Annons:
Etikettmedicinering
Läst 2275 ggr
maxiq
2010-02-24 20:17

Nya riktlinjer - gammal medicin

I dag kom Läkemedelsverket med nya detaljerade riktlinjer för behandlingen av landets 400 000 diabetiker enligt Ekot

Kontentan är att de nya medicinerna kan öka risken för hjärtkärlsjukdomar medan den gamla Metformin är både billigare och bättre. Läkemedelsutvecklingen har knappast gått framåt utan verkar mest drivas av bolagens vilja att sälja mer. Men det visste vi ju redan…

Slutklämmen är inte förvånande eftersom det handlar om en utredning av Läkemedelsverket:

"Läkemedelsverket har däremot inte tagit upp kost och motion i sina nya riktlinjer. Men det får, enligt Lennart Forslund, inte tolkas som att det är oviktigt.

– Man kan säga att all diabetesbehandling vilar på tre ben. Det är kosten, motionen och medicinsk behandling, säger Lennart Forslund på Läkemedelsverket"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Karin20
2010-02-28 18:16
#1

Inte vet jag om det stod något nytt i Riktlinjerna

Men det är väl inte upp till mig att bedöma. Läkemedelsverket ska ju skriva om läkemedel och inte något annat.

FÖRUTOM att det är fullt möjligt att med kost och motion inte behöva läkemedel om man är en typ2 som inte hunnit gå för långt.

Enligt dokumentet är ett HbA1c på under 6 mmol att eftersträva, men beroende på olika faktorer kan detta värde sättas högre eller lägre..

Jaja, jag är under detta värde med min kost LCHF.

På "Dance your ass off" sade en läkare till en av deltagarna att ett träningspass på 45-60 minuter motsvarade en insulininjektion!

Ett viktigt ord saknas alltså i riktlinjerna; Samordning. Det är som om man inte pratar med varandra. Visst är det bra om läkemedelsverket pratar om läkemedel, livsmedelsverket om livsmedel (helst på rätt sätt) och folkhälsoinstitutet om hälsa och motion, men tänk om de skulle prata med varandra!

//Karin

Upp till toppen
Annons: