersdiabetiker.

Bara misstanken om diabetes renderar läkarbesök, fasteblodprov och ev glukosbelastning, dricka sockerlösning. Inte gå med oron om vad det kan vara.

Tidigare hade gubben kraftigt växlande humör, kort stubin. Svettades lätt vid ansträngning, sjöböta sängkläder vissa  nätter, min matlust har alltid varit stor, ständigt sug att äta, trötthet efter maten, slocknar i soffan tidigt på kvällen.

MaMaMade
1/17/10, 12:38 AM
#3

Det är de senaste veckorna som vi egentligen lagt märke till att hon dricker mkt. Det är dock det enda egentliga symptomet vi har sett. Hon är dock lättretlig som sagt, har ett sjukt sug efter sött *jämt* o det är en ständig kamp mot småätande. Vi kommer att ta kontakt med VC alt barnkliniken direkt efter helgen.

Själv blir jag ofta yr efter att ha ätit ngt, särskilt om det innehållit kolhydrater o får svettningar. Är iofs i klimakteriet men det är uttalat efter måltid. Ska nog ta en koll själv. Blir ju 46 år o har inte gjort ngn hälsoundersökning sedan jag var 30 år så det kan vara på tiden! Flört

Karin20
1/17/10, 4:23 PM
#4

Jag, en tvåa, var trött och såg dåligt. Kunde inte läsa trafikskyltarna förrän jag var alldeles inpå.

Men drack inte så mycket, var inte särskilt törstig, inte heller yr.

Bara så trött så trött

//Karin

MaMaMade
1/17/10, 6:22 PM
#5

Hmm, svårt det där. Så olika o så allt omkring en. Man kan ju inte veta hur barn känner det o de är dåliga på att förstå vad man menar o själv förklara sig. Obestämd

Själv är jag konstant trött o har kronisk huvudvärk o en riktig "drake" alltsomoftast. Dock jag är lättväckt o har en nack/ryggskada som påverkar + att jag gick in i väggen för ett år sedan.

Som sagt ska vi iaf kontakta läkare imorgon. Tack så väldigt mkt för hjälpen! Kyss

[peter54]
1/19/10, 12:56 PM
#6

Jag fick diabetes typ 1 för ganska precis 42 år sedan, jag var precis fyllda 13 år och jag minns hur det var och hur jag kände mig.

Det började med dramatiskt ökad törst, jag drack uppåt tio liter om dagen. Sedan minns jag att jag tappade aptiten och därmed tappade jag också i vikt snabbt.

jag blev mer orkeslös och det liksom stack i musklerna och fingrarna, särskilt när jag ansträngde mig.

Jag fick svårt att fokusera blicken, det kändes som om jag tittade i vatten emellanåt.

Jag hamnade efter ett besök hos skolsköterskan, på Kronprinsessan Lovisas barnsjukhus på Kungsholmen i Sthlm (nedlagt 1970) och fick genast insulin, men alldeles för mycket så jag hamnade i en insulinkänning på en gång.

Eftersom jag inte hade fått någon som helst information om vad jag led av eller vad som skedde med mig, trodde jag att jag skulle dö när jag fick insulinkänningen.

Annons:
Walnewra
1/19/10, 1:06 PM
#7

Mamade..hur gick det hos doktorn??

Upp till toppen
Annons: