Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3393 ggr
mammagranbacken
5/5/10, 12:07 AM

Hej

Hej undra kan man donera benmärg till en som ha diabetes typ2 är intreserd av svar min gubbe ha diabeters typ 2  om man kan hjälpa andra med att donera ben merg? läste en notis i en tining att dom kan snart donera . Tack för alla svar kram på er mia

Annons:
Sheena
5/5/10, 7:43 PM
#1

Om man som diabetiker kan donera eller ta emot? Fattar inte frågan riktigt, skulle man behöva benmärg pga diabetesen? Obestämd

RuiXue
5/5/10, 8:28 PM
#2

Tror TS syftar på stamcellsforskning som pågår. Minns jag rätt finns stamceller även i benmärg.

Jennie


mammagranbacken
5/5/10, 11:17 PM
#3

Jag menar att en frisk mänska kan ge benmärg som omseter till insulin på något vänster skulle vara roligt om någon vet hur det går med den forskningen tack för svar

RuiXue
5/5/10, 11:30 PM
#4

Det är något det forskas på, om stamceller ifrån navelsträngen på nyfödda, samt från benmärg kan "programmeras" till att bli insulinproducerande celler. Stamceller har ingen specifik uppgift till att börja med utan rycker in där det behövs och blir så en specifik cell. Men jag tror forskningen riktar sig mest åt ett eventuellt bot för typ 1 diabetes då typ 2 diabetiker oftast fortfarande har insulinproducerande celler kvar. Problemet är dock autoimmuniteten hos typ 1 diabetiker.

Det är nog så enkelt att transplantera lite celler, men ett himla jobb att få cellerna att överleva utan att patienten måste ta starka mediciner för att undvika bortstötning- mediciner som gör att immunförsvaret försvagas gentemot infektioner också!

Många typ 1 diabetiker har antikroppar mot de insulinproducerande cellerna, så det blir lite samma effekt som när man har tagit ett vaccin och sedan får det viruset i kroppen- immunförsvaret går till attack för att få bort viruset.

Hur det ser ut med forskningen inom typ 2 har jag inte lika bra koll på. Det är ju två helt olika sjukdomar, det enda som de har gemensamt är det förhöjda blodsockret.

Jennie


Karin20
5/6/10, 10:11 PM
#5

Här kan man läsa lite mera om detta. Från diabetesportalen.

Men det verkar lite drastiskt.

//Karin

mammagranbacken
5/6/10, 11:15 PM
#6

tack skall ni ha det är intresant. h en bra kväll kram mia

Annons:
Upp till toppen
Annons: